۲۶ آذر ۱۳۹۲، ۱۱:۱۴
کد خبر: 80955140
T T
۰ نفر
علائم های عصبی گذرا، از نشانه های بروز سكته های مغزی در افراد است

تهران بزرگ-ایرنا- رئیس انجمن سكته مغزی ایران گفت: علائم های عصبی گذرا باعث قطع ناگهانی خون به سلول های مغز و بروز علائمی نظیر تاری دیدناگهانی، اختلال ناگهانی در تكلم، ضعف اندام های یك طرف بدن در افراد می شود و ممكن است باعث بروز سكته در افراد شود.

دكتر ' محمد رضا قینی' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد:زمانی كه یكی از رگ هایی كه به مغز خونرسانی می كند بر اثر عواملی نظیر لخته شدن خون در رگ و تنگ شدن رگ دچار اختلال شود مغز كاركرد خود را از دست می دهد.

وی افزود: متاسفانه گاهی بیمار یا اطرافیان وی متوجه نمی شوند كه فرد دچار سكته مغزی شده است چون سكته مغزی همانند سكته قلبی دردناك نیست، در نتیجه فرصت طلایی سه تا چهار ساعت و نیم درمان بیمار از دست می رود.

دكتر قینی تصریح كرد: در صورتی كه هر نوع اختلال ناگهانی در حركات جسمی فرد نظیر ضعف ناگهانی، سرگیجه ناگهانی، ضعف بینایی و دو بینی دیده شود باید جدی گرفته شود و بیمار را ظرف مدت كمتر از دو ساعت به مراكز درمانی ارجاع داد.

رئیس انجمن سكته مغزی ایران ادامه داد: تمام اقدامات اولیه و پیشرفته نیازمندسرعت عمل اطرافیان بیمار، تیم اورژانس و تیم سكته مغزی در بیمارستان است و چون اقدامات پزشكی بویژه انجام سی تی اسكن نیز زمان بر است، در نتیجه باید از تمام دقایق به نفع بیمار استفاده كرد.

دكتر قینی افزود: از زمانی كه خون رسانی به مغز دچار اختلال می شود حدود دو میلیون سلول مغز از بین می رود برای جلوگیری از بین رفتن سلول های مغز از همان دقایق اولیه باید بیمار را به واحدهای سكته مغزی ارجاع داد.

وی خاطر نشان كرد: طبق استانداردهای جهانی باید به ازای هر یك میلیون نفر یك واحد سكته مغزی وجود داشته باشد.

دكتر قینی تصریح كرد: به دلیل وجود امكانات خاص و كادر پرسنلی مجرب كه آموزش های لازم در خصوص مواجهه و درمان بیماران سكته مغزی را فرا گرفته اند بیمارانی كه به واحد سكته مغزی مراجعه می كنند شانس بهبوی بیشتری نسبت به افرادی كه به دیگر مراكز درمانی مراجعه كرده اند را دارند.

رئیس انجمن سكته مغزی ایران گفت:فردی كه دچار سكته مغزی شده و برای درمان به واحدهای سكته مغزی مراجعه كرده است بعد از سه ماه 30 تا 40 درصد از توانایی جسمی وی باز می گردد و فرد می تواند به صورت مستقل كارهای شخصی خود را انجام دهد.

دكتر قینی ادامه داد: بیمارانی كه حتی بعد از پنج یا شش ساعت بعد از سكته مغزی به این واحد ها ارجاع داده شده اند بعد از مرخص شدن از بیمارستان وضعیت عصبی بهتری نسبت به دیگر بیمارانی كه دچار سكته مغزی شده بودند و به دیگر مراكز مراجعه كرده اند داشته اند.

وی با بیان اینكه در كشور پنج واحد سكته مغزی كه به استانداردهای جهانی نزدیك است وجود دارد افزود: متاسفانه تعداد این واحدها در كشور بسیار كم است.

دكتر قینی اضافه كرد: باید بیشتر از آنكه به دنبال روش های جدید درمان سكته های مغزی باشیم به دنبال پیشگیری و درمان زمینه های خطر این بیماری بود.



فشار خون بالا علت اصلی سكته های مغزی



رئیس انجمن سكته مغزی ایران گفت: فشار خون بالا اصلی ترین علت زمینه ای بروز سكته های قلبی و مغزی در افراد بشمار می رود.

وی افزود:با رعایت رژیم غذایی مناسب، كاهش وزن، كنترل فشار و چربی خون، ترك سیگار و كنترل و درمان بیماری‌های قلبی ـ عروقی می توان از بروز سكته مغزی جلوگیری كرد.

وی سن شایع ابتلا به سكته های مغزی در افراد را حدود 45 سال به بالا عنوان كرد و افزود: بروز سكته های مغزی به علت زمینه های ژنتیكی در مردان بیش از زنان است.

رئیس انجمن سكته مغزی ایران ادامه داد: اطرافیان بیمار باید مراقبت های اولیه را برای بیماری كه دچار سكته مغزی شده تا رسیدن كادر درمانی اورژانس انجام دهند و با خواباندن بیمار راه تنفس او را از طریق خارج كردن دندان های مصنویی و بیرون آوردن خلط از دهان وی باز كنند.

دكتر قینی گفت:در صورتی كه بیمار كاملا هوشیار باشد باید دراز كشیده و با ماساژ گردن بیمار، حداكثر جریان خون مغزی برای او فراهم شود و اگر فرد حالت خواب آلودگی یا تهوع و استفراغ داشته باشد در این صورت باید به یك سمت بخوابد تا از انسداد ریوی هنگام استفراغ جلوگیری شود.

وی تاكید كرد: اگر بیمار دارای فشار خون بالا باشد باید از پایین آوردن فشار خون بیمار جدا خودداری كرد چرا كه ممكن است باعث وخیم‌تر شدن شدت ضایعه می‌شود.

رئیس انجمن سكته مغزی ایران افزود: تا زمانی كه تصویربرداری از مغز صورت نگرفته باید از دادن آسپرین به بیمار خودداری كرد، زیرا در صورتی كه سكته مغزی از نوع خونریزی باشد، آسپرین شدت آن را افزایش می‌دهد.

وی تصریح كرد: بعد از اولین سكته مغزی زمینه خطر برای سكته های بعدی در فرد ایجاد می شود كه باید زمینه های خطر بیمار نظیر فشار خون، چربی خون و... بیمار به شدت كنترل شود و بیمار تحت نظر پزشك دارو های ضد پلاكت خود را مرتب استفاده كند.

هنگامی كه خون رسانی به مغز به دلایل مختلفی نظیر لخته شدن خون در رگ و تنگی عروق بدرستی صورت نگیرید فرد دچار سكته مغزی می شود و با ایجاد اختلال در سلول های مغز عملكرد آن قسمت از بدن مختل می شود.

تهرام 7364 /1600/