۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۷:۲۰
کد خبر: 81171054
T T
۰ نفر
فقر ظرفیت های غنی گردشگری در غربت بخش خصوصی

یاسوج - ایرنا - گردشگری یكی از ارزآورترین بخش های اقتصادی برخی كشورهای توسعه یافته در عرصه صنعت توریسم است، به گونه ای كه این صنعت بعد صنایع خودورسای و بانكداری از حیث اشتغال وسرمایه گذاری از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

به گزارش خبرنگار ایرنا،اگر چه براساس آمارها ظرفیت گردشگری ایران از نظر منابع طبیعی و جاذبه های گردشگری جزو 10 كشور نخست جهان است،ولی از نظر جذب گردشگر، حتی در ردیف 100 كشور نخست جهان قرار ندارد.

براساس آمارفیتور، در سال 2013 یك میلیارد و 150 میلیون سفر خارجی در جهان صورت گرفته كه سهم ایران فقط 4 میلیون نفر بوده و از حیث اشتغال اعلام شده دراین بخش، ایران در بین 184 كشور جهان رتبه 154 را به خود اختصاص داده است.

این وضعیت در حالی كه براساس سند چشم انداز 20 ساله در بخش گردشگری و در افق 1404، ایران باید سالانه حداقل 20میلیون نفر گردشگر از بازار جهانی را جذب كند درحالی كه در شرایط كنونی بین ظرفیت های گردشگری ایران و میزان ورود گردشگر خارجی فاصله چشمگیری وجود دارد.

اگر چه اصل 44 قانون اساسی با هدف كمك به توسعه بخش خصوصی از سالها پیش مورد توجه مسولان نظام واقع شده است ولی اهداف این اصل مهم كه جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در تمامی بخشها از جمله صنعت گردشگری را دنبال می كند، چندان تحقق نیافته است.

این در حالی است كه در جای جای ایران اسلامی بویژه استانهای قلب ایران با داشتن آثار تاریخی با شهرت جهانی و به تبع آن كهگیلویه وبویراحمد ظرفیت های فراوانی به لحاظ وجود شرایط آب هوایی و تنوع اقلیمی و جاذبه های گردشگری وجود دارد اما آنچه قابل تامل است كمرنگ بودن حضور بخش خصوصی در این صنعت پرگستره است.

تصدی گری دولتی برجادبه های گردشگری مشكلی است كه كم رونقی زیرساخت های گردشگری در اكثر مناطق كشور را دامن زده است به گونه ای كه از 14منطقه ویژه گردشگری كهگیلویه وبویراحمد تاكنون هیچ استقبالی برای سرمایه گذاری صورت نگرفته است.

كهگیلویه وبویراحمد با 16هزار كیلومتر وسعت در حالی اینك میزبان همایش معرفی فرصت های گردشگری منطقه چهار كشور (قلب ایران) است كه یكی از استانهای برخوردار از ظرفیت های غنی گردشگری و در عین حال از محروم ترین استانها در امر سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه گردشگری است.

اگر چه همایش معرفی فرصت های گردشگری منطقه چهار كشور (قلب ایران) در یاسوج با هدف معرفی ظرفیت ها وپتانسل های گردشگری استانها برگزار می شود اما آنچه اینك باید عنوان یك چالس فراروی بخش گردشگری وجود دارد،نبود امكانات و خدمات رفاهی در جاذبه های گردشگری این استان و دیگر استانهای كشور است.

با وجود 238 گردشگاه طبیعی با كلسیونی از زیباترین و در عین حال مفرح ترین جاذبه های طبیعی در جغرافیای كوچك كهگیلویه وبویراحمد ولی كانون های گردشگری بكر این استان همچنان به لحاط جذب سرمایه گذار و توسعه خدمات رفاهی دست خورده باقی مانده است.

نایب رییس كمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی دراین باره می گوید:فعال نبودن بخش خصوصی وصله ای نازیبا براقتصاد ایران زیبا است.

غلامرضا تاجگردون برون رفت از تصدی گری بخش دولتی ، اعطای تسهیلات بانكی با هدف شكوفایی ظرفیت های اقتصادی و اشتغالزای بخش گردشگری از اهداف مشترك مجلس و دولت در حمایت از بخش گردشگری كه درحقیقت بخشی از تحقق اهداف اصل 44قانون اساسی را دنبال می كند، است.

وی با اشاره به توانمندی بخش گردشگری كشور برای جذب گردشگران خارجی و خلیج فارس گفت : در تمامی استانهای كشور ظرفیت های بالایی در بخش گردشگری وجود دارد اما توسعه نیافتگی دراین مناطق انكارناپدیر است.

استاندار كهگیلویه و بویراحمد از بخش گردشگری به عنوان یكی از ظرفیت های بالقوه ودرعین حال مغفول مانده یاد كرد و گفت: رونق صنعت گردشگری از اولویت های كاری دولت تدبیر و امید است.

سید موسی خادمی در گفت و گو باخبرنگار ایرنا، كاهش سود تسهیلات بانكی ، افزایش دوره باز پرداخت تسهیلات و كم شدن میزان سهم آورده سرمایه گذاران در مناطق كمتر توسعه را از مهمترین مشوق های دولت یازدهم برای جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی در مناطق محروم اعلام كرد.

وی اظهاركرد: سود تسهیلات بانكی در دیگر بخش های صنعت 20 در صد اما در بخش صنعت گردشگری 16 درصد است و این نرخ در مناطق كمتر توسعه یافته با نگرش مثبت دولت به 12 در صد كاهش یافته است كه نشان دهنده اهتمام دولت تدبیر و امید برای رونق این صنعت درآمد زا است.

استاندار كهگیلویه و بویراحمد افزایش دو سال به زمان باز پرداخت تسهیلات بانكی و كاهش 10 در صدی سهم آورده بخش خصوصی در این مناطق را از دیگر حمایت های دولت یازدهم در صنعت گردشگری مناطق كمتر توسعه یافته ذكر كرد.

خادمی با بیان این نكته كه استان چهارفصل كهگیلویه و بویراحمد دارای مناطق گردشگری مستعد برای سلایق مختلف است، تصریح كرد: بدون تقویت زیرساخت های رفاهی مناطق گردشگری و حمایت از بخش خصوصی رونق صنعت گردشگری امكان پذیر نخواهد بود.

وی با اشاره به برگزاری همایش بزرگ منطقه ای سرمایه گذاری صنعت گردشگری در كهگیلویه و بویراحمد ابراز امیدواری كرد: با حمایت دولت و مشاركت بخش خصوصی درآینده نزدیك بتوان شاهد رونق و شكوفایی بخش گردشگری این استان بود.

رییس اتاق بازرگانی صنایع، معاون و كشاورزی گهگیلویه وبویراحمد وجود مشكلات زیرساختی و ساختاری را از مشكلات توسعه نیافتگی بخش گردشگری كهگیلویه و بویراحمد می داند .

جبار كیانی پور افزود: نبود راههای ارتباطی مناسب،راه آهن ،فرودگاه ،امكانات زیربنایی را از جمله مشكلات زیرساختی و ضعف های فرهنگی ،نبود مشوق های لازم ،رویكرد گردشگری از ارزان و محرومیت از خدمات رفاهی را از مشكلات ساختاری بخش گردشگری اعلام كرد.

مدیركل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری كهگیلویه وبویراحمد برگزاری همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری استانهای قلب ایران شامل فارس ،یزد،اصفهان،چهارمحال وبختیاری گامی در جهت شناسایی ظرفیت های اقتصادی بخش گردشگری و فراخوان سرمایه گذازان حقیقی و حقوقی به این بخش مهم اقتصادی اما توسعه نیافته است.

محمود باقری با بیان اینكه فقر سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت گردشگری با وجود ظرفیت های بالای ابن بخش نگران كننده است،تصریح كرد: این وضعیت درحالی است كه بسترهای خوبی برای ایجاد اشتغال و كسب درآمد در این بخش وجود دارد.

وی با بیان ابیكه 14منطقه نمونه گردشگری غنی این استان همچنان از حیث سرمایه گذاری بكر باقی مانده است،بیان كرد:برگزاری این همایش فرصتی برای تشویق سرمایه گداران به سرمایه گذاری در این مناطق و 280گردشگاه طبیعی این استان است.

معاون برنامه ریزی استاندار كهگیلویه وبویراحمد منابع غنی صندوق و توسعه ملی را پشتیبان خوبی برای حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی در امر توسعه گردشگری خواند.

علی حسن نوروزی افزود: پارسال 700 میلیارد ریال از منابع صندوق توسعه ملی به بخش كشاوری و صنعت این استان اختصاص یافت كه امسال بخش گردشگری مشمول دریافت این نوع تسهیلات با بهره مناسب شده است.

وی اظهاركرد: برگزاری همایش فرصت های سرمایه گذاری راغب كردن بخش خصوصی برای سرمایه گذاری و شكوفا كردن توانایی بخش گردشگری را به دنبال دارد.

در همایش دو روزه معرفی فرصت های گردشگری استانهای قلب ایران هیات رییسه‌ی اتاق بازرگانی ایران، روسای اتاق‌های بازرگانی سراسر كشور، معاون رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كشور، مدیرعامل بانك سپه كشور، رییس صندوق توسعه ملی كشور، مدیرعانل بانك سینا و بانك گردشگری، استانداران ، روسای اداره‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منطقه‌ی چهار كشور، رییس كمیته‌ی گردشگری مجلس، روسای جامعه‌ی هتل‌داران ایران، انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، كانون راهنمایان گردشگری ایران، تورگردانان شركت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران و هلدینگ‌های بزرگ سرمایه‌گذاری شركت خواهند كرد.

در روز دوم این همایش بازدید میهمانان به ظرفیت 200نفر از مناطق گردشگری و جاذبه‌های طبیعی استان بخصوص در شهرستانهای بویراحمد و دنا ،اجرای برنامه های فرهنگی ،موسیقی محلی و توزیع بسته های سرمایه گذاری پیش بینی شده است.

كهگیلویه وبویراحمد با 760هزار نفرجمعیت با دو هزار آثار تاریخی در مرزاستانهای فارس،اصفهان ،فارس یزد، بوشهر و خورستان واقع شده است و شهر یاسوج مركز این استان و میزبان همایش فرصت های سرمایه گذاری استانهای قلب ایران به عنوان پایتخت طبیعت ایران شهرت دارد.

671