۱۶ بهمن ۱۳۹۲، ۱۰:۴۵
کد خبر: 81028400
T T
۰ نفر
كارشناسان ژاپنی: آموزش و ایجاد انگیزه در كشاورزان نقش مهمی در افزایش بهره وری آب دارد

ارومیه - ایرنا - كارشناس ارشد آبیاری و زهكشی زراعت موسسه جایكای ژاپن گفت: كارشناسان جایكا بعد از بازدیدهای میدانی از اراضی زیر حوضه دریاچه ارومیه به این نتیجه رسیده اند كه آموزش و ایجاد انگیزه كاهش مصرف آب در كشاورزان از عوامل موثر در كاهش مصرف آب و بهروری است.

' كازواو ناكابایاشی ' ، روز چهارشنبه در نشست مشترك بررسی راهكارهای احیای دریاچه ارومیه با مدیران جهاد كشاورزی آذربایجان غربی افزود: موسسه جایكا آماده انتقال تجربیات خود به مسوولان و كشاورزان آذربایجان غربی در راستای نجات دریاچه ارومیه از بحران است و تعامل در این زمینه می تواند نقش كارسازی در مصرف بهینه آب داشته باشد.

وی اظهار كرد: فراهم كردن فضای تصمیم گیری برای كشاورزان، تحقق امر توزیع عادلانه آب، بروز انگیزه كاهش تلفات آب به منظور افزایش میزان آب قابل مصرف و افزایش سطح درآمد كشاورزان و همچنین افزایش بهره وری آب از جمله اهداف اجرای پروژه مدیریت مشاركتی آب كشاورزی است.

ناكابایاشی ادامه داد: كشاورزان باید با مزایای تناوب كشت و كشت های جایگزین با محصولات آب بر و نیز اهمیت دریاچه آشنا شوند.

وی اضافه كرد: در نظر داریم طی ماههای فروردین و اردیبهشت سال آینده یك تیم از مشاوران و كارشناسان ژاپنی را برای انجام تحقیقات و مطالعات بیشتر در زیر حوضه دریاچه ارومیه به استان آذربایجان غربی اعزام كنیم.

رییس سازمان جهاد كشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: آماده هرگونه همكاری با كارشناسان آژانس همكاریهای بین المللی ژاپن هستیم.

سیدعلی مختاری افزود: مدیریت صحیح مصرف آب در بخش كشاورزی و افزایش تولید در واحد سطح از اهداف ما بوده و هم اكنون ما به صورت الگویی تغییر الگوی كشت را در شهرستان های ارومیه، نقده و سلماس آغاز كرده ایم.

وی اظهار كرد: در الگوی مدیریت مشاركتی مصرف آب، تغییر الگوی كشت در مورد محصولات آب بر اولین گام ماست به گونه ای كه معیشت مردم منطقه هم به خطر نیافتد.

تیم كارشناسی جایكای ژاپن بر اساس توافق های به عمل آمده و به منظور بازدید از دریاچه ارومیه و بررسی راههای احیای این دریاچه به آذربایجان غربی سفر كرده اند.

7125/581/ 1495
۰ نفر