۱۹ بهمن ۱۳۹۲، ۹:۵۱
کد خبر: 81032756
T T
۰ نفر
امام حسن عسكری (ع) شیعیان را برای دوره غیبت آماده كرد

تهران - ایرنا - استاد حوزه علمیه اصفهان گفت: امام حسن عسكری(ع) شیعیان را از طریق ارتباط با وكلای خود برای دوران غیبت امام عصر(عج) آشنا كرد.

حجت الاسلام محمدمهدی زارعی كه روز شنبه به مناسبت هشتم ربیع الثانی سالروز میلاد امام حسن عسكری (ع) با خبرنگار معارف گروه فرهنگی ایرنا گفت وگو می كرد، اظهار داشت: یكی از ویژگی های زندگی یازدهم ایجاد شرایطی است برای شیعیان تا غیبت امام از دیدگان مردم برای آنان عادی شود و مردم از طریق وكلای آن حضرت ارتباط برقرار كنند.

وی افزود: هرچند موضوع وكلا از زمان امام هادی (ع) آغاز می شود ولی اوج آن در زمان امام عسكری است. یعنی ایشان از طریق وكلا با شیعیان در ارتباط بودند و از طرف دیگر چون دشمنان چشم به راه حضرت مهدی (عج) بوده و می دانستند كه از نظرها غایب خواهد بود بنابراین تلاش می كردند تا آسیبی به امام زمان وارد كنند.

این كارشناس مذهبی افزود: امام عسكری شیعیان را آماده كرد تا از طریق وكلا با امام خود ارتباط داشته باشند و آن حضرت با تدبیر خود میلاد امام عصر(عج) را به اطلاع شیعیان رساندند تا در پیروی از امام معصوم سردرگم نشوند و از طرف دیگر به گونه ای اطلاع رسانی می كردند كه دشمنان از این مساله با خبر نشوند.

وی افزود: امام حسن عسكری(ع) آن گونه موضوع ولادت امام زمان(عج) را از دید حكومت مخفی نگه داشتند كه حتی جاسوسان حكومت در خانه آن حضرت از این موضوع آگاه نشدند.

این استاد حوزه افزود: امام عسكری(ع) به افراد مورد اطمینان و برخی شیعیان، فرزند خود یعنی امام زمان(عج) را نشان داده و به آنان سفارش می كردند كه حضرت مهدی(عج) بعد از آن حضرت، حجت خدا بر روی زمین خواهد بود.

این پژوهشگر مذهبی اضافه كرد: امام عسكری(ع) به برخی از شیعیان قم پیام دادند كه برای فرزندش عقیقه كنند. یعنی امام با این پیام خود به شیعیان اطلاع دادند كه آن حضرت فرزندی دارند كه امام بعد از اوست و از طرف دیگر دستگاه حكومتی در این مساله حساس نشود و به قتل امام زمان مبادرت نورزد.

به گفته زارعی موضوع وكلا و مخفی نگه داشتن تولد امام زمان(عج) دو ویژگی برجسته در زمان امام عسكری در ارتباط با دوران گذار از ظهور امام زمان تا غیبت آن حضرت بود كه امام عسكری(ع) انجام دادند.

وی همچنین گفت: با توجه به شرایط زمان امام عسكری(ع) آن حضرت در تنگنای حكومت قرار داشتند با این حال صد نفر از شیعیان و یاران امام به عنوان راویان امام عسكری معرفی شده اند.

زارعی افزود: هر چند امام حسن عسكری(ع) از نظر ارتباط با جامعه در تنگنا بودند ولی آن حضرت در همین شرایط صد نفر از اصحاب را به عنوان راوی تربیت می كنند و دانشمندان علم رجال در كتاب های خود به این مساله اشاره كرده اند.

وی افزود: اگرچه حجم روایات نقل شده از امام عسكری بسیار كم است ولی با این وضعیت آن امام، شیعیان را از بارش علمی و معنوی خود محروم نكردند.

امام حسن عسكری (ع) در سال 232هجری در مدینه دیده به جهان گشودند و در سن 29 سالگی در جمعه هشتم ربیع الاول سال 260 هجری به دستور معتمد عباسی مسموم و به شهادت رسیدند. پیكر مطهر آن امام همام در جوار پدر بزرگوارش امام هادی(ع) در سامرا به خاك سپرده شد.

فراهنگ(4)**1003**1601**
۰ نفر