۲۲ دی ۱۳۹۲، ۱۷:۵۸
کد خبر: 80991718
T T
۰ نفر
توجه به معماری اسلامی وایرانی اولویت اصلی وزارت راه وشهرسازی است

یاسوج - ایرنا- معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی گفت: توسعه معماری اصیل ایرانی و اسلامی در طرح جامع شهرها و ساخت و سازها از سیاست های راهبردی این وزارتخانه دردولت تدبیر و امید است.

به گزارش خبرنگارایرنا سعید سید علایی ، روز یكشنبه در آیین معارفه مدیركل راه و شهرسازی كهگیلویه وبویراحمد در یاسوج افزود:

فرآیند نوسازی بافت های فرسوده دركشور با رویكرد و الگوی معماری اسلامی و ایرانی خواهد بود.

وی بیان داشت:همچنین اتمام پروژه های نیمه تمام درحوزه راه و مسكن مهر،توسعه بزرگراه ها، تقویت ناوگان هوایی و ریلی نیز ازدیگر برنامه ها و اولویت های كاری این وزارتخانه است.

وی ، احیا و نوسازی بافت های فرسوده با استفاده از تنوع بخشی در فرآیند اعطای تسهیلات از قبیل وام های نوسازی، ودیعه مسكن و یا مقاوم سازی را از سایر برنامه های مهم وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم بیان كرد.

این مسوول وزارت راه و شهرسازی در بخش دیگری از مطالب خود به برخی مشكلات و كمبودها در حوزه راه و شهرسازی استان كهگیلویه و بویراحمداشاره كردو گفت:نیازمندی های ضروری این استان دربخش حمل ونقل اعم ازجاده ای ، ریلی و هوایی شناسایی شده است و وزارت راه و شهرسازی نیز برنامه های ویژه ای برای بهبود و ساماندهی راه های این استان دارد.

سید علایی اظهاركرد:اولویت نخست در بخش راه و شهرسازی كهگیلویه وبویراحمد با طرح های با پیشرفت بیش از 80درصد است.

وی، تامین اعتبار برای تكمیل و بهره برداری بیمارستان 200تختخوابی یاسوج، شتاب بخشیدن به اجرای طرح ملی جاده پاتاوه -دهدشت و نیز ساماندهی و تامین اعتبار لازم برای خط ارتباط ریلی یاسوج به اقلید فارس را از مهمترین برنامه های كاری وزارت راه و شهرسازی در كهگیلویه وبویراحمد اعلام كرد.

سید علایی با بیان این كه استان كهگیلویه و بویراحمد در زمینه بهره مندی از بزرگراه و راه های روستایی وضعیت مطلوبی ندارد ، افزود: تكمیل و اجرای بزرگراه یاسوج - شیراز و نیز یاسوج - سمیرم در دستور كار وزارت راه شهرسازی و مسوولان این استان قرار دارد.

استاندار كهگیلویه وبویراحمد هم در این آیین از راه اتباطی به عنوان اصلی ترین زیرساخت برای توسعه اقتصادی یاد كرد و گفت:

راه های ارتباطی ایمن ، نیاز مبرم این استان برای توسعه است.

سید موسی خادمی بیان داشت:باتوجه به این كه كمبود اعتبار به كشور فشاری دوچندان وارد كرده باید با كمترین اعتبارات ، بیشترین خدمات را در عرصه های مختلف به ویژه در حوزه راه انجام داد.

وی با اشاره به این كه بخش عمده ای از جاده های ارتباطی در كهگیلویه و بویراحمد از كیفیت لازم و كافی برخوردار نیست، اظهار كرد: این استان در زمینه احداث بزرگراه حتی در ورودی شهرهای خود در رتبه آخر كشور قرار دارد.

استاندار كهگیلویه وبویراحمد افزود: این استان در زمینه ساخت آزاد راه نسبت به میانگین كشوری 744 كیلومتر عقب تر است.

وی با تاكید بر این كه كل آزاد راه موجود در استان كهگیلویه وبویراحمدحدود 60كیلومتر است، افزود: 38 كیلومتر از این میزان در یاسوج و مابقی در ورودی گچساران است.

خادمی بیان كرد: در حالی كه بر اساس استاندارد در هر یك از ورودی شهرهای این استان حداقل نیاز به 20 كیلومتر آزاد راه وجود دارد.

استاندار كهگیلویه وبویراحمد گفت: در ورودی شهر یاسوج تنها به 180 كیلومتر آزاد راه و یا بزرگراه نیاز است.

وی ، شاخص برخورداری از راه های روستایی آسفالته در استان كهگیلویه و بویر احمد را 64 درصد بیان كرد و افزود: كهگیلویه وبویراحمد بر اساس برآوردهای انجام شده حدود 20درصد در این زمینه نسبت به شاخص كشوری عقب تر است.

خادمی اضافه كرد: براساس برآوردهای كارشناسی هزینه ساخت هركیلومتر راه اعم از اصلی ، فرعی و یا روستایی در این استان به لحاظ شرایط خاص و كوهستانی بودن مناطق حدود سه برابر میانگین كشوری است.

وی با اشاره به آماربالای تصادفات در این استان به ویژه در دو محور یاسوج - سمیرم و یاسوج - بابامیدان و همچنین منطقه دشت روم خواستار ایمن سازی مناسب تر جاده ها و محورهای ارتباطی استان در كوتاه ترین زمان شد.

خادمی با اشاره به این كه با وجود شرایط سخت و كمبود اعتبار می توان با ایجاد همدلی و هم افزایی بسیاری از مشكلات را برطرف كرد گفت:بارش برف روزهای اخیر در كهگیلویه و بویراحمد نشان داد كه این استان برای مقابله با مشكلات به لحاظ سخت افزاری و منابع به شدت مشكل دارد.

خادمی افزود:میزان آمادگی برای مقابله با بارش برف روز های گذشته در كهگیلویه و بویراحمد مطلوب نبود و 50 درصد تجهیزات اداره كل راه و شهرسازی این استان كارایی لازم را نداشتند .

وی در بخش دیگری از مطالب خود، تعیین تكلیف وضعیت پروژه های مسكن مهر در استان كهگیلویه وبویراحمد را خواستار شد و افزود: با توجه به این كه روند شكل گیری شهرها در این استان در حال گسترش است باید با تهیه طرح جامع از بروز مشكلات مختلف در این شهرها جلوگیری كرد.

استاندار كهگیلویه وبویراحمد گفت: موضوع مستند سازی و تغییر كاربری های مناسب در اراضی به عنوان یكی دیگر از مشكلات و دغدغه های اصلی مردم و حتی دستگاه های امنیتی و نظارتی در این حوزه به شمار می رود.

در این آیین ، ممتاز جهانگیری به عنوان مدیركل جدید راه و شهرسازی استان كهگیلویه وبویراحمد معرفی و از خدمات خیبر بیدارپور مدیركل پیشین این اداره تقدیر شد.ك/2

7533 /671 /679
۰ نفر