۲۷ فروردین ۱۳۹۳، ۱۴:۵۶
کد خبر: 81125287
T T
۰ نفر
راهكارهای كاهش بروز سوانح رانندگی در كهگیلویه و بویراحمد ارایه شود

یاسوج - ایرنا - استاندار كهگیلویه و بویراحمد گفت: مهمترین برنامه ها و راهكارهای كاهش بروز حوادث رانندگی در جاده های ارتباطی این استان و اقدامات لازم برای دستیابی به وضعیت مطلوب از سوی صاحبنظران استان ارایه شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید موسی خادمی روز چهارشنبه در نشست كمیسیون بررسی سوانح رانندگی كهگیلویه و بویراحمد افزود: چنین مواردی می تواند در قالب یك كتابچه با عنوان بررسی وضع موجود ترافیك جاده ای و حوادث رانندگی استان از سوی كارشناسان و متولیان امر تدوین شود.

وی بیان كرد: با تدوین و ارایه این كتابچه وظایف هر یك از دستگاه های متولی كهگیلویه و بویراحمد در زمینه كاهش میزان بروز سوانح رانندگی و تلفات ناشی از آن در جاده های ارتباطی استان مشخص شده و ارزیابی و برنامه ریزی نیز به نحو مطلوبتری انجام می شود.

خادمی با اشاره به اینكه سه عامل اصلی برور حوادث رانندگی شامل انسان، وسیله نقلیه و جاده است، اظهار كرد: با انجام برخی اقدامات می توان زمینه كاهش بروز سوانح رانندگی و تلفات ناشی از آن را در جاده های ارتباطی كهگیلویه و بویراحمد به طور چشمگیری فراهم كرد.

وی عنوان كرد: از مهمترین این اقدامات می توان به آموزش رانندگان و نیروهای پلیس، نصب علایم راهنمایی و رانندگی و رفع نقاط حادثه خیز اشاره كرد.

رییس پلیس راهور كهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست، گفت: در سال 92 چهار فقره تصادف فوتی در جاده های ارتباطی درون شهری استان رخ داد كه 25 نفر در آنها جان خود را از دست دادند و این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل چهار درصد كاهش داشته است.

سرهنگ ابوالحسن ملكی تعداد بروز تصادفات جرحی در جاده های ارتباطی درون شهری كهگیلویه و بویراحمد در این مدت را 801 مورد دانست و افزود: 890 نفر در این تصادفات محروح شدند كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 91 درصد كاهش نشان می دهد.

وی بیان كرد: بر اساس بررسی های انجام شده عابر پیاده عامل بروز 64 درصد تصادفات رانندگی در جاده های ارتباطی درون شهری كهگیلویه و بویراحمد است.

ملكی اظهار كرد: بیشترین سن رانندگان مقصر در بروز تصادفات در جاده های درون شهری كهگیلویه و بویراحمد بین 25 تا 35 سال است.

وی بیشترین ساعات بروز تصادفات رانندگی در جاده های درون شهری كهگیلویه و بویراحمد را بین ساعت 12 تا 14 عصر و 18 تا 20 شب اعلام كرد.

ملكی عنوان كرد: 36 نقطه حادثه خیز در جاده های ارتباطی درون شهری كهگیلویه و بویراحمد از سوی كارشناسان پلیس راهور این استان شناسایی و برای رفع آنها مكاتباتی با شهرداری های استان انجام شده است.

وی ابراز داشت: رانندگان و عابران پیاده در جاده های ارتباطی درون شهری كهگیلویه و بویراحمد بیش از پیش به قوانین راهنمایی و رانندگی احترام گذارند زیرا این امر موجب حفظ سلامت و ایمنی آنان می شود و عابران پیاده نیز هنگام عبور از عرض خیایان از پل های هوایی، گذرگاه ها و خط كشی ها استفاده كنند تا خطری آنان را تهدید نكند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی كهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست، گفت: در سال 92 میزان بروز تصادفات فوتی در جاده های ارتباطی برون شهری این استان نسبت به مدت مشابه سال قبل یك درصد كاهش داشته است.

سرهنگ منوچهر سیاهپور افزود: در تعطیلات نوروز 93 میزان بروز تصادفات فوتی، جرحی و خسارتی در جاده های ارتباطی برون شهری كهگیلویه و بویراحمد به ترتیب 20 درصد افزایش، 30 درصد كاهش و 52 درصد كاهش را نشان می دهد.

وی بیان كرد: در مجموع میزان بروز هر سه نوع تصادفات رانندگی در جاده های ارتباطی برون شهری كهگیلویه و بویراحمد در نوروز امسال نسبت به مدت مشابه پارسال 27 درصد كاهش داشته است.

سیاهپور اظهار كرد: در نوروز امسال پرخطرترین جاده ارتباطی برون شهری كهگیلویه و بویراحمد جاده گچساران - باشت با 33 درصد مجموع حوادث رانندگی بوده و جاده های یاسوج - اصفهان و یاسوج - بابامیدان نیز با 19 درصد در رده های بعدی قرار دارند.

وی عنوان كرد: بیشترین ساعت بروز تصادفات رانندگی در جاده های ارتباطی برون شهری كهگیلویه و بویراحمد در نوروز امسال شامل بعدازظهر و اوایل شب بوده و 50 درصد تصادفات نیز در این مدت بین ساعت 16 عصر تا 20 شب رخ داده است.

سیاهپور ابراز داشت: بیشترین مقصر در بروز تصادفات رانندگی در نوروز امسال در جاده های ارتباطی برون شهری كهگیلویه و بویراحمد با 82 درصد مربوط به خودروهای سواری بوده است.

وی افزود: بیشترین دلیل وقوع تصادفات رانندگی در نوروز امسال در جاده های ارتباطی برون شهری كهگیلویه و بویراحمد شامل انحراف و تجاوز به چپ با 31 درصد و ناتوانی در كنترل وسیله نقلیه به دلیل تخطی از سرعت مطمئنه با 31 درصد بوده است.

7535/671