۱۴ دی ۱۳۹۲، ۸:۲۵
کد خبر: 80978257
T T
۰ نفر
نكات ايمني در استفاده از وسايل گازسوز در فصل سرما

دزفول -ايرنا- سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري دزفول خانواده ها را به رعايت نكات ايمني در استفاده از وسايل گازسوز در فصل سرما براي جلوگيري از بروز حوادث توصيه كرد.

به گزارش روز شنبه ايرنا در اين اطلاعيه توصيه شده وسايل گازسوز در مسير كوران هوا و جريان باد قرار نگيرد و از قرار دادن البسه و اشياي قابل اشتعال در مجاورت بخاري وساير وسايل گازسوز امتناع شود.

براي آزمايش نشت گاز هرگز از كبريت استفاده نشود و در صورت استشمام بوي گاز فورا شير گاز را بسته و دقت شود بخاري گازي هميشه با شعله آبي بسوزد.

در صورت استشمام بوي گاز از روشن كردن لامپ،كبريت و يا فندك جدا خودداري شود و فيوز اصلي برق قطع شود.

شهروندان حتما يك كپسول آتش نشاني در منزل داشته باشند و براي آزمايش وبازرسي اتصالات وسايل گازسوز از كف صابون استفاده كنند.

مهمترين نكته ايمني در مورد بخاري و آبگرمكن گازي نصب دودكش و حصول اطمينان از خروج گازهاي سمي ناشي از سوختن گاز به فضاي خارج از ساختمان مي باشد.

برخي تصور مي كنند استفاده از بخاري يا آبگرمكن گازي بدون نصب دودكش وكلاهك به دليل عدم رويت دوده و تميز بودن ظاهري سوخت گاز خطري ندارد اين درحالي است كه بر اساس آمارهاي موجود بيشترين تلفات جاني در بخش حوادث وسايل گازسوز مربوط به عدم نصب هواكش ودودكش و بسته بودن در وپنجره هاي ساختمان بوده است كه وقايع تلخي به دنبال داشته است.

نصب دودكش وهواكش بخاري وآبگرمكن اعم از نفتي و گازي همراه با كلاهك الزامي است و بخاري بدون كلاهك مي تواند با پس زدن دود به مكان مورد استفاده عاملي براي مسموميت شديد و در نتيجه مرگ شود.

در حوادث آتش سوزي و انفجار ناشي از نشت گاز ابتدا به عللي گاز نشت نموده و فضاي آشپزخانه يا تمام منزل را فرا مي گيرد و سپس عاملي مانند جرقه و يا شعله بسيار كوچك نيز كافي است تا گاز را مشتعل سازد و سبب انفجار و آتش سوزي شود.

مهار نكردن شيلنگ وسايل گازسوز به وسيله بست فلزي،استفاده از شيلنگ هاي با طول بيش از يك ونيم متر و لوله مسي بيش از پنج متر و در معرض حرارت و صدمات فيزيكي قرار گرفتن آنها از علل بروز آتش سوزي و انفجار ناشي از نشت گاز مي باشد.

فرسوده و غير استاندارد بودن شيلنگ ها،درپوش نداشتن شيرهاي گاز مصرفي كه از آنها استفاده نمي شود ،دخالت افراد بي اطلاع در تعمير و دستكاري وسايل گازسوز ،استفاده از وسايل گازسوز غيراستاندارد و غير مجاز و نداشتن پيلوت و ترموكوپل از ديگر عوامل بروز آتش سوزي وانفجار ناشي از نشت گاز مي باشد.

حوادثي چون گاززدگي يا گازگرفتگي نيز معمولا در اثر نداشتن دودكش مناسب براي وسايل گازسوز به ويژه وسايلي مانند بخاري يا آبگرمكن و يا فقدان تهويه كافي در اتاقي كه دستگاه گازسوز در آن قرار دارد اتفاق مي افتد.

سوختن ناقص گاز،تجمع گازهاي مسموم كننده ويا كمبود اكسيژن موجب مي شود افرادي كه در چنين فضاهايي تنفس مي كنند دچار مسموميت ،گاززدگي ويا گازگرفتكي شوند.

با كاهش دما و آغاز فصل زمستان استفاده از وسايل گرمايشي در كشور از جمله منطقه شمال استان خوزستان افزايش يافته است.

از ابتداي فصل سرما تاكنون دو مورد گازگرفتگي و مسموميت ناشي از استفاده نادرست از وسايل گاز سوز به سازمان آتش نشاني و خدمت ايمني و اورژانس دزفول گزارش شده كه با اقدام به موقع از بروز حوادث جاني براي شانزده نفر جلوگيري شد.ك/2

7278/648