۱۹ دی ۱۳۹۲، ۱۴:۵۹
کد خبر: 80987348
T T
۰ نفر
صادرات نفت اقليم كردستان عراق به تركيه آغاز مي شود

آنكارا - ايرنا - صادرات نفت اقليم كردستان عراق به رغم مخالفت دولت بغداد از طريق تركيه تا پايان ماه جاري آغاز خواهد شد.

به گزارش ايرنا به نقل از رسانه هاي محلي ، صادرات نفت اقليم كردستان عراق براي نخستين بار از طريق خط لوله به تركيه انتقال خواهد يافت .

بر اين اساس، اقليم كردستان عراق نخست قصد انتقال ماهانه دو ميليون بشكه نفت و سپس افزايش اين ميزان را دارد.

'تانر يلديز' وزير انرژي و منابع طبيعي تركيه نيز در حالي از صادرات نفت شمال عراق به اين كشور خبر داده بود كه دولت بغداد با اين اقدام مخالف است.

وي گفت: با ذخيره شدن مقدار لازم نفت در بندر ˈجيهانˈ تركيه، صادرات نفت اقليم كردستان عراق به بازارهاي جهاني شروع مي شود.

يلديز توضيح داد: مخازن نفتي در بندر جيهان تركيه در كناره درياي مديترانه در حال پر شدن است.

گذرگاه اصلي صدور نفت عراق از طريق تركيه به بازارهاي جهاني دو خط لوله موازي هم است كه از ˈكركوكˈ عراق به ˈيومورتاليكˈ ( بندر جيهان) كشيده شده است .

اقليم كردستان عراق با اتصال يك خط لوله ديگر به خط لوله يادشده، صادرات نفت به تركيه و از طريق اين خط به بازارهاي جهاني را شروع كرده است.

به گفته يلديز، پس از ذخيره شدن مقدار لازم نفت صادراتي اقليم كردستان عراق در يومورتاليك (بندر جيهان تركيه)، صادرات نفت اين اقليم به بازارهاي جهاني شروع مي شود.

رسانه هاي تركيه به تازگي به نقل از منابع اقليم كردستان عراق مدعي شدند كه دولت بغداد براي جلوگيري از اجرايي شدن اين طرح، نفت بيشتري در خط لوله كركوك – يومورتاليك تزريق كرده و ظرفيت انتقال نفت را پر كرده تا مانع از اقدام يكجانبه اقليم كردستان در صادرات نفت به تركيه و بازارهاي جهاني شود.

تركيه نيز به دولت مركزي بغداد قول داده تا پيش از كسب موافقت دولت ، قراردادهاي انرژي با اقليم كردستان عراق را نهايي نكند.

روند صادرات نفت از اقليم كردستان در حالي قرار است آغاز شود كه هنوز موضوع كسب رضايت بغداد در اين زمينه روشن نشده است.

يلديز پيشتر درباره انتقال و فروش نفت اقليم كردستان عراق به تركيه گفته بود: تركيه از آغاز مذاكرات خود با اقليم كردستان عراق همواره خواهان انتقال پول حاصل از فروش نفت اقليم به ˈهالك بانكˈ تركيه بوده و هم اكنون نيز بر آن تاكيد دارد.

وي افزود: از روز نخست تاكنون گزينه اي غير از هالك بانك در ذهن نداشته و نداريم و من در گفت وگو با مقامات عراقي، اين موضوع را با آنها در ميان گذاشتم ، اما آنان تاكيد كردند كه اين پول بايد به حساب بانك ˈنيويوركˈ واريز شود.

يلديز ادامه داد: من خيلي بي تعارف از مسوولان عراقي پرسيدم، آيا اين درخواست خود شما است. آنان صراحتا اشاره كردند كه اين درخواست آمريكاست و ربطي به بغداد ندارد، ما نيز همانجا اعلام كرديم كه مقامات آمريكايي اين موضوع را بايد با ما در ميان بگذارند.

وزير انرژي و منابع طبيعي تركيه افزود: در قراردادي كه ما با ˈمسعود بارزانیˈ رييس اقليم كردستان عراق امضا كرده ايم، به بندي اشاره شده كه تاكيد دارد انتخاب بانك عامل براي انتقال پول نفت بر عهده تركيه است و ما نيز از روز نخست تاكنون گزينه اي غير از هالك بانك در ذهن نداشته و نداريم.

هالك بانك (بانك خلق) تركيه در جريان فساد مالي اخير در اين كشور كه منجر به بازداشت رييس اين بانك و فرزندان سه وزير كابينه تركيه شد ، يك و نيم ميليارد دلار خسارت ديد.

اقليم كردستان عراق بيش از يك سال و نيم است كه از طريق تانكرهاي نفتكش به تركيه و از طريق تركيه به ديگر كشورها ، نفت خام صادر مي كند.

ميزان انتقال نفت از اين طريق روزانه حدود 20 تا 30 هزار بشكه مي رسد. گفته مي شود تاكنون حدود 10 ميليون بشكه از اين طريق صادر شده كه ارزش آن يك ميليارد دلار برآورد مي شود. شركتي به نام ˈپاور ترانسˈ كه مركز آن در سنگاپور است، اين كار را انجام مي دهد.

خاورم ** 2011 * 230 **1010