۲ دی ۱۳۹۲، ۱۵:۵۶
کد خبر: 80963989
T T
۰ نفر
معاون سازمان حفاظت محیط زیست: نجات دریاچه ارومیه بطور جدی آغاز شده است

مهاباد - ایرنا - معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست كشور گفت: اقدامات جدی و عملی برای نجات اكوسیستم دریاچه ارومیه در دولت تدبیر و امید و سازمان حفاظت محیط زیست آغاز شده است.

احمدعلی كیخا روز دوشنبه در جریان بازدید از دریاچه ارومیه و تالابهای اقماری آن در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: توجه به مسایل زیست محیطی در كانون توجه دولت تدبیر و امید قرار گرفته است كه مهمترین اقدام آن در اولین جلسه هیات دولت رسیدگی به مساله دریاچه ارومیه بود.

وی گفت: در همین راستا 19 طرح عملی و مهم برای احیای دریاچه ارومیه در هیات دولت به تصویب رسیده كه اعتبارات خوبی نیز در سال آینده برای اجرای آنها اختصاص یافته است.

كیخا با بیان اینكه دریاچه ارومیه بیمار بوده و نیازمند درمان است افزود: مدیریت منابع آب در كشور مشكل اصلی است كه حوزه دریاچه ارومیه نیز یكی از چالش های آن است كه چنانچه شیوه مدیریت منابع آب در كشور اصلاح نشود وضعیتی شبیه دریاچه ارومیه در نقاط دیگر كشور اتفاق می افتد.

وی اظهار كرد: یكی از علل خشك شدن این دریاچه تغییرات آب و هواست ولی بخش قابل ملاحظه آن مدیریت ناصحیح و نامناسب آب در داخل كشور است.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست كشور با اشاره به اینكه خشك شدن دریاچه ارومیه به این معنی است كه ما نتوانستیم مقدار آب كافی در اختیار آن قرار دهیم گفت: مصرف آب در بخش كشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه افزایش و آب در محدوده این دریاچه كاهش پیدا كرده است.

وی گفت: در حال حاضر 10 میلیون تن محصولات كشاورزی در این حوضه برداشت می شود و مصرف آب این حوزه از یك و نیم میلیارد مترمكعب به پنج میلیارد افزایش یافته است كه این امر نشان می دهد سه میلیارد مترمكعب از آب این تالاب گرفته شده است كه این امر باعث شده 15 میلیارد مترمكعب كمبود آب در این منطقه به وجود آید.

كیخا با بیان این امر كه خشك شدن این پهنه آبی قطعا زندگی و حیات را در این منطقه با مشكل مواجه می كند افزود: سازمان محیط زیست براساس ماموریت اصلی خود در راستای تحقق اصل 50 قانون اساسی تمام توان خود را برای احیای این دریاچه به كار می بندد.

وی گفت: در همین راستا سازمان محیط زیست از ظرفیت های بین المللی نیز در راستای احیای این تالاب بهره گرفته كه تاكنون رایزنی های خوبی با دفتر عمران سازمان ملل در تهران در این زمینه انجام شده و علاوه بر این كشور ژاپن نیز برای احیای آن با كمك های فنی و اعتباری و همكاری های علمی اعلام آمادگی كرده است.

كیخا یادآور شد: در دیدار اخیر وزیر امور خارجه ایتالیا با رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز این كشور برای كمك به ایران برای احیای دریاچه ارومیه اعلام آمادگی كرد.

به گفته مسپولان حفاظت محیط زیست هم اكنون بیش از 80 درصد از مساحت این دریاچه به دلیل خشكیدگی كاهش پیدا كرده است كه همین امر موجب شده تا بیش از 450 هزار هكتار از وسعت این دریاچه به كویر و بیابان مبدل شود.

دریاچه ارومیه كه دارای 16 تالاب اقماری هست در شمال غربی ایران و در منطقه آذربایجان واقع شده و بین دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی قرار دارد.

آب این دریاچه بسیار شور است و عمدتا از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، تلخه رود، گدار، بار اندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می شود.

به اعتقاد كارشناسان اختصاص 90 درصد منابع آبی منطقه به بخش كشاورزی، تبخیر زیاد در پی گرم شدن هوا و برداشت غیرمجاز از آب های زیرزمینی در پی حفر چاه از دلایل خشك شدن این دریاچه است.

584/581/506
۰ نفر