علائم سکته مغزی چیست؟

۱۶ مهر ۱۴۰۲، ۱۰:۲۴
کد خبر: 85249935
علائم سکته مغزی چیست؟

کرمانشاه - ایرنا - یک متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ سکته حاد مغزی در کرمانشاه گفت: فلج دست و پا اختلال در تکلم و در موارد شدید افت هوشیاری از علائم سکته مغزی است، بنابراین اگر فرد دچار علائمی از این دست و یا عدم تعادل و دوبینی شد فورا باید به بیمارستان مراجعه کند.

دکتر «لیلا افشار هزارخانی» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه برای درمان سکته مغزی از دارو استفاده می شود و برخی داروها فقط در چهار ساعت و نیم اول قابل تزریق است تاکید کرد هرچه بیمار سریعتر به بیمارستان برسد درمان راحت تر خواهد بود.

به گفته وی در مرحله بعدی درمان، طی ۶ ساعت اول لخته را به صورت آنژیوگرافی خارج می کنند.

این متخصص مغز و اعصاب عنوان کرد: سکته مغزی در اثر فشار خون، قند خون، سیگار، بی تحرکی و رژیم غذایی نامناسب و بیماری‌های قلبی به وجود می آید.

به گفته او در سکته مغزی، لخته ای وارد عروق مغز می شود و باعث می شود خون رسانی به قسمتی از مغز مختل می شود در نتیجه بافت مغز باعث از بین رفتن مغز و مرگ سلولها می شود.

دکتر افشار هزارخانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه استرس به شکل حاد و خبر ناگهانی می تواند موجب سکته مغزی بشود اما آمارش کم است، گفت: چیزی که از آن غافل هستیم، استرس مزمن است، همچنین تغذیه و روابط اجتماعی تاثیرگذار است و آهسته آهسته سیر تنگی عروق را موجب و باعث سکته مغزی و قلبی می شود.

این فلوشیپ سکته مغزی درباره پیشگیری از سکته گفت: رژیم غذایی سالم، کنترل عوامل خطر مثل دیابت، شانس بروز سکته را خیلی کم می کند و یا حداقل آن را به تاخیر می اندازد و باید سالمندی سالمی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه سونوگرافی های عروق می تواند به کسانی که شانس ابتلاء به سکته را دارند کمک کند، افزود: سن سکته مغزی در ایران مقداری پائین آمده که دلایل مختلف و نیاز به بررسی دارد و سبک زندگی باید اصلاح شود که به کاهش آمار کمک می‌کند و این موارد در مورد سکته قلبی هم صادق است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha