۶ دی ۱۳۹۲، ۱۵:۴۱
کد خبر: 80969291
T T
۰ نفر
پيست تاريك دره همدان طلاي سفيد گردشگري همدان

همدان- ايرنا- اين روزها در حالي مسوولان استاني تاكيد بر محوريت توسعه گردشگري در برنامه هاي اجرايي دارند كه پيست تاريك دره همدان به عنوان طلاي سفيد گردشگري بهترين موقعيت را براي رشد اين صنعت دارد.

به گزارش روز جمعه ايرنا پيست اسكي تاريك دره همدان اين روزها تفرجگاه زمستاني روزانه دو هزار اسكي باز علاقه مند است كه با پيمودن مسير 10 كيلومتري شهر همدان تا پيست، ساعاتي را به اين ورزش مهيج مي پردازند.

تاريك دره همدان در بين پيست هاي اسكي كشور كمترين مسافت را تا مركز شهر دارد و راه دسترسي آن از دره عباس آباد و گنجنامه مي گذرد و همين موقعيت سبب شده تا مردم همدان از اين مكان براي تفريحات آخر هفته خود به خصوص روزهاي تعطيل استفاده كنند.

پيست اسكي تاريك دره همدان به عنوان يكي از زيرساخت هاي اصلي در توسعه ورزش هاي زمستاني همدان منطقه اي مستعد تقويت اين رشته به شمار مي رود به طوري كه در طول سال پذيراي گردشگران و ورزشكاران بسياري است.

اين پيست مكاني مناسب براي تفريح سالم جوانان محسوب مي شود و در شش كيلومتري جنوب غربي جاده گنجنامه همدان و در دامنه‌هاي كوه‌هاي الوند قرار گرفته ‌است.

همدان با موقعيت آب و هوايي كوهستاني زمينه پيشرفت رشته‌هاي ورزشي نظير كوهنوردي و اسكي را بوجود آورده و اسكي به عنوان يكي از محبوب‌ترين ورزش‌ها در بهبود و ارتقاي سيستم قلبي و عروقي بدن بسيار موثر است.

انجام اين ورزش ميزان هوشياري فرد را افزايش مي‌بخشد و ورزشكار مي‌تواند تا واكنش سريعي را نسبت به هر محرك خارجي از خود نشان دهد. همچنين فرد مي‌تواند به راحتي و بدون هيچگونه استرسي به فعاليت‌هاي روزانه خود بپردازد.

'يوسف آزاديان' از بانيان اصلي توسعه ورزش اسكي ر همدان و پيشكسوت اين رشته ورزشي در اين باره مي گويد: ورزش‌هاي هوازي مانند اسكي، گردش خون را تنظيم كرده و موجب مي‌شود كه تمامي بافت‌هاي بدن در بهترين حالت خود قرار بگيرند.

وي افزود: افرادي كه بدن آنها از سلامتي بالايي برخوردار باشد، قادر هستند تا علايم كهولت سن مانند كم شدن قدرت جسماني، كاهش توده ماهيچه‌اي، انعطاف‌پذيري و متابوليسم را به تعويق بيندازند.

وي اظهار داشت: فوايد اسكي به اندازه‌اي بالا است كه به راحتي مي‌تواند اعتماد به نفس و قدرت را در فرد افزايش دهد. اين افراد به راحتي مي‌توانند با ديگران ارتباط برقرار كرده و قاطعانه با چالش‌هاي زندگي برخورد كنند.

همدان به موجب داشتن آب و هواي كوهستاني و داشتن ظرفيت‌هاي منحصر به فردي مانند پيست اسكي تاريكدره، داراي شرايط لازم بهترين منطقه براي تبديل شدن به قطب اسكي كشور است ضمن اينكه امسال با تلاش و پيگيري مديريت دستگاه ورزش استان همدان موفق به اخذ مدرك استاندارد جهاني شد.

اين پيست با هزار و 600 متر طول، قابليت برگزاري مسابقات اسكي روي چمن و برف را در تمامي فصول سال دارد و بهمن ماه امسال پذيراي مسابقات قهرماني كشور و تابستان سال آينده ميزبان مسابقات جهاني پيست چمن خواهد بود.

پيست اسكي تاريك دره‌همدان باتوجه به ظرفيت‌ها، امكانات و تجهيزات لازم، هم اينك جزو پيست‌هاي بين‌المللي كشور محسوب مي‌شود. در اين پيست دستگاه تله‌سيژ به طول 1600 متر و بدست متخصصان ايراني نصب شده است.

در كنار اين پيست، ساختمان دو طبقه شامل آشيانه برف‌كوب اين مجموعه با زيربناي 300 متر قرار گرفته و سرويس بهداشتي، دفتر هيأت، سالن اجتماعات، انبار، وسايل اسكي و موتورخانه و اتاق كنترل خط دستگاه‌هاي تله‌ سيژ قرار دارد.

پيست اسكي تاريكدره همدان با سه هكتار وسعت و با توجه به وجود اين امكانات و تجهيزات پيشرفته و شيب مناسب و يكنواخت، به عنوان يكي از پيست‌هاي منحصر به فرد كشور محسوب مي‌شود و براي پذيرش ميزباني مسابقات بين‌المللي، ساخت هتلي مجهز و چهار طبقه در اين پيست آغاز شده كه در آينده اي نزديك به بهره‌برداري مي‌رسد.

هم اينك پيست اسكي تاريكدره سومين پيست مطرح كشور است و پس از پيست‌هاي شمشك و ديزين، پيست اسكي همدان به عنوان منحصر به فردترين پيست اسكي در تمامي كشور مطرح است.

رييس هيات اسكي همدان نيز در اين باره گفت: سرويس دهي روزانه به دو هزار اسكي باز در پيست اسكي تاريك دره همدان مهيا شد و براي پذيرش علاقه‌مندان به اسكي مشكلي نداريم.

'كاظم عرب' به خبرنگار ايرنا افزود: خوشبختانه امسال برف به اندازه كافي در پيست اسكي تاريك دره همدان باريده است و پيست اسكي تاريك دره همدان در روز قابليت سرويس دهي به دو هزار نفر را به لحاظ وسعت مسير پيمايش اسكي بازان دارد.

وي با بيان اينكه پيست اسكي تاريك دره همدان يكي از بزرگترين پيست‌هاي اسكي ايران و داراي تاييديه بين‌المللي است، اظهار داشت: اين پيست با توجه به بارش خوب برف و آمادگي تجهيزات مي‌تواند به اسكي بازان سرويس دهد و كار خود را آغاز كرده و با مساعد بودن شرايط آب و هوايي روزهاي پاياني هفته مي‌تواند ميزبان علاقه‌مندان به اسكي باشد.

رييس هيات اسكي همدان در ادامه با اشاره به راه‌اندازي مدرسه اسكي گفت: براي سومين سال متوالي در استان همدان دانش آموزان زير 13 مي‌توانند به صورت رايگان آموزش‌هاي اسكي را فرا بگيرند.

عرب هدف از برگزاري اين دوره آموزشي را شناسايي استعدادها در بين نونهالان عنوان كرد و گفت: استان همدان با توجه به امكانات و شرايط آب و هوايي داراي استعدادهاي خوبي در اسكي است كه با شناسايي اين استعدادها مي‌توانيم همدان را به پايگاه قهرماني اسكي كشور تبديل كنيم.

وي اضافه كرد: همچنين پيست اسكي تاريك ‌دره همدان به ارگان‌هاي دولتي، دانشجويان و مدارس براي آموزش اسكي تخفيف ويژه مي‌دهد.

وي اظهار داشت: در حال حاضر 40 مربي باتجربه مسووليت آموزش اسكي بازان را بر عهده دارند و قصد داريم براي بالا بردن سطح آگاهي مربيان همداني يك دوره كلاس مربيگري درجه دو اسكي را برگزار كنيم.

رييس هيات اسكي همدان برگزاري مسابقات اسكي را يكي از راه‌هاي كشف استعداد‌ها دانست و افزود: از اين پس قصد داريم مسابقات اسكي در رده سني نوجوانان را به صورت دو هفته يكبار برگزار كنيم تا از اين طريق اسكي بازان با استعداد و نخبه استان همدان را شناسايي و آموزش دهيم

نايب رييس هيات بانوان اسكي استان همدان نيز با بيان اينكه پيست اسكي همدان هيچ محدوديتي براي پذيرش بانوان در اين رشته ندارد، گفت: براي ورزش اسكي ثبت نام خاصي لازم نيست و علاقمندان مي توانند با اولين مراجعه به پيست از امكانات آن استفاده كنند.

'فاطمه آهنبر' افزود: برگزاري مسابقات داخل استان، برگزاري مسابقات كشوري، آموزش و استعداديابي در قشر دانش آموز از جمله برنامه هاي اجرايي هيات اسكي همدان در فصل زمستان است.

وي اظهار داشت: امكانات پيست اسكي تاريك دره همدان مهياي فعاليت اسكي بازان استان هاي كشور است و ميزبان شايسته اي براي ميهمانان خارج از استان خواهيم بود.

مديركل ورزش و جوانان همدان نيز دراين باره گفت: اين پيست از مناطق مهم گردشگري زمستاني شهر همدان به شمار مي رود كه هر هفته فعاليت چشمگير اسكي بازان را شاهد هستيم.

سيد'عبدي افتخاري' افزود: پيست اسكي تاريك دره همدان با ميزباني از گردشگران و ورزشكاران بسيار در طول سال، محور توسعه گردشگري زمستاني اين استان به شمار مي رود و اين پيست قابليت و آمادگي لازم براي برگزاري جشنواره هاي مختلف ورزش هاي زمستاني را دارد.

وي اضافه كرد: پيست تاريك دره همدان امسال مجوز استاندارد جهاني را دريافت كرد و با صدور اين مجوز، پيست تاريك دره همدان مردادماه سال آينده ميزبان مسابقات جهاني اسكي روي چمن مارپيچ كوچك شد.

7520/551