۲۵ آذر ۱۳۹۲، ۱۶:۲۷
کد خبر: 80954171
T T
۰ نفر
خطر انقراض 27 گونه جانوری در سیستان و بلوچستان را تهدید می كند

زاهدان - ایرنا - مدیركل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: با وجود حمایت های صورت گرفته حدود 27 گونه جانوری كه در مناطق مختلف حفاظت شده این استان زیست می كنند، در خطر انقراض قرار دارند.

'خسرو افسری' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی، افزود: تاكنون 64 گونه پستاندار، 91 گونه خزنده، 180 گونه پرنده آبزی و غیر آبزی و 21 گونه مرجان در مناطق حفاظت شده خشكی و آبی سیستان و بلوچستان شناسایی شده اند كه از این تعداد حدود 11 گونه پستاندار، 11 گونه پرنده و پنج یا شش گونه خزنده در خطر انقراض هستند.

وی اظهار داشت: پلیكان خاكستری، شاهین، بحری، بالابان، هوبره، اردك سرسفید، عقاب دریایی دم سفید، بالكان كوچك و گیلانشاه خالدار در گروه پرندگان، خرس سیاه، نهنگ، دلفین گوژ پشت و بینی بطری، پلنگ، قوچ، میش، جبیر و گربه جنگلی در گروه پستانداران و تمساح مردابی، لاك پشت منقار عقابی و سبز، بزمجه بنگالی، افعی شاخدار و كك مار در گروه خزندگان از شاخص ترین گونه های در معرض خطر انقراض در سیستان و بلوچستان هستند.

مدیركل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با بیان اینكه جنگل حرا، بسترهای علفی، سواحل شن و ماسه ای، رودخانه ها و تالاب ها از مهمترین زیستگاه های گونه های جانوری این استان هستند، گفت: گونه های جانوری و گیاهی استان در 11 منطقه حفاظت شده توسط محیط بانان صیانت می شوند.

افسری افزود: بیش از یك میلیون و 350 هزار هكتار معادل 3/7 درصد از كل مساحت سیستان و بلوچستان منطقه حفاظت شده و تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست است.

وی گفت: به منظور حفاظت از گونه های زیستی جانوری و گیاهی سیستان و بلوچستان طرح مناطق چهار گانه حفاظت شده زیر نظر اداره كل حفاظت محیط زیست استان به اجرا در آمده است.

وی اظهار داشت: مناطق چهارگانه حفاظت شده استان شامل مناطق حفاظت شده جانوری با وسعت 758 هزار و 189 هكتار، مناطق حفاظت شده جنگلی با وسعت 126 هزار و 365 هكتار، مناطق شكار ممنوع با وسعت 459 هزار و 753 هكتار و آثار طبیعی ملی با وسعت 10 هكتار است.

مدیركل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: مناطق حفاظت شده گاندو، جنگلی شیله، جنگلی بیرك و جنگلی پوزك، مناطق شكار ممنوع بزمان، بلبل آب نصرت آباد، مك سرخ و پزم، پناهگاه حیات وحش هامون، آثار طبیعی و ملی تفتان و پیرگل خاش 11 منطقه حفاظت شده استان را تشكیل می دهند.

7307/2729