۱۴ دی ۱۳۹۲، ۹:۰۵
کد خبر: 80978314
T T
۰ نفر
دو تالاب چغاخور و گندمان در شهرستان بروجن یخ زد

بروجن، شهركرد- ایرنا- تالاب های بین المللی 'چغاخور و گندمان ' در شهرستان بروجن استان چهارمحال وبختیاری پس از سال ها به دلیل شدت سرمای هوا یخ زد.

به گزارش ایرنا، قرار گرفتن تالاب های چغاخور و گندمان در ارتفاعات رشته كوه زاگرس و پایین آمدن دما موجب یخ زدگی كامل این تالاب ها شده است.

مساحت تالاب 'چغاخور' یكهزار و500 هكتار و منطقه شكار ممنوع پیرامون این تالاب یكهزار هكتار است.

تالاب 'گندمان' نیز با یكهزار و 70 هكتار مساحت در نزدیكی تالاب چغاخور قرار گرفته و با دوهزار و 219 متر ارتفاع از سطح دریا، بلندترین تالاب كشور است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بروجن گفت: به دلیل سردی هوا هر دو تالاب به صورت كامل یخ زده است.

'مرتضی منصوری' روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: به دلیل سرمای هوا برخی از پرندگان مهاجر نظیر اردك ها، غازها و مرغابی سانان از تالاب ها رفته و كمتر پرنده ای در كنار و سطح تالاب چغاخور مشاهده می شود.

وی ادامه داد: در فصول مختلف سال به طور میانگین30 هزار قطعه پرنده مهاجر به این تالاب ها مهاجرت می كند كه با توجه به بارندگی سال جاری و احیاء تالاب های گندمان و چغاخور، بیش از یكصد هزار پرنده در سال جاری به تالاب چغاخور مهاجرت كرد.

منصوری تصریح كرد: حدود 40 هزار پرنده در تالاب گندمان بود كه اكنون با یخ زدن تالاب تعداد پرندگان به 15 هزار قطعه كاهش یافته است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بروجن ادامه داد: بیش از 85 هزار قطعه پرنده نیز در تالاب چغاخور وجود داشت كه با یخ زدن تالاب، تعداد پرندگان به 25 تا 30 قطعه كاهش یافت.

حدود 35 گونه پرنده مهاجر و20 گونه پرونده بومی در تالاب چغاخور شناسایی شده كه چنگر، كشیما، كاكائی نقره، اردك سرسبز، اردك سیاه، آبچیلك، باكلان، فلامینگو، اگریت، حواصیل خاكستری، صدف خور، اكراسی، آوست، حواصیل ارغوانی، لك لك و انواع غاز از پرندگان شاخص آبزی این تالاب است.

عقاب طلایی، عقاب دوبرادر، چغد، انواع شاهین، سارگپه، بحری، دلیچه، كركس، شاه بوف، كبك دری، بلدرچین، تیهو، باقرقره، قمری، چكاوك و بالابان از دیگر پرندگان كنار آبزی و شكاری در تالاب های این شهرستان است.

مرغ جنگلی، سازرو، لوئی، پلی گلیوم، زنبق، آلاله آبی، بارهنگ آبی، عدسك آبی و اسپارگانیوم نیز از پوشش گیاهی این تالاب محسوب می شود.

ماهی های كپور، آمور، بیك هد، ماهی گوره خری و كندروستوما از گونه های شاخص در تلاب های گندمان و چغاخور هستند.

تالاب بین المللی 'چغاخور' در 40 كیلومتری مركز شهرستان بروجن و تالاب گندمان در نزدیكی تالاب چغاخور واقع است.

بروجن در فاصله 62 كیلومتری جنوب شرقی شهركرد مركز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

7361/547