۸ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۹:۳۲
کد خبر: 81140902
T T
۰ نفر

حفاري معادن به اعماق اقيانوس ها رسيد

۸ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۹:۳۲
کد خبر: 81140902
حفاري معادن به اعماق اقيانوس ها رسيد

تهران-ايرنا-يك شركت استخراج معدن كانادايي به توافق نهايي با گينه نو پاپوا براي آغاز حفاري بستر دريا در اين منطقه رسيده است.

به گزارش گروه علمي ايرنا؛اين پروژه بحث انگيز قصد دارد سنگ معدن مس، طلا و ديگر فلزات ارزشمند را از عمق 1500 متري سطح زمين بيرون بكشد.

بر اساس توافق گينه نو پاپوا، 15 درصد سهم اين معدن را خواهد داشت و بايد 120 ميليون دلار از هزينه هاي عمليات را نيز بپردازد.

اين حفاري، منطقه مجراهاي گرمابي را هدف قرار مي دهد كه آبهاي بسيار گرم و بسيار اسيدي از بستر دريا بيرون مي آيد كه در برخورد با آب دريا، خنك تر و قليايي تر شده و مواد معدني با غلظت زياد را ته نشين مي كنند.

نتيجه اين فرايند وجود كاني هاي طلا و مس غني تر و مرغوب تر در بستر دريا نسبت به همين كاني ها در خشكي است.

براي چندين دهه ايده استخراج اين معادن و برآمدگي هاي غني از مواد معدني بر روي بستر دريا به خاطر چالش هاي مهندسي و هزينه هاي بالا امكان پذير نبود.

اما با پيشرفت عمليات هاي اكتشاف نفت و گاز از سواحل در سالهاي اخير و پيشرفت قابل توجه فناوري هاي اعماق دريا ، اين ايده به عملياتي شدن نزديك شده است.

اين معدن كه 'سولوارا- 1' نام دارد با اعزام يك گروه از دستگاه هاي روباتيك از يك كشتي در سطح آب به اعماق، كاوش خواهد شد.

شركت كانادايي Nautilus Minerals، قصد دارد لايه بالايي بستر دريا را برش داده تا كاني ها به شكل گل روان و دوغاب به سطح آب پمپاژ شوند.

قرار است عمليات كاوش معدن طي پنج سال آينده آغاز شود.

با اين حال گروه هاي محافظ محيط زيست ضمن مخالفت با اين پروژه مي گويند حفاظت از اقيانوس ها در برابر خطر معدن كاوي بستر دريا بسيار ضروري است.

آنها مي گويند اعماق اقيانوس هنوز نقشه برداري و كاوش نشده است و از اين رو ابعاد خطر بالقوه ناشي از معدن كاوي كه جانوران و زيست كره را تهديد مي كند مشخص نيست.

شركت Nautilus مي گويد اين معدن معادل 10 زمين فوتبال است و بر روي منطقه اي واقع است كه احتمالا خيلي سريع (50 تا 10 سال) با حيات دريايي دوباره ترميم مي شود.

مرجع بين المللي بستر دريا (ISA) (بخشي از سازمان ملل كه اين صنعت را رصد مي كند) ضمن استقبال از توافق اين شركت كانادايي و گينه نو پاپوا در حال تهيه راهبردهايي براي مديريت زيست محيطي حفر معدن در بستر دريا در آينده است.

علمي **1440
۰ نفر