۹ دی ۱۳۹۲، ۱۴:۰۳
کد خبر: 80973746
T T
۰ نفر

حمایت از آبخیزداری ، صیانت از خاك

۹ دی ۱۳۹۲، ۱۴:۰۳
کد خبر: 80973746
حمایت از آبخیزداری ، صیانت از خاك

یاسوج- ایرنا- اجرای طرح های آبخیزداری و ساخت سیل بندهای حفاظتی از راهكار های مهم برای جلوگیری از فرسایش خاك، تخریب جنگل ها و منابع ملی است.

به گزارش ایرنا، سالانه براثر باران های سیل آسا و جاری شدن سیل خسارت های زیادی به مواهب طبیعی، زمین های كشاورزی، مراتع و تاسیسات زیربنایی كشور وارد می شود.

جا به جایی 25 تن خاك در هكتار در برخی مناطق كشور و تخریب بخشی از مرغوبترین زمینهای كشاورزی از پیامدهای كم توجهی به اقدامات پیشگیرانه از جمله اجرای طرحهای آبخیزداری، ّآیخوانداری و كاهش خسارات بلایای طبیعی است.

بروز خشكسالی های پی درپی، افزایش جمعیت دام، فقر پوشش مراتع و جنگل ها از دیگر عواملی است كه در سه دهه گذشته بر میزان فرسایش خاك افزوده است.

فرسایش خاك باعث افزایش خسارت های اقتصادی، كاهش عمر مفید سدها، گسترش بیابان زایی و تخریب منابع ملی به عنوان بستر توسعه پایدار می شود.

كهگیلویه وبویراحمد با مساحت 16هزار و 264 كیلومتر مترمربع با داشتن یك درصد از مساحت كل كشور از جمله استانهایی است كه میزان بالایی از فرسایش خاك را دارد.

این استان كوهستانی با توجه به وضعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در كمربندی زاگرس از ریزش های جوی مطلوب برخوردار است.

براساس گزارش هواشناسی كهگیلویه وبویراحمد سالانه بیش از 700 میلی متر باران دراین می بارد كه نسبت به میانگین كشوری وضع مناسب دارد.

بافت كوهستانی و بارش های سیل آسا در این استان همواره زیان بالایی برسیمای طبیعی این منطقه وارد كرده كه جلوگیری از این خسارات نظیر سیل اوایل آذر امسال كه در مناطق لنده و بهمئی میلیون ها ریال خسارات برجای گذاشت، نیازمند سرمایه گذاری در اجرای طرحهای آبخیزداری است.

از مجموع یك میلیون و 900 هزارهكتار مساحت كهگیلویه وبویراحمد، حدود یك میلیون هكتار آن را منابع طبیعی و جنگل ها و 700 هزار هكتار را مراتع تشكیل می دهد كه این میزان هشت برابر سرانه كشور و دو برابر سرانه جهان و هفت برابر سرانه زاگرس است.

اما با این وجود یكی از مشكلاتی كه مناطبع طبیعی كهگیلویه و بویراحمدرا تهدید می كند فرسایش خاك است كه به دلیل بارش تند و رگباری و جاری شدن سیلاب های تند از مناطق كوهستانی به سوی دشت های پایین دست بوجود می آید.

یك كارشناس منابع طبیعی می گوید:اجرای طرحهای جنگل كاری، كمربند حفاظتی، تثبیت خاك و ایجاد سیل بند نقش مهمی در جلوگیری از فرسایش خاك دارد.

سعید نظری افزود:اجرای طرح های حفاظتی به دوصورت مكانیكی (بندها یا سدهای سنگی- ملاتی و بندهای خاكی- گابیون) و بیولوژیكی، با هدف نفوذ و ذخیره نزولات آسمانی به درون خاك، جلوگیری از فرسایش خاك و مهارسیل در كهگیلویه و بویراحمد به نحو مطلوبی صورت گرفته است.

وی اظهار كرد:با اجرای این طرح ها سالانه بیش از 1/3 دهم میلیون تن ازفرسایش خاك در كهگیلویه و بویراحمد جلوگیری و سالانه بیش از ‌116 میلیون متر مكعب روان آب سطحی نیز كنترل می شود.

كارشناسان محیط زیست معتقدند:یكی از عوامل اصلی افزایش دمای كره زمین نابودی پوشش جنگلی برای ساخت تاسیسات زیربنایی به خصوص ساخت راه های ارتباطی است.

چرای بی رویه دام ها،افزایش تعداد دام ها نسبت به ظرفیت مراتع بارش های رگباری و سیل آسا از دیگر عوامل تخریب محیط زیست و افزایش فرسایش خاك است.

به گفته مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری كهگیلویه وبویراحمد فرسایش خاك در این استان با 14 تن در یك هكتار بالاتر از استانداردهای جهانی است.

سید محمد جهان آرا افزود: به دلیل كوهستانی بودن كهگیلویه و بویراحمد، بیش از 50درصد مساحت این استان را شیب های بالای27 درصد تشكیل می دهد و همین امر باعث فرسایش زیاد شده است.

وی مهم‌ترین دلیل زنده ماندن طبیعت كهگیلویه وبویراحمد را وجود جنگل‌ها بلوط دانست و عنوان كرد:حفاظت از این سرمایه های ملی مهمترین اولویت این اداره است.

جهان آرا اظهار كرد:برای جلوگیری از فرسایش خاك سالانه بیش از 200 هكتار نهال و درخت در مناطقی كه بر اثر آتش سوزی و سیل آسیب دیده اند غرس می شود.

وی ابراز داشت:درطرح طوبی بند الف و ب به اشخاص حقیقی و حقوقی ( فارغ التحصیلان بخش كشاورزی و كشاورزان بی زمین یا كم زمین)، طرحهای مركبات و گونه های سردسیری، بیش از هزار هكتار زمین با هدف ایجاد اشتغال، جلوگیری از فرسایش خاك و تامین فضای سبز از سوی این اداره واگذار شده است.

مدیركل منابع طبیعی كهگیلویه و بویراحمدگفت: ساخت حوضچه های آبخیزداری از اقدامات مهم این نهاد برای مهارسیلاب‌های مخرب و افزایش سطح آب سفره های زیر زمینی است.

جهان آرا افزود: مطالعات 611 هزار هكتاری در حوزه‌های پنج‌گانه آبریز كهگیلویه و بویراحمد انجام شده كه از اقدامات مطلوب برای جلوگیری از فرسایش خاك در حوزه آبخیزداری است.

كارشناسان معتقدند كه ایجاد پوشش گیاهی متناسب با اقلیم منطقه، ساخت بندهای خاكی، سنگی ملاتی، گابیونی و خشكه چین، كنترل و پخش سیلاب، ساحل سازی رودخانه، علوفه كاری، كشت نواری، اصلاح شخم و حفاظت مراتع و جنگل ها نقش مهمی در جلوگیری از فرسایش خاك دارد.

7529/671