۳۰ دی ۱۳۹۲، ۸:۴۷
کد خبر: 81002122
T T
۰ نفر
گوزن زرد كشته شده پردیسان كالبد شكافی می شود

تهران - ایرنا - مسوول كلینیك حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: گوزن زرد ایرانی كشته شده در پارك پردیسان توسط متخلفان، كالبد شكافی می شود.

متخلفان شنبه شب با شلیك 3 گلوله به گردن یك راس گوزن زرد نر 6 ساله را در منطقه حفاظت شده پارك طبیعت پردیسان كه فنس كشی دارد، كشتند.

علی عمارلویی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهارداشت: تا پیش ازظهر امروز گوزن زرد ایرانی كشته شده توسط متخلفان كالبد شكافی می شود تا نوع گلوله مشخص شود.

وی افزود: بعد از كالبد شكافی اطلاعات كاملی از این رخداد غیرمنتظره منتشر می شود.

عمارلویی گفت: تا پیش از كشته شدن این گوزن، 6 گوزن در محدوده پارك پردیسان نگهداری می شد كه اكنون با این رخداد غیرمنتظره تعداد آنها به 5 گوزن رسیده است كه از این تعداد یك گوزن نر ، دو گوزن ماده و دو بچه گوزن هستند.

احمد علی كیخا معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست نیز ضمن تایید این خبر گفت: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد متخلفان از سمت اتوبان همت به این گوزن شلیك كرده و پس از آن از محل متواری شده‌اند.

وی اظهارداشت: هنوز عاملان این حمله و انگیزه آنها مشخص نیست.

پارك طبیعت پردیسان منطقه‌ای طبیعی با 275 هكتار در شمال غرب تهران واقع شده است. این منطقه زیست محیطی ازشمال شرقی به بزرگراه های شیخ فضل الله نوری و همت مرتبط است.

دراین پارك حفاظت شده گونه های مختلف حیات وحش نگهداری می شوند. خرس، گوزن زرد ایرانی، آهو، گرگ، انواع پرندگان و خزندگان ازجمله گونه های حیوانی این منطقه زیست محیطی هستند.

تاكنون سابقه نداشته است كه حیوانات این پارك حفاظت شده پردیسان مورد حمله قرار گیرند، به گونه ای كه یك قلاده خرس موجود دراین پارك سال گذشته صاحب دو توله شد .

تعرض به حیوانات تحت حفاظت، بیانگر این موضوع است كه مسوولان به ویژه مسوولان قضایی باید با متخلفان و شكارچیان غیرمجاز این گونه های ارزشمند با جدیت بیشتری برخورد كنند.

*** گوزن زرد ایرانی

گوزن زرد ایرانی با نام علمی Dama mesopotamica پستانداری از خانواده گوزن است. گمان می ‌رفت نسل این حیوان منقرض شده‌ باشد تا این كه در دهه 1950 گله ‌ای از آن در خوزستان مشاهده شد. اینك گله ‌هایی از گوزن زرد ایرانی در دشت ناز ساری در استان مازندران در محوطه محصوری مراقبت می ‌شوند. در برخی از باغ وحش‌های جهان نیز نمونه‌ هایی از آن وجود دارد.

این حیوان جثه ‌اش از مرال كوچك‌ تر است. نرها شاخ‌ های بلند و نسبتا پهنی دارند. رشد شاخ‌ ها از یك سالگی به بعد شروع می‌ شود، ولی شاخك ‌ها از دو سالگی ظاهر می شود. در اواخر فصل زمستان شاخ‌ ها می ‌افتند و شاخ‌ های جدید بلافاصله شروع به رشد می ‌كنند و در تابستان تكمیل می ‌شوند.

موها در فصل تابستان كوتاه است. رنگ پشت و پهلوها در این فصل زرد متمایل به قرمز و زیر بدن و كفل‌ها و دم سفید است. در قسمت پشت و پهلوها خال‌های سفید مشخصی دارد. در زمستان موها بلندتر و به رنگ خاكستری با خال‌های نامشخص است.

گوزن زرد ایرانی دارای طول سر و تنه میان 150 تا 200 سانتی متر، دم 16 تا 20 سانتی متر و ارتفاع 85تا 110 سانتی متر است. این پستاندار وزنی برابر با 50 تا 130 كیلوگرم دارد.

اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت گوزن زرد ایرانی را برای مدت‌ها در وضعیت ' در معرض خطر' (1996)، ' آسیب‌پذیر' (2006)، و ' در معرض خطر' (2010) طبقه ‌بندی كرده است. چنین طبقه‌ بندی به دلیل نگرانی از تعداد كم این جانوران و مشخص نبودن اینكه آیا نمونه‌های معرفی شده در مكان زندگی كنونی شان ' وحشی' به شمار می ‌روند یا نه بوده است.

در سال 2013 میلادی / 1392 شمسی، شیوع نوعی مگس به نام «میاز» در نواحی رود كرخه باعث مرگ تعداد زیادی از این گوزن‌ها شد، به گونه‌ای كه بعضی كارشناسان خبر از احتمال انقراض نسل آن دادند.

بر پایه بررسی‌ ها تا تیر 1392 نزدیك به 45 راس گوزن به دلیل تخم ‌گذاری این مگس بر روی بدنشان مرده‌اند و تنها 25 راس دیگر مشاهده شده‌اند.

مسوولان محیط زیست استان خوزستان تلاش كردند تا با زنده‌گیری و مداوای گوزن‌های بیمار از مرگشان جلوگیری كنند، با این حال بعدها مشخص شد كه همه گوزن‌های این منطقه به دلیل حمله كنه‌ها و مگس‌های میاز كشته شده‌اند.

علمی ( 4 ) **9014**1599
۰ نفر