۹ فروردین ۱۳۹۳، ۱۴:۰۳
کد خبر: 81102318
T T
۰ نفر

تهران – ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشكی تهران در پاسخ به سوالی درباره ارتقاء كیفیت خدمات بیمارستانی می گوید:‌ خیلی ساده است. اینكه مثلا غذای بهتر به بیماران بستری بدهیم. لباس های نو نه مندرس به آنها بپوشانیم و پرستار كافی برای هر تخت داشته باشیم.

دكتر ‌« علی جعفریان »‌ هر چند كیفیت خدمات بیمارستانی را به دو بخش پزشكی حرفه ای و هتلینگ(خدمات غیر پزشكی به بیمار بستری) تقسیم می كند اما در عین حال اذعان می دارد كه بیمارستان های دانشگاهی از حیث دانش پزشكی و حرفه ای اگر از بیمارستان خصوصی بیشتر و بهتر نباشد، كمتر هم نیست چون در این بیمارستان ها استادان پزشكی طبابت می كنند.

وی از طرف دیگر كیفیت خدمات رسانی بیمارستان های دولتی و دانشگاهی در بحث هتلینگ را « اصلا‌» خوب ارزیابی نمی كند و می گوید‌: هتلینگ ، هزینه بر است و پرستار كافی هم می خواهد كه اكثر این بیمارستان ها ندارند.

دكتر جعفریان كه ایام نوروز در حال بازدید از بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشكی تهران است، ارتقا كیفیت خدمات بیمارستان های دانشگاهی را یكی از مهم ترین اولویت های كاری خود در سال جدید عنوان می كند.

وی از بازدید های نوروزی اش از بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشكی تهران می گوید و اینكه طی بازدید از بیمارستان شریعتی در نوروز امسال یكی از مشكلات آن را كمبود پرستار ارزیابی كرده است.

جعفریان می گوید: این بیمارستان حدود 500 پرستار دارد اما این تعداد پرستار نمی تواند پاسخگویی مناسبی برای بیماران بیمارستان بزرگی چون شریعتی باشد. اگر حداقل 200 پرستار به این تعداد افزوده می شد سطح خدمات بیمارستان در حد «نسبتا خوب» افزایش می یافت اما متاسفانه نمی توان این تعداد نیرو را به راحتی تامین كرد.

رییس بزرگ ترین دانشگاه علوم پزشكی كشور به بخش جراحی بیمارستان های دانشگاهی اشاره می كند كه به عنوان نمونه در این بخش ها 10 مریض بستری به سر می برد و فقط یك پرستار دارند.

وی ادامه می دهد‌: معلوم است كه این پرستار نمی تواند همزمان به 10 بیمار بستری جراحی خدمات رسانی به موقع و با كیفیت داشته باشد.

بیمار از پرستار در خصوص بیماری و نحوه مراقبت توضیح می خواهد اما آیا یك پرستار به تمام این بیماران می تواند توضیحات كافی و وافی بدهد؟

رییس دانشگاه علوم پزشكی تهران، در خصوص هتلینگ و خدمات پرستاری به عنوان دو ركن اساسی خدمات بیمارستانی می گوید‌: در بیمارستان های خصوصی این قسمت عمدتا بهتر از بیمارستان های دولتی و دانشگاهی است چون هزینه آن از جیب مردم و بیمه های تكمیلی گرفته می شود اما آیا می توان این موضوع را در بیمارستان دولتی لحاظ كرد؟

دكتر جعفریان به خدمات ارایه شده با یك سوم قیمت تمام شده در بیمارستان دولتی و دانشگاه اشاره می كند و می گوید‌: هزینه یك تخت روز در بیمارستان دولتی 118هزار تومان است اما فكر می كنید بیمه چقدر بابت آن به بیمارستان می دهد؟ باور می كنید فقط 45 هزار تومان پرداخت می كند!

وی در ادامه می افزاید:بیمارستان با این یك سوم پولی كه از بیمه بابت تخت روز می گیرد چگونه به بیمار خود خدمات دهد؟ بیمارستان مجبور است خدماتش در حد یك سوم قیمت تمام شده باشد چون فقط یك سوم هزینه ها را از بیمه می گیرد.

وی به توجه ویژه رییس جمهوری در پیام نوروزی امسال اشاره می كند كه در این پیام نسبت به تحول مثبت در وضعیت درمان كشور ، سلامت و بیمه درمانی از سوی رییس جمهوری اظهار امیدواری شده است.

دكتر جعفریان گفت ‌: امسال نیز از معاون درمان وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی قول داده است با درآمد حاصل از اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها كه بخشی از آن به وزارت بهداشت اختصاص خواهد یافت تحول بزرگی در حوزه سلامت به ویژه در درمان ایجاد شود.

معاون درمان وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی پیشتر اعلام كرده بود كه كاهش پرداخت مستقیم هزینه های سلامت از جیب مردم ، افزایش كیفیت خدمات رسانی در بیمارستان های دولتی و افزایش سطح دسترسی های مردم به خدمات، سه اولویت مهم این معاونت در سال جدید است.

دكتر جعفریان رییس دانشگاه علوم پزشكی تهران در این خصوص نیز می گوید ‌: اگر منابع و پول كافی به بیمارستان های دولتی و دانشگاه تزریق شود می توان لبخند را تا حدودی بر لبان مراجعان نشاند.

وی می افزاید: هر چند یك شبه نمی توان ره صد ساله را پیمود اما با گام های آهسته اما پیوسته كه می توان مشكلات را به تدریج برطرف كرد.

اجتمام(5)**1776**1436