۲ دی ۱۳۹۲، ۱۱:۴۷
کد خبر: 80963720
T T
۰ نفر

قم در سوگ اربعین حسینی

۲ دی ۱۳۹۲، ۱۱:۴۷
کد خبر: 80963720
قم در سوگ اربعین حسینی

قم - ایرنا - شیفتگان و محبان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در روز اربعین حسینی در تكایا، حسینیه ها و مساجد استان قم، در سوگ سرور و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) مجالس عزا برپا كرده و اشك ماتم می ریزند.

به گزارش ایرنا، در اربعین حسینی شهر مقدس قم همچون دیگر شهرهای كشور حال و هوایی دیگر دارد و مردم سیاه پوش و عزادار این شهر مذهبی در این مصیبت جانكاه به سر و سینه زده و عزاداری می كنند.

بارگاه ملكوتی حضرت معصومه (س) هم امروز سراسر حزن و ماتم و مملو از حضور ارادتمندان سرور و سالار شهیدان و خامس آل عبا است كه دسته دسته خود را به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) رسانده و در فضایی معنوی با تشكیل دسته ‌های سینه ‌زن و زنجیر‌زن به یاد امام حسین(ع ) و 72 تن از یاران باوفایش عزاداری می كنند.

هیات ها و دسته های سینه زنی و زنجیرزنی در خیابان های این شهرها بویژه در جوار حرم كریمه اهل بیت(س) به حركت درآمده و با نوحه خوانی و زدن سنج و دمام، بر سر و سینه می زنند و به عزاداری می پردازند.

بیرق سیاه عزاداری امام حسین(ع) و اهل بیتش در هر كوچه و خیابان و نیز بر سر در مساجد و بسیاری از ساختمان ها نصب شده و آیین سوگواری شهادت آن حضرت در حسینیه ها و مساجد شهر قم برپاست.

در بیوت و دفاتر مراجع تقلید و علما و همچنین دفتر رهبر معظم انقلاب در قم نیز مراسم عزاداری و سوگواری اربعین حسینی با حضور روحانیان و اقشار مختلف مردم در حال برگزاری است و مداحان به مدیحه ‌سرایی و نوحه‌ خوانی پرداخته و سخنرانان مناقب و فضایل امام حسین(ع) و درس های این نهضت و واقعه را تبیین می كنند.

در مسجد مقدس جمكران، مساجد، تكایا، بقاع متبركه و امامزادگان شهر قم نیز مراسم سوگواری اربعین حسینی با حضور اقشار مختلف مردم در حال برگزاری است.

امروز نوای 'یا سید و سالار شهیدان' و 'یا قمر بنی هاشم' در جای جای استان قم به طنین انداز است و تمامی معابر عمومی منتهی به حرم حضرت فاطمه معصومه(س) با فریادهای 'یا حسین' و 'یا ابوالفضل' سوگواران، رنگ و بوی عاشورایی دارد.

بیرق ها و علم های برافراشته، جاودانگی مكتب عاشورای حسینی و شهدای دشت كربلا را به نمایش گذاشته است.

امروز اربعین حسینی است؛ بیستم ماه صفر و چهل روز بعد از واقعه عاشورا؛ در برخی منابع از جمله در كتاب 'نزهه الزاهد' ذكر شده اسیران شام یعنی بازماندگان شهیدان كربلا در چهلمین روز شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش به كربلا رسیدند.

در میان شیعه مشهور است كه اربعین روزی است كه 'جابر بن عبدالله انصاری'، صحابی بزرگ رسول خدا (ص) به زیارت قبر امام حسین(ع) نایل شد و در همان جا بود كه اهل بیت(ع) هنگام بازگشت از شام نیز به زیارت مزار امام(ع) آمده و جابر را ملاقات كردند، همچنین در این روز سر امام حسین(ع) به بدن ملحق و دفن شد.

بر اساس این گزارش، پیاده‌ روی بزرگ قم - جمكران از ساعت 13 و 30 روز دوشنبه دوم دی ‌ماه با شركت انبوه هیات های مذهبی، عزاداران حسینی و همچنین خادمان مسجد مقدس جمكران از مقابل حرم حضرت معصومه(س) آغاز می‌ شود و راهپیمایان ضمن عزاداری و سینه‌ زنی از مسیر بلوار پیامبر اعظم(ص) به سمت مسجد مقدس جمكران حركت خواهند كرد و نماز مغرب و عشا را در این مسجد اقامه خواهند كرد. ك/4

/7404/ 380//508
۰ نفر