۹ دی ۱۳۹۲، ۱۳:۳۴
کد خبر: 80973660
T T
۰ نفر
جلیقه چرمی سیستان نشان مرغوبیت صنایع دستی كشور را كسب كرد

زاهدان - ایرنا - نماینده اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان در امور صنایع دستی سیستان گفت: جلیقه چرمی با تركیب خمك دوزی كار دست هنرمند سیستانی، نشان مرغوبیت صنایع دستی كشور را كسب كرد.

'طاهره شهركی' روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این اثر كار دست 'فرح لاله دشتی' هنرمند صنایع دستی سیستان است كه در شورای تجدید نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با حضور داوران ملی در تهران توانست امتیاز لازم را برای ثبت و دریافت نشان ملی بدست آورد.

وی اظهار داشت: تاكنون هفت اثر هنرمندان سیستانی كه گلیم بافی، خامه دوزی و لباس محلی سیستان از شاخصترین آنها است موفق به دریافت نشان مرغوبیت ملی صنایع دستی كشور شده اند.

او گفت: تاریخچه چرم سازی در سیستان به بیش از پنج هزار سال پیش بر می گردد بطوری كه آثار مكشوفه از محوطه باستانی شهرسوخته زابل نشان می دهد مردمان این شهر باستانی در خلق مصنوعات چرمی تبحر كافی داشته اند.

نماینده اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان در امور صنایع دستی سیستان ادامه داد: جلد و قاب چرمی و قدیمی ترین چشم مصنوعی دنیا كه از جنس چرم ساخته شده از جمله مهمترین آثار چرم كشف شده در شهر سوخته است.

منطقه سیستان واقع در شمال سیستان و بلوچستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهك، هامون و نیمروز صدها اثر فرهنگی، صنایع دستی، باستانی و تاریخی از جمله شهر سوخته، دهانه غلامان از دوره هخامنشی، قلعه پریان، قلعه چهل دختر، تپه ها و آثار كركویه را در خود جای داده و به بهشت باستانشناسان مشهور شده است.ك/3

7312/653
۰ نفر