۱۶ بهمن ۱۳۹۲، ۱۲:۲۹
کد خبر: 81028727
T T
۰ نفر
ساخت پوششی آب گریز برای سطوح با استفاده از فناوری نانو

تهران - ایرنا - محققان آمریكایی با استفاده از فناوری نانو ، پوششی شفاف و در عین حال آب گریز برای سطوح شیشه ای تولید كردند.

آب‌ گریز یا هیدروفوب (Hydrophobe) یك پدیده فیزیكی است كه درآن مولكول‌ ها از آب دوری می‌كنند. مولكول های نفت ، روغن و چربی از جمله مولكول های آب گریز هستند.

این محصول فناورانه به رفع مشكل شستن پنجره‌ های آسمان ‌خراش‌ ها در ارتفاع بسیار بالا یا پنل‌های خورشیدی و همچنین آیینه ‌های منعكس كننده نور در نیروگاه‌ های خورشیدی در میان صحرا كمك می كند.

به گزارش ایرنا از ستاد ویژه فناوری نانو ، این محصول بر روی سطوح شیشه ای پاشیده (اسپری) و موجب می شود كه آب و لكه آن روی سطوح باقی نماند. در واقع سطح پوشش داده شده با این محصول بسیار شفاف خواهد بود .

این نانو پوشش در قالب یك تحقیق علمی توسط محققان مركز انتقال فناوری دانشگاه پنسیلوانیا ساخته شده‌است.

این نانو پوشش موجب می شود كه زاویه تماس قطره آب با سطح افزایش یابد .

وقتی این زاویه كم باشد قطره می‌تواند به ‌صورت نیمكره در آمده و به نوعی سطح را خیس كند اما با افزایش این زاویه ، قطره شباهت زیادی به یك توپ پیدا كرده و حتی می‌تواند روی سطح به حركت در آید . در این حالت سطح توسط قطره خیس نمی‌شود و قطره به جای جذب شدن، به روی سطح می ‌لغزد.

برخی گیاهان نظیر نیلوفر آبی و بال پروانه ‌ها این ویژگی را دارا هستند زیرا زبری خاص نانو مقیاس بر روی سطح برگ نیلوفر آبی و بال پروانه وجود دارد و موجب می‌شود این سطوح كاملا خشك و پاكیزه باقی بماند.

پیش از این ، محصولات ضد آب مختلفی به بازار عرضه شده بود كه خواص آب گریزی داشتند اما مشكل همه آنها این بود كه بعد از پاشیده شدن روی سطح موجب مات شدن سطح می‌شدند بنابر این برای سطوحی كه نیاز به جلا دارند این اسپری‌ ها چندان مناسب نبودند.

همچنین نمی‌توان آنها را روی عینك‌ها ، لنزها ، پنجره‌ها و پنل‌های خورشیدی استفاده كرد اما این نانو پوشش جدید شفافیت سطح را حفظ می كند .

علمی(1)**1746**1581
۰ نفر