۲۴ بهمن ۱۳۹۲، ۸:۳۳
کد خبر: 81042034
T T
۰ نفر
آزمایش قند خون از راه های اصلی پیشگیری از ابتلاء به دیابت است

سنندج- ایرنا- یك پزشك متخصص دیابت گفت: به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت افراد باید سالانه آزمایش های قند خون و چربی خون را انجام دهند.

دكتر فردین مرادی روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا پرخوری و پر ادراری را از علایم ابتلا به این عارضه عنوان كرد و گفت: چاقی، بی تحركی، استرس و خانواده های مثبت دیابت، زمینه ساز ابتلا به این عارضه است.

وی افزود: دیابت بیماری غدد داخلی است كه با كاهش كاركرد غده پانكراس و كاهش یا توقف ترشح انسولین، سبب افزایش قند خون بدن می شود.

وی با اشاره به اینكه در این عارضه بدن به اندازه كافی انسولین نمی سازد یا نمی تواند به صورت مناسب استفاده كند، افزود: بیشتر غذاهای مصرفی در راه تولید انرژی در بدن تبدیل به قند می شود و زمینه افزایش قند خون در بدن را فراهم می كند.

دكتر مرادی با اشاره اینكه دیابت بر سه نوع است گفت: دیابت نوع دو شایع ترین نوع دیابت است و بیشتر زمینه ارثی دارد.

اظهار كرد: دیابت نوع دو در افراد بالای 30 سال، میانسال و سالمند بر اثر كاهش ترشح انسولین و یا مقاومت به اثر انسولین ایجاد می شود اما دیابت نوع یك بیشتر در افراد زیر 30 سال بروز می كند.

وی تصریح كرد: دیابت بارداری نوع دیگر دیابت است كه در دوران بارداری بر اثر كاهش مقاومت نسبت به انسولین ایجاد می شود و بعد از اتمام بارداری برطرف می شود.

وی همچنین یادآورشد: دیابت حاملگی به شدت بیماری بستگی دارد، در همین راستا مادر باردار باید قند خون خود را كنترل كند.

دكتر مرادی با بیان اینكه برای درمان دیابت نوع دو داروهای خوراكی یا انسولین تجویز می شود گفت: دیابتی ها باید هر نوع رژیمی دارویی اعم از شیمیایی یا گیاهی را با مشورت پزشك مصرف كنند.

وی تحرك جسمانی و ورزش، تغذیه مناسب و دوری از استرس را از راهكارهای مقابله با ابن بیماری بیان كرد و تاكید كرد: افراد دیابتی باید با تنظیم یك نوع رژیم غذایی متعادل سرشاراز پروتئین ها و ویتامین ها و مواد معدنی كالری مورد نیازبدن را تأمین كنند.

به گفته وی ورزش بویژه پیاده روی و شنا برای بسیاری از زنان حامله مبتلا به دیابت مفید است و به بهبود توانایی بدن درسوزاندن گلوكز و كاهش قند خون كمك می كند.

دكتر مردای با بیان اینكه كودكان چاق در معرض خطر ابتلاء به این بیماری قرار دارند گفت: داشتن یك تغذیه خوب، نگه داشتن وزن در حد مناسب و تحرك فیزیكی كافی بسیار موثر است.ك/3

533/7352