۲۲ آبان ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8112610
T T
۰ نفر
نگاهی به قدمگاه محل اقامت امام رضا(ع ) در مرو ترکمنستان ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/08/22 عشق آباد ـ قدمگاه امام رضا (ع) در مرو قدیم که آن حضرت حدود دو سال در آن اقامت داشت هم اکنون به مکانی مقدس برای زیارت مشتاقان آن حضرت بویژه ترکمنها تبدیل شده است .
مکانی که مقبره صدها دانشمند، فیلسوف و عارف در آنجا قرار دارد و این شخصیتها در حقیقت برای زیارت و شرکت در نشستهای علمی حضرت امام رضا(ع ) به این شهر مهاجرت کرده بودند.
آنچه که از نظر مستشرقین و مورخین استنباط می شود این است که قدمگاه محل زندگی حضرت امام رضا(ع ) بوده و به احتمال زیاد دیوارهای به جا مانده در این مکان نیز متعلق به منزل آن حضرت است .
قدمگاه که در بین آرامگاههای خواجه یوسف همدانی و سلطان سنجر قرار دارد در نظر ترکمنها از جایگاه ویژه ای برخوردار است .
مکانی که زمانی در کنار آن کاخ باشکوه مامون خلیفه عباسی قرار داشت ولی مردم بدون توجه به این کاخ ، نگاه خود را به منزل حقیرانه امام هشتم معطوف داشتند.
قدمگاه ، روزی را در ذهن انسان تداعی می کند که امام رضا (ع ) برای اقامه نماز عید فطر از این مکان خارج شد.
براساس مستندات تاریخی ، هنگامیکه قرار شد نماز عید فطر توسط امام رضا (ع ) در مرو اقامه شود جمعیت زیادی از مردم این خطه برای همراهی آن حضرت در کوچه ها و روی پشت بام هاجمع شدند و در انتظار بیرون آمدن این امام همام نشستند.
حضرت امام رضا(ع ) عمامه سفید بر سرگذاشت و یک طرف آن را در میان سینه و طرف دیگرش را مابین دو کتف خود افکند و همراهان وی نیز همین کار را انجام دادند.
آنها از منزل بیرون آمدند در حالیکه پیروان علی بن موسی الرضا (ع ) پیشاپیش آن حضرت حرکت می کردند و آن حضرت نیز در حالیکه با پای برهنه و جامه را تا نصف ساق بالا زده بود تکبیر می گفت .
براساس منابع معتبر تاریخی ، فریاد مردم مرو بخاطر تکبیر گفتن امام رضا(ع ) بلند شد بطوریکه صدای گریه و شیون همه جای این شهر را فرا گرفت و سرانجام مامون از اقامه نماز توسط امام ممانعت کرد.
همراهی مردم مرو با امام رضا(ع ) در مدت اقامت آن حضرت ، نشان از وفاداری مردم این خطه از خراسان قدیم به ائمه اطهار (ع) دارد و هم اکنون نیز ترکمنها احترام زیادی به امام رضا و این مکان قائلند.
تاریخ نویسان معتبر و خاورشناسان می گویند که مامون خلیفه عباسی در سالهای 190 تا202 هجری قمری در کاخ باشکوهی در مرو زندگی می کرده است .
هم اکنون اثری از این کاخ و شهر به جز دیوارهایی که هم اکنون به قدمگاه (منزل امام ) معروف است ، باقی نمانده است .
ترکمنها خاک این مکان را توتیای چشمشان می دانند و بر آن بوسه می زنند و همواره حاجات خود را از قزیل امام طلب می نمایند.
علاقه ترکمنها به امام رضا(ع ) به حدی است که عرفا و شاعران ترکمن نظیر مختومقلی فراغی نسبت به این امام همام احترام می گذارند.
به همین دلیل بود که رییس جمهوری ترکمنستان روز دوشنبه در پیام به همایش بین المللی امام رضا(ع ) در شهر مرو گفت : نام امام رضا(ع ) در بین ترکمنها از جایگاه شایسته ای برخوردار است .
قربان قلی بردی محمداف تصریح کرد: مردم ترکمن از دوران قدیم تا امروز احترام زیادی به امام رضا(ع ) قائل هستند و حرم مطهر آن امام را در مشهد ایران زیارت می کنند.
آساق 1366**1789**330** شماره 085 ساعت 11:45 تمام
۰ نفر