۶ اسفند ۱۳۹۲، ۱۱:۰۱
کد خبر: 81059897
T T
۰ نفر

نازك ترين دماسنج جهان ساخته شد

۶ اسفند ۱۳۹۲، ۱۱:۰۱
کد خبر: 81059897
نازك ترين دماسنج جهان ساخته شد

تهران - ايرنا - محققان دانشگاه ايلينويز آمريكا نازك ‌ترين و دقيق ‌ترين دما سنج‌ جهان را ساختند. اين دما سنج از لايه ‌هاي نازكي به ضخامت 20 نانومتر ساخته شده است.

اين دما سنج مجهز به حسگرهاي نانومقياس انعطاف ‌پذير است كه مي‌ تواند دماي بدن را از روي پوست با دقت چند ميليونيوم كلوين گزارش كند.

كلوين (K) واحدي براي اندازه ‌گيري دماست و در صورتي كه دو دماسنج يكي در مقياس سانتيگراد و ديگري در مقياس كلوين كنار هم قرار گيرد صفر كلوين معادل منفي 273 درجه سانتيگراد خواهد بود.

به گزارش ايرنا از ستاد ويژه فناوري نانو ،اين دماسنج از دو بخش مختلف ساخته شده ‌است ، بخش اول آرايه‌ هايي از حسگرها كه دما را با استفاده از لايه ‌هاي نازك طلا و نقره به ضخامت 20 نانومتر و طول 20 ميكرون ، اندازه‌گيري مي ‌كنند.

بخش دوم ديودهاي مبتني بر آرايه‌ هاي حسگري كه از تقويت لايه ‌نازك سيليكوني ساخته شده‌است ، اين لايه سيليكوني در صورت تغيير دما مي‌ تواند ولتاژي را به ديود اعمال كند.

ديود (Diode) قطعه ‌اي است الكترونيكي كه جريان الكتريكي را در يك جهت از خود عبور مي ‌دهد و در جهت ديگر در مقابل عبور جريان از خود مقاومت بسيار بالايي (در حد بي نهايت) نشان مي‌دهد.

از اين دماسنج مي توان هم در بخش بيمارستاني و هم در منازل استفاده كرد.

اين دماسنج روي يك لايه نازك پلاستيك انعطاف ‌پذير قرار گرفته است.

به گفته محققان حسگرهاي مورد استفاده در اين دماسنج داراي خواص فيزيكي ويژه ‌اي هستند ؛ براي مثال بسيار نازك و در عين حال محكم‌ هستند، اين ويژگي‌ ها شبيه به پوست انسان است بنابراين در صورتي كه روي پوست بيمار چسبانده شود ، بيمار وجود آن را احساس نمي‌ كند.

از سوي ديگر بيمار مي ‌تواند به راحتي از دست خود استفاده كند به طوري كه با خم شدن يا چروكيده شدن پوست ، تغييري در عملكرد و ساختار اين فناوري ايجاد نمي شود.

با استفاده از اين دماسنج مي ‌توان چگونگي حركت گرما از طريق جريان خون و نحوه تغيير دما در رگ‌ هاي خوني را بررسي كرد . همچنين اين وسيله اطلاعاتي را در مورد سلامتي رگ‌ هاي قلبي ارايه مي كند.

اين دماسنج ضد آب و داراي عايق الكتريكي است.

علمي(1)**1746**1581
۰ نفر