۵ دی ۱۳۹۲، ۵:۲۰
کد خبر: 80967565
T T
۰ نفر
خستگی چینی ها ازاجرای سیاست تك فرزندی - اصلاحات در راه است

پكن - ایرنا - دولت چین درسال 2013 میلادی گام مهمی در جهت تغییر درسیاست سه دهه ای تنظیم خانواده و جمعیت برداشت كه بخشی ازاصلاحات جامع آینده محسوب می شود.

به گزارش ایرنا، این اقدام ازآن جهت اهمیت دارد كه هر تغییری درسیاست های مرتبط با جمعیت درچین به عنوان پرجمعیت ترین كشور جهان به طور طبیعی آثار اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی فراوانی دارد.

در اجلاس بزرگ كنگره حزبی این كشور كه به ریاست 'شی جین پینگ' رییس جمهور و دبیركل حزب در نوامبر 2013(آبان ماه ) برگزار شد نهایتا بعداز سه دهه رهبران چین تصمیم گرفتند نظام تك فرزندی تحت شرایطی تغییر كند.

لایحه ای را دولت تنظیم كرد كه بر مبنای آن اگر فرزندان خانواده های تك فرزند با یكدیگر ازدواج كنند می توانند دو فرزند داشته باشند.

در بخش های روستایی چین و نقاط دور دست مردم چندان سیاست تك فرزندی را مراعات نمی كنند و درمیان اقلیت ها داشتن بیش از یك فرزند امری مرسوم است اما در میان نژاد 'هان' اصلی ترین نژاد ملت چین این كنترل در سه دهه گذشته جدی بوده است.

لایحه مهم دولت اكنون دراختیار كنگره خلق قرار گرفته تا در مورد آن تصمیم گیری های نهایی صورت گیرد.

جمعیت چین اكنون براساس آمار رسمی یك میلیارد و 340 میلیون نفر است.

سیاست تنظیم خانواده تقریبا با سیاست اصلاحات درحول و حوش سال 1978 میلادی جدیت گرفت و معمار آن هم رهبران اصلاحات وقت بودند.

البته اعتراضات عمومی به طولانی بودن زمان اجرای این سیاست را نباید درتغییر روش رهبران فعلی بی تاثیر دانست.

اما علل مختلف دیگری همچون بالا رفتن استانداردهای زندگی ، پیر شدن جمعیت، نیاز به نیروی كار، كمك جوانان به توسعه اقتصادی و اجتماعی و خواست عمومی بر تغییر سیاست تك فرزندی تاثیر گذار بوده است.

افزون براین دولت چین درحال اجرای سیاست های اصلاحات اقتصادی جدید است كه بدنه آن با نیروی انسانی جوان در آینده تكمیل می شود و لذا یكی از ستون های این اصلاحات سیاست تنظیم خانواده است.

پیش بینی می شود كه از سه ماهه اول سال 2014 میلادی سیاست جدید داشتن دو فرزند براساس شرایط فوق در استان ها و مناطق مختلف چین آغاز شود. اگرچه رسانه ها گفته اند مردم نباید خیلی هم در این مورد عجول باشند.

نرخ تولد فرزندان درچین در سال های 1990 كاهش چشمگیری داشت و به 1/5 تا 1/6 كودك به طور میانگین رسید.

جمعیت كار هم در سال 2012 میلادی به تبع همان كاهش نرخ جمعیتی سه میلیون و 450 هزار نفر كمتر شد. افزون براین پیش بینی می شود این جمعیت كار تا سال 2020 میلادی هشت میلیون نفر كاهش یابد.

پیش بینی شده در سال 2030 میلادی جمعیت سالمند بالای 60 سال در چین به 400 میلیون نفر خواهد رسید كه معادل یك چهارم از جمعیت كل كشور چین خواهد بود.

با همین حساب كمیسیون تنظیم خانواده و جمعیت چین برانجام اصلاحاتی در نظام تنظیم خانواده و تك فرزندی مبادرت ورزید تا تبعات منفی كاهش نرخ جمعیت را از بین ببرد.

نرخ جنسیت جمعیتی نیز بسیار متفاوت شده و هر 115 كودك پسر در برابر هر 100 كودك دختر متولد شده اند.

این موضوع تا جایی رسید كه ضریب كودكان پسر در برابر دختر در سال 2012 میلادی 117 به 100 رسید در صورتی كه اصولا ضریب معمول 107 در برابر 100 است.

در واقع تحت شرایط فعلی نزدیك به 50 میلیون نفر از مردان در چین برای یافتن همسر در آینده نزدیك دچار مشكل خواهند شد.

'لی بین' وزیر كمیسیون برنامه تنظیم خانواده اخیرا گفت كه بهترین زمان برای تغییر و اصلاحات فرا رسیده است. او گفت كه این روند اجباری است و باید اصلاحاتی صورت گیرد.

به همه مجالس محلی درچین دستور داده شده كمیته های جمعیتی خود را فعال كرده و درباره تحولات نرخ جمعیت و تغییر نظام تك فرزندی مقررات را تشریح و اجرایی كنند.

كارشناسان می گویند كه بعید است این تغییر درآینده نزدیك بر مساله تامین مواد غذایی، بهداشت و یا آموزش و پرورش تاثیر گذار باشد.

دولت چین برای تامین مواد غذایی یك میلیارد و 430 میلیون نفر تا سال 2020 و یك میلیارد و 500 میلیون نفر تا سال 2030 میلادی اعلام آمادگی كرده است.

جمعیت چین برای سال 2015 میلادی كمتر از یك میلیارد و 380 میلیون نفر پیش بینی شده است.

آساق ** 275 ** 2100