احمد خرم روز جمعه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در واكنش به اظهارات شهردار تهران درباره روشن نشدن فرجام پرونده انفجار قطار در نیشابور افزود: فرار قطار از حوادثی است كه معمولا به دلیل قصور در قراردادن كفشك زیر چرخ ها و نبستن ترمز دستی لكوموتیو در زمان توقف در ایستگاه سالی چندبار رخ می دهد.
وی ادامه داد: در ماجرای نیشابور رییس قطار به تصور انجام وظیفه معمول خود به مسوول ایستگاه ابومسلم اعلام كرد كفشك گذاری و بستن ترمزدستی را انجام داده اما بعدا مشخص شد این كارها صورت نگرفته بود.
خرم تصریح كرد: قطار بسته نشده در ایستگاه در شرایط شیب ، نیرویی ایجاد می كند كه موجب حركت قطار می شود و در این فرایند سرعتش می تواند به بیش از 120كیلومتر در ساعت افزایش یابد.
وزیر اسبق راه اظهار داشت: پس از فرار قطار راه آهن وظیفه دارد همه قطارها را از خط اصلی به ایستگاه منتقل كند كه در جریان حادثه نیشابور این كار به طور كامل انجام و مسیر قطار فراری باز شد.
وی افزود: در نیشابور نیز برای جلوگیری از بروز فاجعه خسارت بار براثر خروج قطار از ریل یا تصادف آن با قطار دیگر، مسوولان راه آهن قطار فراری را از خط خارج كرده است و واگن ها زمینگیر شدند.
خرم ادامه داد: از این به بعد راه آهن دیگر مسوولیتی نداشت و ستاد حوادث غیرمترقبه باید با ایجاد كمربند ایمنی از تردد افراد غیرمسوول به محل حادثه جلوگیری می كرد تا اقدامات لازم انجام شود اما در این زمینه كوتاهی شد.
وزیر راه دولت اصلاحات گفت: انفجار قطار نیشابور ساعت 4 و 45 دقیقه بامداد رخ داد و من 9 صبح همان روز به محل حادثه رفتم و به خاطر وقوع این حادثه و همچنین سانحه سقوط هواپیما خرم آباد از مردم عذرخواهی كردم ولی متاسفانه صدا و سیما از پخش آن بر روی آنتن خودداری كرد.
وی اظهار داشت : پس از وقوع حادثه دستگاه قضایی بلافاصله وارد عمل شد و پرونده ای تشكیل داد تا موضوع با حساسیت تمام مورد بررسی قرار گیرد و از من نیز توضیح خواستند.
خرم افزود: متهمان این پرونده عبارت بودند از وزیر وقت راه ، مدیرعامل وقت راه آهن، مسوولان ایستگاه و قطار و همچنین عوامل اجرایی توقف قطار كه در نهایت پس از سه ماه بازجویی و تحقیق دادگاه من و مدیرعامل راه آهن را تبرئه كرد.
وزیر راه دولت اصلاحات توضیح داد: قاضی پرونده فردی قاطع و دقیق بود كه موضوع را با جدیت پیگیری كرد كه اگر قصوری از جانب ما صورت گرفته توبیخ شویم و چند تیم كارشناسی نیز موضوع را بررسی كرد و پس از اعلام علت وقوع حادثه، عوامل مقصر معرفی و محكوم شدند.
وی اظهار داشت: علت حادثه قطار نیشابور واژگونی واگن های قطار و همجواری پنبه و گوگرد با نفتا بود كه دچار آتش سوزی شد و ریختن آب به جای كف برای خاموش كردن آنها توسط عوامل آتش نشانی موجب افزایش اشتعال و انفجار شد.
خرم با بیان این كه گزارش این حادثه اعلام و عناصر مقصر مجازات شدند ، نسبت به اظهارات شهردار تهران كه سرنوشت این پرونده را مبهم دانست، واكنش نشان داد و گفت: همان طور كه من پاسخگوی حادثه نیشابور بودم آقای قالیباف هم باید پاسخگوی آتش سوزی خیابان جمهوری باشد.
وزیر راه دولت اصلاحات تصریح كرد: من زمانی مسوول شهرداری های كل كشور بودم و می دانم امكانات و تجهیزات شهرداری تهران متناسب با دانش و تكنولوژی روز نیست.
خرم در پایان برهمین اساس تاكید كرد كه شهرداری تهران باید به جای هزینه در پروژه های تبلیغاتی و بزرگ كم اثر نسبت به روزآمد كردن امكانات به ویژه وسایل مربوط به ایمنی اقدام كند.
انفجار قطار نیشابور ساعت 4 و 45 دقیقه بامداد روز 29 بهمن 1382 در نزدیكی ایستگاه خیام در 17 كیلومتری نیشابور رخ داد.در این حادثه به دلیل وجود پنبه، گوگرد و ماده ای نزدیك به بنزین ( نفتا ) در واگنها انفجار مهیبی نیز به وقوع پیوست كه اثراتی تا شعاع 10 كیلومتری محل وقوع آن حادث و موجب كشته شدن 295 نفر و زخمی شدن 460 تن از هموطنان مان شد.
سیام**1058/1647

تهران – ایرنا - وزیر راه دولت اصلاحات با بیان این كه دادگاه وی را از اتهام اهمال در حادثه قطار نیشابور تبرئه كرد، گفت: من به دلیل بروز حادثه نیشابور از مردم عذرخواهی كردم اما صدا و سیما آن را سانسور كرد.