۳۰ آذر ۱۳۹۲، ۱۴:۰۶
کد خبر: 80961293
T T
۰ نفر
خانه تاريخي 'اسفنده ' در دزفول در معرض تخريب قرار گرفت

دزفول -ايرنا-خانه ' اسفنده ' از جمله بناهاي تاريخي شهرستان دزفول به دليل فرسودگي و عدم مرمت و ايمن سازي در حال تخريب مي باشد.

به گزارش روز شنبه ايرنا در چند روز گذشته بخشي از خانه تاريخي اسفنده واقع در بافت قديم دزفول به دليل فرسودگي تخريب شده و امكان تخريب كامل اين بناي تاريخي در روزهاي آينده در صورت بارندگي وجود دارد.

اين بناي تاريخي كه در نوبت ثبت ملي قرار دارد به دليل اينكه هنوز در فهرست آثار ملي به ثبت نرسيده تاكنون از اعتبارات سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري بي بهره بوده است.

خانه 'مرتضوي' از ديگر بناهاي تاريخي شهر دزفول كه آن نيز در نوبت ثبت ملي است به دليل واقع شدن در طرح توسعه آستان سبزقبا در معرض تخريب قرار گرفته است.

با پيگيري سازمان ميراث فرهنگي ،صنايع دستي و گردشگري از تخريب اين خانه تاريخي جلوگيري شد.

يك منبع آگاه در شهرستان دزفول به ايرنا گفت:خانه 'سيد صدر' دزفول نيز كه در فهرست آثار ملي ثبت شده و مالك اين خانه آن را به يك موزه تبديل كرده اخيرا مورد سرقت قرار گرفته و بخشي از اشياي داخل اين خانه به سرقت رفت.

اين منبع آگاه افزود:به دليل اينكه اشياي اين موزه ثبت ملي نشده اداره ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري نمي تواند از اشياي موجود در اين خانه محافظت كند.

در شهر دزفول حدود 250 هكتار بافت قديم وجود دارد كه به دليل توسعه شهري و نيز بي توجهي و كمبود اعتبارات لازم براي مرمت و ايمن سازي اين بافت ارزشمند تاريخي تاكنون اقدام نشده و بخش زيادي از آن در معرض تخريب و نابودي قرار دارد.

بافت قديم دزفول با وجود بناهاي ارزشمند آجري از معماري زيبا و منحصر بفردي برخوردارست.ك/3

7278/648