۱۱ خرداد ۱۳۹۳، ۸:۳۸
کد خبر: 81184080
T T
۰ نفر
تبلیغات شیرین در باره خواص سنگ نمك و نمك دریا فریب است

اصفهان- ایرنا- پزشكان و متخصصان بهداشت عمومی در باره خواص غیر واقعی كه برای سنگ نمك و نمك دریا در تبلیغات عنوان می شود و افزایش مصرف این نوع نمك ها هشدار می دهند.

به گزارش ایرنا، این روزها تبلیغات وسیعی درباره سنگ نمك و نمك دریا و فواید و خواص درمانی آنها صورت می گیرد درحالیكه این موضوع از سوی متخصصان رد شده است.

سنگ نمك، كانی سدیم كلرید (NaCl) است كه با نام «هالیت » یا كلرید سدیم طبیعی نیز شناخته می‌شود.

نمك دریا نیز به نمك حاصل از تبخیر آب دریا گفته می‌شود كه بیشتر در آشپزی و لوازم آرایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این نمك، گران تر از نمك معمولی و فاقد عنصر حیاتی « ید» است و ناخالصی‌های گوناگون دارد.

یك كارشناس بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان در این زمینه به ایرنا گفت: نمك دریا و سنگ نمك بدلیل داشتن املاح مضر و رسوب آن در بدن انسان، سرطانزاست.

«سكینه جعفری» با اشاره به اینكه عده ای سودجو از بحث طب سنتی در این زمینه سوء استفاده می كنند، افزود: این روزها در برخی تبلیغات، نمك دریا و سنگ نمك بعنوان طب سنتی یا اسلامی معرفی می شود در حالی كه مصرف این نمك ها برای انسان خطر دارد.

وی تاكید كرد: این انواع نمك، تصفیه نشده، فاقد ید و دارای انواع ناخالصی از جمله فلزات سنگین است و خطر سرطانزایی آنها اثبات شده است.

وی با بیان اینكه برخی افراد از سنگ نمك برای خیس كردن برنج استفاده می كنند، گفت: ناخالصی های این نمك به مرور زمان در اعضای مختلف بدن انسان مانند كلیه رسوب و تجمع می كند.

این كارشناس تصریح كرد: انواع نمك دریا و سنگ نمك های موجود در بازار غیراستاندارد است و كارشناسان بهداشتی در صورت مشاهده، آنها را جمع آوری می كنند.

وی نمك مناسب برای مصرف را نمك تصفیه شده ید دار عنوان و اظهار كرد: پرفشاری خون و تشدید پوكی استخوان از عوارض رایج مصرف بیش از اندازه نمك است كه از مشكلات عمده جامعه امروز ما به شمار می آید.

مدیر مركز بهداشت شماره یك اصفهان نیز در این زمینه گفت: در صورت تولید و عرضه نمك های ناسالم كه در كشور شایع شده است، مشكلات كمبود ید و سایر بیماری های مرتبط با آن بروز خواهد كرد.

«حمید ترك زاده» با اشاره به اینكه نمك در طبیعت به صورت جامد (معادن سنگ نمك) یا به صورت محلول در آب دریا وجود دارد، افزود: نمك چه بصورت استخراج شده از معادن و چه استخراج شده از آب دریا دارای ناخالصی فراوان است.

وی بیشترین ناخالصی های نمك را گچ، شن و ماسه (به صورت نامحلول) و فلزات سنگین همچون سرب، كادمیوم، آرسنیك و جیوه دانست و تاكید كرد: این ناخالصی ها عوارض جبران ناپذیری را در سلامت انسان برجای می گذارد.

وی اظهار كرد: فلزات سنگین موجود در نمك های طبیعی باعث بروز انواع سرطان و بیماری های كلیوی می شود و نا خالصی های غیرمحلول در نمك های طبیعی، مسمومیت های مزمن و عوارض بهداشتی مختلف برای بدن ایجاد می كند.

این پزشك گفت: تبلیغات ناآگاهانه و وسیع درباره خواص درمانی سنگ نمك و نمك دریا و عدم تاثیر مصرف آنها بر بیماری فشار خون بالا، بیماران قلبی، دیابتی و زنان باردار، غیر منطقی و غیرعلمی است و به عنوان یك تهدید جدی بشمار می آید.

ترك زاده افزود: مصرف نمك های غیر یددار و تصفیه نشده كه فاقد پروانه ساخت از وزارت بهداشت است باعث بازگشت عوارض جبران ناپذیر كمبود ید و تحمیل هزینه های درمانی سنگین بر دوش دولت و خانواده ها می‌شود.

مدیر مركز بهداشت شماره یك اصفهان به مردم توصیه كرد كه نمك به مقدار كم و از نوع نمك های یددار تصفیه شده ای كه دارای پروانه بهداشتی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی باشد و تاریخ تولید و انقضاء آن نیز ثبت شده است، استفاده كنند.

وی تصریح كرد: این نمك ها فاقد فلزات سنگین شامل سرب، ارسنیك (عوامل ایجادكننده سرطان) و ناخالصی های محلول سفید رنگ مانند گچ كه غیر قابل جداسازی است، می باشد.

نمك در تمام سلول های بدن انسان وجود دارد و بدون آن ادامه حیات غیرممكن است زیرا مهمترین عامل انتقال پیام های عصبی از مغز به اعضاء، انقباض قلب و ماهیچه های دیگر بدن است.

ید نیز یكی از ریزمغذی‌های اساسی است كه در تولید هورمون تیروئید شركت دارد.

این هورمون در سلامت و اعمال حیاتی انسان از دوران جنینی،‌ كودكی و بلوغ نقش دارد لذا نرسیدن ید كافی به بدن عوارض بیشماری شامل گواتر، ناهنجاری های مادرزادی، افزایش موارد سقط و مرده زایی، هیپوتیروئیدی مادرزادی، كرولالی مادرزادی، كاهش بهره هوشی و عقب افتادگی ذهنی خواهد داشت.

از سال 1368 تلاشهایی از سوی پژوهشگران كشور برای حذف اختلالات ناشی از كمبود ید از طریق یددار كردن نمك ها صورت گرفت بطوریكه در سال 2000 میلادی جمهوری اسلامی ایران به عنوان كشور عاری از كمبود ید در منطقه شناخته شد.

گ//7148/607