۱۰ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۱۵
کد خبر: 81065891
T T
۰ نفر

جوانانی كه در گردشگری ماجراجویانه سالم می مانند

۱۰ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۱۵
کد خبر: 81065891
جوانانی كه در گردشگری ماجراجویانه سالم می مانند

تهران - ایرنا - جوانی شورانگیزترین مرحله زندگی انسان محسوب می شود؛ داشتن تنی سالم و پر انرژی از خصوصیات این دوره است. جوان برای تخلیه این انرژی متراكم نیاز به ابزار و امكاناتی دارد و آنان معمولا از میان راههای مختلف، گردشگری ماجراجویانه را برای تخلیه این انرژی انتخاب می كنند.

جوانان قشر عظیم هر جامعه ای را تشكیل می دهند و در زمان حاضر دست كم نصف جمعیت 75 میلیونی ایران را جوان هستند.

طبیعت و ذات جوان جست و جو و آگاهی از محیط اطراف است و دركنار آن اگر امكاناتی برای ماجراجویی های ذاتی او وجود داشته باشد دراین صورت انرژی خود را در فعالیت های سالم صرف می كند.

پرشور بودن و احساسات فراوان و حس ماجراجویی از صفات دوره جوانی است و این ویژگی نعمت خداوندی است كه اگر در راه درست قرار گیرد می تواند منشای بسیاری از تحولات مثبت در جامعه شود.

اما چنانچه از این نیرو و توان جوانی غافل شویم این پتانسیل ها می تواند به معضل و مشكل تبدیل شود و آنگاه باید سرمایه های بسیاری صرف كنیم تا اندكی از مسایل مبتلا را كاهش دهیم.



** گردشگری ماجراجویانه حلقه مفقوده گردشگری ایران

هر چند گردشگری ماجراجویانه مختص نسل جوان نیست و همه گروه ها با سنین مختلف می توانند در آن شركت كنند اما به نظر می رسد قشر جوان با توجه به وی‍ژگی های جسمی خود بیشتر به آن توجه نشان می دهد.

اما باوجود آنكه ایران كشور جوانی است و باید امكانات مورد نیاز این قشر فراهم شود اما غفلت در گسترش تفریحات سالم كاملا در بخش های مختلف به چشم می خورد.

اكنون گردشگری ماجراجویانه كه بسیاری آن را شاخه‌ای از گردشگری ورزشی می‌دانند مورد توجه قشر جوان گردشگر است.



** شناخت بازار گردشگری ماجراجویانه در یك منطقه

مهمترین اصلی است كه باید در توسعه این نوع تفریحات سالم مورد توجه قرارگیرد.

در مورد دلایل اهمیت گردشگری ماجراجویانه باید گفت كه این شاخه جزو گردشگری ورزشی محسوب می‌شود و ورزش در هر حال از محبوبیت خاصی برخوردار است.

این شاخه از گردشگری علایق خاص كه در ایران تقریبا ناشناخته و مغفول مانده است دهها زیر شاخه دارد كه به دلیل شرایط طبیعی ایران، همه آنها امكان ایجاد و توسعه در كشور را دارند.

كوه‌نوردی، غار نوردی، سنگ نوردی و یخ نوردی در این نوع گردشگری قرار می گیرد كه قله‌های مرتفع كوهستانی ایران به ویژه قله‌های زاگرس مركزی و نیز دماوند از مكان های مناسب این نوع گردشگری محسوب می شود.

در ایران همچنین نزدیك به 100 غار بزرگ وجود دارد كه قابلیت جذب سرمایه‌گذاری گردشگری را دارد. برخی از این غارهای نظیر علی‌صدر (بزرگ‌ترین غار آبی جهان) و كتله‌خور شهرت جهانی دارند.

همچنین در مناطق مختلف ایران محلهای مناسبی برای اسكی وحشی، اسنوبورد وحشی، سورتمه‌رانی، برف‌نوردی، موتوربرف سواری و سورتمه‌رانی و جشنواره تندیس‌های برفی وجود دارد كه می تواند مركزی برای گسترش این نوع گردشگری درنظر گرفته شود.



** ظرفیت های زیاد ایران برای گردشگری ماجراجویانه

ناصر رضایی كارشناس گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: گردشگری ماجراجویانه كه معمولا فعالیتهای غیر معمول در آن انجام می شود فقط مختص جوانان نیست و حضور در این نوع گردشگری به سن خاصی بستگی ندارد.

وی افزود: همه گروه ها و همه افراد در هر سن و سالی می توانند در این نوع گردشگری حضور یابند و فعالیت كنند.

رضایی غواضی، صخره نوردی، كوه نوردی را از جمله فعالیت های این نوع گردشگری یاد كرد و گفت: این نوع گردشگری به دلیل جذابیت های فراوان طرفداران زیادی دارد.

وی افزود: گردشگری ماجراجویانه برای افراد شركت كننده هیجان ویژه ای به همراه دارد و افراد زیادی نیز از این نوع گردشگری استقبال می كنند.

این كارشناس به ظرفیت های مختلف كشور در این نوع گردشگری اشاره كرد و گفت: ایران ظرفیت های مختلفی برای توسعه این نوع گردشگری در اختیار دارد كه كوه، كویر و بیابان از جمله این ظرفیت ها بوده كه شرایط مناسبی برای گردشگری فراهم كرده است.

وی افزود: در كوه نوردی ظرفیت های مختلفی برای گسترش این نوع گردشگری وجود دارد كه باید با ایجاد امكانات مناسب به توسعه آن اقدام كنیم.

رضایی گفت: در سواحل و مناطق دریایی نیز می توان غواضی و سوار شدن روی قایق را گسترش داد تا علاقه مندان در یك محیط سالم و مفرح از آن استفاده كنند.

وی تصریح كرد كه زمینه بالقوه فراوانی برای توسعه این صنعت در كشور وجود دارد كه لازمه آن تبلیغات و سرمایه گذاری مناسب است.

رضایی تصریح كرد باید برای معرفی و شناسایی ظرفیت های كشور در این شاخه به تبلیغات داخلی و خارجی روی آوریم تا گردشگران داخلی و خارجی برای ورود به این فعالیت ترغیب و تشویق شوند.

وی تصریح كرد برای توسعه این شاخه گردشگری همچنین باید سرمایه گذاری های لازم صورت گیرد.

وی افزود: برای توسعه این شاخه گردشگری باید زیر ساخت های آن ازجمله تهیه ابزارهای مختلف كوه نوردی، غواضی و خودروهای مخصوص حضور در بیابان فراهم شود تا مردم به این نوع گردشگری روی آورند.

رضایی بحث آموزش در توسعه این نوع گردشگری را موثر خواند و گفت: برای توسعه گردشگری باید ارایه آموزش را مورد توجه قرار داد درحالی كه اكنون بسیاری از مشكلات گردشگری به نبود آموزش بر می گردد.



** موقعیت منحصر به فرد ایران برای گردشگری ماجراجویانه

آب و هوا و طبیعت ایران می‌تواند موقعیت منحصر به فردی را برای گردشگری ماجراجویانه در كشور فراهم كند. 4 فصل بودن سرزمین ایران از شرایط مطلوب كشور برای گسترش این نوع گردشگری محسوب می شود.

گردشگران ماجراجو به دنبال تجربه خطر و ریسك هستند و تقاضا نیز برای محصولات بازار علایق خاص ماجراجویانه در سطح كشوری و جهانی روبه افزایش است بنابر این با توجه به این ظرفیت ها باید برای توسعه این شاخه گردشگری در كشور اقدام و توجه كرد.

فراهنگ (5) ** 1569**1588
۰ نفر