۲ دی ۱۳۹۲، ۹:۵۰
کد خبر: 80963586
T T
۰ نفر
زنجان در اربعین سید و سالار شهیدان غرق در ماتم وعزا است

زنجان - ایرنا - در سالگشت اربعین سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) شهرها و روستاهای تابعه استان زنجان غرق در عزا و ماتم شد و مردم این خطه به یاد اسرا و شهدای دشت نینوا بسوگ نشستند

به گزارش ایرنا - به همین مناسبت طی دیشب و امروز /دوشنبه/ مجالس سوگواری و تعزیه خوانی در مساجد، تكایا، حسینیه ها، بیوت علما و روحانیون و منازل ارادتمندان خاندان رسول گرامی اسلام (ص) برگزار شد.

عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) و علاقمندان زیارت بارگاه ملكوتی آنحضرت درحالی كه سیاهپوش بودند با شركت گسترده در دستجات و آیین های عزاداری، در غم جگرگوشه حضرت فاطمه (س) و شهدای كربلا به سوگ نشستند و اشك ماتم ریختند.

در اربعین حسینی، همچنین هیات های عزاداری با تشكیل دسته های منظم و حركت در معابر عمومی شهر و روستا به سینه زنی و نوحه خوانی پرداختند.

در آیین های سوگواری و عزاداری مادحین و وعاظ اهل بیت عصمت و طهارت (ع) ‌در خصوص اهداف مقدس امام حسین (ع) از نهضت كربلا، نقش شهادت و مجاهدت سالار شهیدان در احیای دین اسلام به مداحی و موعظه پرداختند.

گزارشهای رسیده از شهرستانهای طارم، خدابنده، ایجرود، ماهنشان، ابهر و خرمدره نیز حاكی است كه آیین های سوگواری اربعین حسینی در این مناطق نیز با شكوه خاص و شركت گسترده عاشقان خاندان رسول الله (ص) برگزار شد.

دهم محرم الحرام سال 61 هجری قمری در ماهی كه به حرمت آن اعراب از جاهلیت و بعد از اسلام نیز در آن جنگ نمی كردند، در نقطه ای از خاك خدا كه كربلا خوانده می شد، جمعی كه خود را مسلمان می نامیدند، نوادگان پیامبر دین خویش را كه برای اصلاح دین جدش قیام كرده بود به همراه هفتاد و دو تن از یاران با وفایش به شهادت رساندند و از آن روز هر نقطه خاك خدا كربلا و هر روز آن عاشورا شد.

خداوند به پاس ایثار حضرت امام حسین (ع) در نینوا، عشق او را در دل تمام حق جویان قرار داد و این گونه شد كه عالم حقیقت و معنا در عزای مصیبت او ضجه می كند و هر كس به گونه ای این داغ همیشه تازه را به سوگ می نشیند.

522