۲۶ فروردین ۱۳۹۳، ۱۶:۴۷
کد خبر: 81123769
T T
۰ نفر
الحاق كامل چابهار به منطقه آزاد در دستور سفر رییس جمهوری است

چابهار - ایرنا - مشاور رییس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد با اشاره به ویژه برنامه های سفر رییس جمهور به منطقه آزاد چابهار گفت: الحاق كامل چابهار به منطقه آزاد در دستور كار این سفر قرار دارد كه با انجام آن امید به مردم چابهار باز می گردد.

به گزارش روز سه شنبه دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ' اكبر تركان' در خصوص برنامه های بازدید رییس جمهور از منطقه آزاد چابهار افزود: در سفر رییس جمهور به استان سیستان و بلوچستان بازدید از منطقه آزاد چابهار نیز برنامه ریزی شده كه موضوعات مهم پیش روی این منطقه به اطلاع رییس جمهور خواهد رسید.

* رییس جمهور راهبردی فكر می كند

تركان دلیل چند سفر اخیر رییس جمهور به جنوب كشور را نگاه راهبردی وی به توسعه سواحل جنوبی كشور دانست و گفت: توجه دكتر روحانی به مسائل راهبردی از جمله توسعه سواحل جنوب كشور به پیشینه فعالیتها و تسلط رییس دولت تدبیر و امید به این مسائل بر می گردد و معتقدم این نگاه اتفاقات بزرگی را برای كشور و این خطه از كشور به همراه دارد.

* الحاق چابهار به منطقه آزاد

الحاق كامل شهر چابهار به منطقه آزاد یكی از مهمترین برنامه های قابل طرح برای این منطقه است كه در دستور كار قرار گرفته است.

تركان ادامه داد: برای الحاق شهرهای آبادان و خرمشهر به منطقه آزاد اروند نیاز به تصویب هیات وزیران بود كه این اقدام با حضور رییس جمهور عملی شد اما برای مناطق آزادی كه لایحه ایجاد آنها به تصویب مجلس رسیده باید لایحه ای تنظیم كرد تا الحاق شهر چابهار به منطقه آزاد به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

وی الحاق چابهار به منطقه آزاد را یك دستاورد بزرگ برای مناطق آزاد كشور در آینده ای نزدیك دانست.

*الحاق اسكله های شهید كلانتری و شهید بهشتی به منطقه آزاد چابهار

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی الحاق اسكله های شهید بهشتی و كلانتری به منطقه آزاد چابهار را از دیگر برنامه های قابل طرح به رییس جمهور در این سفر اعلام و بیان كرد: لایحه الحاق این اسكله ها به منطقه آزاد چابهار هم اكنون در مجلس شورای اسلامی ارائه شده كه امیدواریم به نتیجه نهایی مدنظر منجر شود.

* راه آهن چابهار؛ آرزویی كه به تحقق خواهد پیوست

مشاور رییس جمهور همچنین گفت: بررسی موقعیت و ارزیابی شرایط احداث راه آهن چابهار ـ زاهدان یكی دیگر از برنامه های سفر رییس جمهور به منطقه آزاد چابهار است كه امیدواریم با تدبیر دكتر روحانی مسیر ساخت این خط ریلی كه یكی از مهمترین محورهای ریلی كشور به لحاظ تجاری و ترانزیتی مطرح است محقق شود.

*احیاء منطقه ویژه اقتصادی رامشار

تركان در ادامه گفت: در كنار دو بانده شدن محور چابهار به میلك افغانستان یك منطقه ویژه اقتصادی پیش بینی شده و هم اینك با عنوان 'منطقه ویژه اقتصادی رامشار' فعالیت دارد كه با تكمیل این محور فعالیتهای این منطقه نیز گسترش خواهد یافت.

*مجتمع فولاد و پتروشیمی روحی تازه در كالبد چابهار

مشاور رییس جمهور ساخت دو مجتمع فولاد و پتروشیمی در چابهار را از دیگر فعالیتهای جاری در این منطقه معرفی و بیان كرد: این دو مجتمع آینده اقتصادی منطقه را متحول خواهند كرد به نحوی كه اشتغال، درآمد و رونق بیشتری را برای این خطه به همراه خواهد داشت.

*ایجاد فرودگاه مشترك در چابهار

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پاسخ به این پرسش كه 'چه برنامه هایی برای حل شدن مشكلات فرودگاه چابهار و برقراری خطوط پروازی بیشتر به این منطقه دارید' نیز گفت: در ابتدا از مشاركت ستاد كل نیروهای مسلح به واسطه ایجاد تفاهم برای ایجاد یك فرودگاه مشترك در منطقه قدردانی می كنم.

تركان ادامه داد: با اضافه شدن 400 هكتار به فرودگاه كنارك همجوار با چابهار امكان برقراری خطوط پروازی و ایجاد ارتباطات بیشتر این منطقه با تمام نقاط كشور فراهم خواهد شد.

1744/653
۰ نفر