۸ دی ۱۳۹۲، ۱۶:۲۴
کد خبر: 80972400
T T
۰ نفر
بیمارستان هسته ای مركزی برای درمان همه سرطان ها

تهران- ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیركبیر گفت : بیمارستان هسته ای مركزی برای درمان همه سرطان هاست و باید در این بیمارستان شتاب دهنده پروتونی به همراه دستگاه های كربن تراپی و انواع رادیودارو ها وجود داشته باشد.

پیش از این علی اكبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران از راه اندازی بیمارستان هسته ای در كشور خبر داده بود.

وی گفت: این بیمارستان شامل همه بخش های پزشكی می شود و در زمان فوریت های هسته ای كارآیی دارد. هزینه ساخت بیمارستان هزار میلیارد تومان است . این بیمارستان به صورت مشترك با همكاری سازمان انرژی اتمی و یك بانك خصوصی ساخته می شود.

دكتر حسین آفریده عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیركبیر روز یكشنبه در مورد ساخت نخستین بیمارستان هسته ای در كشور گفت: بیمارستان هسته ای یك مركز درمانی با تمام تجهیزات مرتبط با پزشكی هسته ای است و در آن پزشكی هسته ای، رادیوداروها و شتاب دهنده ها وجود دارد.

وی خاطرنشان كرد: در كشور برخی از بیمارستان ها دارای شتاب دهنده الكترون برای تراپی هستند اما بیمارستان هسته ای باید دارای شتاب دهنده سیكلوترونی برای پروتون تراپی (PET:Posissiom Emission Trapy)و شتاب دهنده الكترونی باشد تا در این بیمارستان مراحل درمان به طور كامل انجام شود.

وی گفت: در حال حاضر شتاب دهنده های سیكلوترون كوچك برای پروتون تراپی (PET) دربرخی از بیمارستان های كشور وجود دارد. به طور مثال در بیمارستان مسیح دانشوری چنین شتاب دهنده ای نصب شده است و دیگر بیمارستان ها در نوبت خرید آن قرار دارند.

به گفته آفریده بیمارستان های كشور هم اكنون به 70 دستگاه پروتون تراپی (PET) نیاز دارند.

وی اظهار داشت: آنچه كه بیمارستان های عادی نمی تواند وجود داشته باشد سیستم كربن تراپی است زیرا از جمله تجهیزات گران قیمت است در حالی كه این تجهیزات برای بیمارستان هسته ای ضروری است .همچنین در بیمارستان هسته ای باید شتاب دهنده سیكلوترون برای پوزیترون امیشن تراپی، همراه دستگاه های پت و شتاب دهنده های الكترون برای تراپی به همراه رادیوداروها وحود داشته باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه امیركبیر خاطرنشان كرد: در حال حاضر بیماران حتی برای پروتون تراپی (PET) نیز به بیمارستان های خارج از كشور مراجعه می كنند و البته باید گفت بیمارستان های كشور در حال خرید این دستگاه هستند.

وی در مورد كاركردهای این سیستم به خبرنگار علمی ایرنا گفت: تصویربرداری پروتونی (PET) یك تصویربرداری پویا است كه در آن دو تصویر گاما هم زمان آشكار می شود و با آشكارسازی این دو تصویر می توان تصویر با رزولوشن قابل قبول و‌ اطلاعات پویا به دست آورد.

به گفته آفریده متخصصان با استفاده از این دستگاه قادرند تا حالت های روحی بیمار (برای مثال خوشحالی یا ناراحت بودن ) را تشخیص دهند و این نوع دستگاه ها هم اكنون در سراسر دنیا استفاده می شود.

***پرتودرمانی و رادیوداروها دو محصول انرژی هسته ای برای تشخیص و درمان سرطان ها

یكی از مهمترین كاربردهای فناوری هسته ای در پزشكی است. با استفاده از تابش اجزای اتم از جمله الكترون و ‌پروتون می توان بیماری را در مراحل اولیه تشخیص و با استفاده از این فناوری برای درمان به موقع اقدام كرد.اما حوزه دیگر استفاده از فناوری هسته ای استفاده از پرتو درمانی است كه به طور گسترده در درمان سرطان ها كاربرد دارد.

آفریده در این مورد گفت: تراپی معمولا با استفاده از اشعه گاما انجام می شود.برای از بین بردن بافت های سرطانی معمولا دوزهایی از اشعه را می تابانند كه در این مرحله امكان از بین بردن بافت های سالم نیز وجود دارد اما در كربن تراپی دوز را تنها به بافت سرطانی می دهند و به این ترتیب سلول های سالم از بین نمی رود.

***محققان ایرانی قطب علمی منطقه در تولید رادیوداروها

آفریده همچنین تولید رادیوداروها را از دیگر كاربردهای انرژی هسته ای دانست و خاطرنشان كرد: رادیو دارو ها از سال 76 به طور گسترده در كشور تولید می شوند و امروز ایران در منطقه به یكی از كشورهای دارای بیشترین تجربه در زمینه رادیو داروها تبدیل شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه امیركبیر گفت : هم اكنون 100 مركز پزشكی هسته ای در كشور وجود دارد كه محل استقرار آنها در كلینیك های خصوصی و بیمارستان هاست . در این مراكز برای تشخیص بیماری ها از تصویربرداری هسته ای استفاده می شود.

در حال حاضر بیش از 50 درصد رادیو داروهای موجود توسط محققان ایرانی در كشور تولید می شود.

پیش از این بزرگترین و پیشرفته ترین مركز پزشكی هسته ای خاورمیانه در بیمارستان فوق تخصصی رضوی مشهد به بهره برداری رسیده بود .

این بیمارستان با 300 میلیارد تومان هزینه با برخورداری از بهترین تكنولوژی روز دنیا در زمینه تشخیص و درمان سرطان ، هفت اتاق عمل فوق پیشرفته ، 500 تخت بستری ، تشخیص و رادیوتراپی هسته ای در مدت 5 سال ساخته شد .

این بیمارستان با 40 هزار متر مربع زیربنا در 6 طبقه ساخته شده است.

علمی(4)**9190**1581
۰ نفر