۱۷ دی ۱۳۹۲، ۸:۰۷
کد خبر: 80983184
T T
۰ نفر
سرماي شديد زمستاني به بخش كشاورزي رودان خسارت جدي وارد كرد

رودان- ايرنا- كاهش دماي هوا، برودت و سرماي زمستاني در روزهاي اخير به بخش كشاورزي شهرستان رودان خسارت شديد وارد كرد و چرخه اقتصادي منطقه را با مشكلات جدي و قابل توجهي روبرو ساخته است.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا' كاهش دماي هوا و سرمازدگي در روزهاي اخير دي ماه به بيش از يك هزار و 500 هكتار از اراضي زراعي و سطح زير كشت محصول سبزي و صيفي شهرستان بين 40 تا 100 درصد خسارت وارد كرد.

سرپرست مديريت جهاد كشاورزي رودان روز دوشنبه در گفت و گوي اختصاصي با ايرنا' افزود: در پي سرماي شديد هوا و سرمازدگي روزهاي اخير اراضي زراعي و سطح زير كشت محصول سبزي و صيفي شهرستان شامل خيار سبز، كدو و فلفل دلمه بطور 100 درصد و ساير محصولات نظير گوجه فرنگي، بادمجان و لوبيا سبز نيز بين 40 تا 80 درصد خسارت ديده و از بين رفته است.

سهراب مرشدي با اشاره به اينكه برآورد نهايي خسارت توسط كارشناسان كشاورزي و نمايندگان صندوق بيمه محصولات كشاورزي در دست بررسي است؛ ادامه داد: از بين محصولات سبزي و صيفي؛ تنها محصول گوجه فرنگي زير پوشش بيمه قرار دارد و ساير محصولات بدون بيمه هستند.

وي با بيان اينكه هم اكنون هشت هزار هكتار از اراضي زراعي شهرستان به كشت محصولات سبزي و صيفي اختصاص دارد؛ اظهار كرد: در حال حاضر يك هزار و 750 هكتار از اين اراضي زراعي(سبزي- صيفي) منطقه به كشت محصول گوجه فرنگي اختصاص دارد و برآورد نهايي خسارت وارده به اين محصول؛ روز چهارشنبه اعلام خواهد شد.

اين مسوول ادامه داد: در بخش محصولات باغي و مركبات نيز سرمازدگي خسارت قابل توجهي را بر بخش كشاورزي شهرستان رودان تحميل كرده است.

مرشدي بيان كرد: هم اكنون بيش از 200 كشاورز و بهره بردار بخش كشاورزي با مراجعه به شوراهاي اسلامي، دهياري ها و جهاد كشاورزي خواستار حضور كارشناسان بخش كشاورزي جهت بررسي و برآورد ميزان خسارت وارده به اين بخش در مناطق مختلف شهرستان شده اند.

وي خاطر نشان كرد: سرمازدگي روزهاي اخير به شش هزار و 500 هكتار از اراضي باغي شامل انواع مركبات در بخش رودخانه و رهدار خسارت وارد كرده و بررسي هاي كارشناسي براي تعيين برآورد نهايي ميزان خسارت وارد شده؛ همچنان ادامه دارد.

مرشدي اظهار كرد: پس از تعيين ميزان خسارت نهايي؛ باغ هايي كه زير پوشش بيمه قرار دارند خسارت آنان از سوي صندوق بيمه محصولات كشاورزي پرداخت مي شود و باغ هايي كه فاقد بيمه هستند؛ جهت تصميم گيري لازم و بهره مندي از برنامه ها و سياست هاي حمايتي دولت از اين بخش؛ از سوي جهاد كشاورزي به ستاد حوادث غير مترقبه شهرستان و استان معرفي خواهند شد.

سرپرست هواشناسي رودان نيز روز دوشنبه در گفت و گوي اختصاصي با ايرنا' از كاهش محسوس دما و حاكميت سرماي شديد هوا طي روزهاي اخير در منطقه خبر داد.

علي اكبر بلالي اظهار كرد: دماي هوا در روز پنجم و يازدهم دي ماه امسال در منطقه هفت مميز شش دهم(6/7) درجه سانتيگراد گزارش و ثبت شده و دماي هوا از روز هفتم تا يازدهم دي ماه در رودان بين هشت تا 9 درجه سانتيگراد بوده و مردم منطقه طي اين روزها كاهش محسوس دماي هوا را تجربه كرده اند.

عده اي از كشاورزان روداني كه در پي بارش باران، تگرگ، سيلاب و سرمازدگي ميزان قابل توجهي از محصولات كشاورزي آنان خسارت جدي و جبران ناپذيري ديده است از مسوولان خواستند با تسريع در روند بازديد از مناطق خسارت ديده، اين موضوع را با سرعت و دقت مورد بررسي و پيگيري قرار دهند.

آنان افزودند: بيشتر اراضي آسيب ديده فاقد بيمه كشاورزي هستند و وارد شدن خسارت و از بين رفتن محصولات كشاورزي؛ كشاورزان منطقه را با مشكلات جدي مواجه كرده است.

اين كشاورزان با اشاره به حمايت هاي دائمي دولت از بخش كشاورزي؛ اظهار كردند: كشاورزاني كه بر اثر بارش اخير تگرگ و وقوع سرمازدگي بخش قابل توجهي از سرمايه خود را از دست داده اند؛ خواستار اين هستند كه دولت اين بار نيز به ياري و حمايت از آنان بشتابد.

يك كشاورز روداني در گفت و گو با ايرنا' افزود: در حاليكه ذهن و خاطر كشاورزان روداني از خسارت بر جاي مانده از بارش تگرگ؛ همچنان مشوش بود و در هنگامه اي كه درد و رنج كشاورزان از خسارت ناشي از تگرگ التيام نيافته بود؛ سرمازدگي از گرد راه رسيد و گردي از حسرت را بر چهره مهربان و آفتاب سوخته كشاورزان روداني پاشيد.

محمد رحيمي ادامه داد: در روزهايي كه كشاورزان و بهره برداران سخت در تلاش و تكاپو بودند تا حاصل دسترنج شان را برداشت و روانه بازار كنند تا چرخ اقتصاد و اشتغال مملكت بي وقفه بچرخد؛ سرمازدگي از گرد راه رسيد و حاصل ماه ها تلاش بي وقفه دست هاي پينه بسته كشاورزان را بر باد داد.

وي با اشاره به مشكلات فراروي بخش كشاورزي منطقه اضافه كرد: طي سال هاي اخير و بر اثر خشكسالي، جاروك ليموترش، بارش تگرگ، وقوع سيل و سرمازدگي؛ كشاورزان روداني زير بار و انبوه مشكلات كمر خم كرده اند و براي التيام اين درد و رنج؛ دولت بايد همچون گذشته و با اتخاذ تدابير، سياست و برنامه ريزي هاي لازم براي حمايت از كشاورزان؛ وارد عرصه شود.

كشاورز ديگري اشتغال و اقتصاد منطقه را وابسته به بخش كشاورزي دانست و اظهار كرد: هم اكنون 80 درصد از جمعيت شهرستان رودان بطور مستقيم و غير مستقيم در بخش كشاورزي، دامداري و صنايع وابسته به آن مشغول فعاليت هستند.

رضا نجفي خاطر نشان كرد: احياء، رشد و رونق اقتصادي منطقه در گرو تلاش، عزم و اراده همگاني، حمايت دولت و اعطاي تسهيلات به كشاورزان خسارت ديده است.

بر اثر بارش تگرگ در نخستين روز از آذر ماه امسال؛ 30 ميليارد ريال خسارت مالي به بخش كشاورزي شهرستان رودان وارد شد.

بر اثر بارش تگرگ در نخستين روز از آذر ماه امسال به يك هزار و 200 هكتار از اراضي زراعي سبزي و صيفي( گوجه فرنگي، فلفل، بادمجان، خيار سبز و لوبيا سبز) در روستاهاي بخش هاي مركزي و بيكاه شهرستان رودان بين 20 تا 50 درصد خسارت وارد شد.

شهرستان رودان يكي از قطب هاي كشاورزي استان هرمزگان است و هم اكنون بيش از 41 هزار هكتار از وسعت اين شهرستان زير كشت محصولات كشاورزي مي باشد كه از اين ميزان 11 هزار و 200 هكتار به محصولات زراعي اختصاص دارد. ك/4

7196/668