۲۴ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۴۱
کد خبر: 85567567
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

تغییر سبک مسافرت به مازندران با ترویج گردشگری ماجراجویانه

نوشهر- ایرنا- بررسی رفتار گردشگرانی که این روزها به دل جاده های مازندران از نور تا رامسر می‌زنند، نشان می‌دهد که قصدشان از سفر، صرفا قدم زدن در ساحل و جنگل و یک اقامت معمولی نیست، آنها مقاصدی را انتخاب می‌کنند که بستری از تجربه‌ها نو، مملو از ماجراجویی و فرصتِ فرار از نگرانی‌های زندگی روزمره را برایشان فراهم می‌کند.

به گزارش ایرنا، شهرهای غرب مازندران به دلیل برخورداری از طبیعت و تعدادی زیرساخت گردشگری مانند تله‌کابین، پلاژهای ساحلی و فضاهای جنگلی همچنان مورد توجه مسافران و گردشگران هستند، با این وجود بررسی‌ها نشان می‌دهد که حتی گردشگرپذیرترین شهرهای مازندران هم طی سال‌های اخیر با کاهش محسوسِ حضور مسافر و گردشگر مواجه شدند.

وضعیتی که به زعمِ آنها از سال‌های گذشته با شیبِ ملایمی آغاز شده و نورزو امسال به استنادِ آمار و ارقامِ به شکل برجسته‌تری حتی در نگاهِ عموم مردم خودنمایی کرده است. به این معنی که حتی مردم عادی به استناد خیابان‌های عاری از ترافیک پی به ماجرا برده‌اند.

تغییر سبک مسافرت به مازندران با ترویج گردشگری ماجراجویانه

گردشگری خلاق و تجربه‌گرا

در چنین شرایطی کارشناسان حرکت به سمتِ جاذبه‌های جدید، مبتنی بر تجربه‌ها نو را، نسخه شفابخش این وضعیت معرفی می‌کنند. در همین پیوند یک مدرس طبیعت‌گردی به خبرنگار ایرنا می‌گوید: گردشگری خلاق، تجربه‌گرا و ماجراجویانه شاخه‌ای از گردشگری است که به سرعت موجب جذبِ گردشگر می‌شود و مقاصدِ گردشگری را از رخوت و تکراری که در آن گرفتار شدند، نجات می‌دهد. این سبک از گردشگری به دلیل آنکه فرصتِ فرار از نگرانی‌های روزمره را فراهم می‌کند، علاقه‌مندان زیادی دارد.

سیامک کلاهدوز با بیان اینکه امروزه این‌گونه گردشگری رویکردی نو در دنیا به‌شمار می‌رود، می‌افزاید: غرب مازندران مملو از روستاهای غنی، طبیعت بکر، جاذبه‌های کمتر شناخته شده، لایه‌های مردم‌شناسی و بومی است که نوعی مزیت رقابتی ایجاد می‌کند. پس ظرفیت لازم برای برنامه‌ریزی این شاخه از گردشگری بدون هزینه‌های زیرساختی فراهم است. این نوع گردشگری فقط نبوغ و خلاقیت می‌خواهد که بتوان با برنامه‌ریزی اصولی عاشقان تجربه را به کنجکاوی دعوت کرد.

وی ساختار طبیعی این منطقه را فرصت مناسبی برای برگزاری تورهای ماجراجویانه در محیطی بکر که امنیت روانی ماجراجویان را فراهم می‌کند توصیف می‌کند و ادامه می‌دهد: البته این نوع گردشگری باید مسوولانه و به‌دور از آسیب به محیط‌زیست باشد.

این کارشناس گردشگری با تاکید بر تبلیغ مناطق بکر و مناسب برای توسعه این نوع گردشگری تصریح می‌کند: تبلیغات غیرمستقیم، تولید محتوا، استفاده از ظرفیت استارتاپ‌ها از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

تغییر سبک مسافرت به مازندران با ترویج گردشگری ماجراجویانه

ماجراجویی را در عباس‌آباد و از غار دانیال شروع کنید

به طور کلی گردشگری ماجراجویانه به ۲ نوع سخت و نرم تقسیم می‌شود. ورزشی سرشار از آدرنالین که پرطرفدارترین آنها شامل موج سواری، دوچرخه سواری کوهستان، رفتینگ، بانجی جامپینگ، صخره نوردی و کوهنوردی در سطح دشوار، غارنوردی و یخ نوردی است که در مقابل آن گردشگری ماجرا جویانه نرم، شامل اسنورکلینگ، اسب سواری، دوچرخه سواری در سطح متوسط، غواصی و قایق سواری در رودخانه است.

در همین ارتباط رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان عباس‌آباد گردشگری ماجراجویانه را ظرفیتی مناسب در توسعه گردشگری این منطقه معرفی می‌کند و می‌گوید: عباس‌آباد به دلیلِ داشتن جاذبه‌های متنوع زمینه را برای گردشگری ماجراجویانه فراهم می‌کند.

نادر سحرخیز غار آبی دانیال، منطقه نمونه خورما چال، جنگل زیبای تیلاکنار، سواحل مستعد و زیبای این منطقه بهترین ظرفیت برای توسعه و پرداختن به این سبک از گردشگری توصیف می‌کند و می‌افزاید: محور گردشگری عباس آباد به کلاردشت، آبشار باشکوه روستای سی بن، آب بند اسبچین و رودخانه های خروشان و هزاران جاذبه طبیعی بکر هر کدام به نوبه خود بستر گردشگری ماجراجویانه هستند.

غار آبی دانیال یکی از زیباترین غارهای رودخانه‌ای کشور و از جاهای دیدنی مازندران محسوب می‌شود. با مسیر دسترسی جنگلی، دمای داخلی ثابت و استلاگمیت و استلاکتیت‌های چندمیلیون ساله، غار آبی دانیال یکی از مقاصد ارزشمند برای طبیعت‌گردان و غارنوردان در شمال کشور است.

وی اضافه کرد: البته این نوع گردشگری نیازمند آموزش است. به همین دلیل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عباس‌آباد آمادگی این را دارد که با برگزاری نشست‌های تخصصی شیوه فعالیت صحیح این شاخه از گردشگری را به فعالان این بخش آموزش دهد.

این مقام مسوول، داشتن مهارت‌های گردشگری، آموزش‌های مرتبط برای دهیاران و شوراهای اسلامی روستا، روستانشینان و بلدهای محلی را در پایه‌گذاری این شاخه از گردشگری ضروری توصیف می‌کند و معتقد است: فعالیت در این زمینه تحول اقتصادی و درامدزایی خوبی برای جامعه محلی به همراه خواهد داشت. پایه‌گذاری گردشگری تجربه‌گرا، زمینه توسعه بوم‌گردی و ایجاد زیرساخت‌های متنوع برای توسعه این شاخه از گردشگری را فراهم می‌کند.

به گزارش ایرنا، گردشگری ماجراجویانه علاوه بر توسعه پایدار جوامع محلی، حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی منطقه را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. از آنجایی که گردشگران به دنبال فعالیت جدید در هر سفر هستند، کشف مکان‌های جدید و مقاصد جذاب، بخش جدایی‌ناپذیر این نوع گردشگری محسوب می‌شود و سبب می‌شود برای مدت زمانی طولانی از دغدغه‌ها معمول زندگی رها شوند و هیجانِ لحظه را تجربه کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha