۲۱ خرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۰۹
کد خبر: 81196801
T T
۰ نفر

شوش 'مهد تاریخ تمدن كهن' درآستانه جهانی شدن

۲۱ خرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۰۹
کد خبر: 81196801
شوش 'مهد تاریخ تمدن كهن' درآستانه جهانی شدن

اهواز-ایرنا-محوطه تاریخی شوش كه ازدیرباز مهدتمدن های بزرگ پیش ازتاریخ تادوران اسلام بوده باسازه هاوبناهای معماری متعددومتنوع ازجمله زیارتگاه دانیال نبی'ع،كاخ آپادانا،قلعه فرانسوی ها،باغ موزه شوش وتپه های باستانی اواخرتیرامسال ازسوی سازمان یونسكودرفهرست آثارجهانی به ثبت می رسد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، روزشمار معكوس ثبت محوطه تاریخی 400 هكتاری شوش در فهرست آثار جهانی آغاز شده است و تا یك ماه دیگر این محوطه به عنوان دومین اثر تاریخی شهرستان شوش كه سند تاریخی روابط متمدن ایران با دیگر نقاط دنیا محسوب می شود، بعد از اثر تاریخی زیگورات چغازنبیل شوش، درصورت تایید ارزیابان سازمان بین المللی یونسكو به ثبت جهانی می رسد.

شوش كهن‌ترین شهر جهان حدود شش هزار سـال پیش از میلاد براساس یافته های باستان شناسی سكونت گاه بشر بوده است و تپه های باستانی شوش نشان دهنده ی آثار بازمانده از دوره استقراری هستند كه عملا اسكان در آن بدون وقفه، از اواخر هزاره ی پنجم پیش از میلاد تا امروزه در شهر جدید شوش تداوم داشته است.

این شهر بـاستانی كه به عنوان كانون مذهبی ساكنان دشت اطراف بنیان نهاده شد به این علت كه از آغاز حیات آن تاكنون زندگی شهری در آن جریان دارد به عنوان كهن ترین شهر جهان شناخته شده است.

شهر شوش با 5.6 كیلومتر مربع مساحت در 24 كیلومتری جنوب غربی دزفول و 115 كیلومتری شمال غربی اهواز قرار دارد.

شهر باستانی شوش از مراكز تمدن قدیم، از معروف ترین شهرهای دنیا، پایتخت چند هزار ساله مملكت ایلام و همچنین پایتخت زمستانی امپراطوری هخامنشی بوده و ‌استعیلام در واقع تلفظ آشوری سرزمین «هل تم تی» به زبان عیلامی به معنای سرزمین خدایان است.

این شهر از دیرباز بستر تولد و گسترش تمدن‌هـای بزرگی بوده، تمدن‌هـایی كه اكنون چهره‌ای ماندگار در تاریخ از آنان به جا مانده است.

در این شهر تاریخی ایلامی‌ها، آشوری‌ها، هخامنشیان، سلوكیان، پارتیان، بابلی‌ها و ساسانیان حكمرانی داشته‌اند.

از دیدنی‌های این شهر می‌توان به موزه شوش، بـارگاه دانیـال نبی (ع)، كـاخ شـاپور، تپـه‌های باستانی و ایوان كرخه و قلعه شوش اشاره كرد.

كاخ «آپـادانا» یكی از بـاشكوه‌ تـرین كاخ ‌های آن، شهرت عالمگیری دارد و یكی از كم نظیرترین آثار باستانی جهان است.

كـاخ آپادانا به دستور داریوش بزرگ، پادشاه هخامنشی در حدود سال‌های 521 - 515 پیش از میلاد در شوش روی آثار و بقایای ایلامی بنا نهاده شد.

دیوارهـای كـاخ از خشت و ستون‌‌های آن از جنس سنگ است، كاخ داریوش قسمت‌‌های مختلفی از جمله تالار بار عام، دروازه و كاخ پذیرایی و 3 حیاط مركزی دارد.

قلعه فرانسوی‌ها، كاخ باستانی آپادانا، باغ موزه شوش، شهر پانزدهم ، كاخ اردشیر و آرامگاه دعبل خزاعی از مكان هایی دیدنی و تاریخی این شهر است.

شرایط ویژه ای كه در شهرشوش وجود دارد در كنار محوطه تاریخی بسیار ارزشمندی كه در این شهر وجود دارد باعث شده است تا این محوطه تاریخی توجه یونسكو را به خود جلب كند.

شرایط بالقوه ای در این شهرستان از گذشته تا كنون وجود داشته كه باعث شده است طی شش هزار سالی كه از عمر آن می گذرد همواره محلی مناسب برای زندگی بشر باشد و این نكته بسیار مهم و حیاتی باعث شده است تا توجه باستان شناسان دنیا و سازمان یونسكو را به خود جلب كند.

' علی بویری' باستان شناس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به قدمت این محوطه تاریخی در شهرستان شوش اظهار داشت: این محوطه شامل نقاط بسیار مهم و تاریخی است كه از آن جمله می توان به كاخ آپادانا داریوش، شهر پانزدهم، كاخ اردشیر، شهر شاهی، شهر پیشه وران و مسجد صدراسلام اشاره كرد.

وی با اشاره به مقبره باستانی حضرت دانیال (ع) بیان داشت: حضرت دانیال نبی 'ع' از پیامبران صاحب كتاب بنی اسراییل است كه در حدود قرن هفت پیش از میلاد به همراه یهودیانی كه توسط بابلی ها به اسارت گرفته شده بودند به بین النهرین و از آنجا به شوش وارد شد.

بویری افزود: آرامگاه دانیال نبی(ع) در كنار رودخانه شاوور ساخته شده است و همه ساله شاهد حضور زیارت كنندگانی از سراسر جهان است.

این باستان شناس بیان داشت: قلعه باستانی شوش در سال 1897 به عنوان پایگاه فعالیت های كاوشگران فرانسوی به دستور ژاك دمورگان سرپرست هیات باستان شناسان فرانسوی ساخته می شود.

وی گفت: برای ثبت جهانی شدن این محوطه تمامی كارها و استانداردهایی كه نیاز است در حال اجرا است كه از آن جمله می توان به ساماندهی، مرمت و حفاظت كلی محوطه تاریخی، محصور نمودن محدودهی باستانی، پاك سازی محوطه از خار و خاشاك و یا پاك سازی محوطه اشاره كرد.

این باستان شناس در ادامه با معرفی اتاق نقاشی كه در این محوطه و در قلعه شوش وجود دارد افزود: این اتاق در زمان حضور باستان شناسان فرانسوی بخشی از فضای كاری و اقامت كاوشگران بوده است، نقاشی هایی بر دیوارها آن نقش كرده اند كه نمادی از فرهنگ های كشورهای مختلفی چون ایران، بین النهرین، مصر و غیره است و این نقاشی ها با گذشت زمان نیاز به مرمت دارند كه در حال حاضر در حال بازسازی هستند.

بویری افزود: كاخ آپادانا با وسعت 13 هكتار كه دربردارنده ابزارهایی است كه از هیات های كاوشی كشوری چون فرانسه در قلعه داریوش باقی مانده و همچنین حكاكی ها و تمامی نقش و نگارهایی كه نشان از تاریخ و یا حضور باستان شناسان دنیا در دوره های مختلف بوده است در حال مرمت است.

وی بیان داشت: باغ موزه شوش از دیگر مكان های بسیار ارزشمندی است كه در این محوطه وجود دارد و در خود سیر تكاملی از شش هزار سال زندگی بشر در شهرستان شوش و همچنین آینه ای از تاریخ خوزستان و سایر نقاط كشور را به همراه دارد.

این باستان شناس با اشاره به این كه این باغ موزه درسال 1345 هجری شمسی ساخته شده است افزود: در این باغ موزه آثار و اشیای تاریخی زیادی از دوره های هخامنش و دوره های تاریخی گذشته كه در این شهرستان و خوزستان زندگی می كردند اعم از ابزارهای كشاورزی، زینتی، مجسمه ها، ظروف كه اغلب از سنگ ساخته شده اند نگهداری می شوند و تونل زمانی را برای بازدید كنندگان از شهرستان شوش و خوزستان ایجاد كرده است.

وی گفت: این باغ موزه نیز برای نگهداری هر چه بهتر از این آثار و همچنین ایجاد زیر ساخت های لازم به منظور استقبال از گردشگران و باستان شناسان و ثبت جهانی شدن در حال مرمت و آماده سازی است.

بویری با اشاره به دیگر نقطه ارزشمند این محوطه به نام شهر پانزدهم گفت: شهر پانزدهم با لایه پانزدهم شهر شاهی یك ترانشه بزرگ است كه به وسیله كاوش گران ایجاد گردیده و به سبب وجود پانزده لایه فرهنگی شناخته شده از دوره های ایلامی تا اسلامی به این نام شناخته می شود.



**شوش بسترمطالعات محققان و باستان شناسان دنیا می شود

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شوش در گفت و گو با خبرنگارایرنا اظهار داشت: هرجا سخنی از تاریخ و تمدن ایران می شود شهرستان شوش قسمت قابل توجهی از تاریخ ایران را شامل می شود.

'محمدحسین ارسطوزاده' افزود: شهرستان شوش در دوره هخامنشی پایتخت سیاسی ایران بوده است و شوش سند تاریخی روابط متمدن ایران با دیگر نقاط دنیا است.

وی بیان داشت: ثبت جهانی محوطه تاریخی شوش باعث می شود كه مطالعات تاریخی در شوش هدفمندانه تر انجام شود و بستری برای مطالعات تاریخی و باستان شناسی برای محققان و باستان شناسان كشور و دنیا شود.

ارسطوزاده افزود: از این رو آسیب شناسی های لازم برای ایجاد شرایط و بستر مناسب در محوطه تاریخی شوش برای ثبت جهانی این محوطه بسیار ارزشمند تاریخی در حال انجام است

وی گفت: حدود یكصد كارشناس و كارگربرای آماده سازی و مرمت این محوطه مشغول به كار هستند، اعتباراتی كه برای این اقدام مورد نیاز است تا حدودی پرداخت شده است و بقیه نیز تاپایان كار پرداخت می شود.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شوش افزود: حرم دانیال نبی (ع) از دیگر آثار تاریخی دراین محوطه است كه اداره كل اوقاف استان خوزستان وظیفه مرمت و آماده سازی آن را برای ثبت جهانی شدن برعهده دارد.

وی بیان داشت: تمام شاخصه ها در شوش برای ثبت جهانی شدن وجود دارد، شوش نمونه بارزی از تمدن بشری با مجوعه ای از شاخص های هنر معماری و شهرسازی است و محل رخدادهای تاریخی است.

ارسطو زاده گفت: با ثبت جهانی محوطه تاریخی شوش نگاه دنیا نه تنهامتوجه شهرستان شوش می شود، بلكه نگاه جهان به استان خوزستان تغییر می یابد و خوزستان این مهد تمدن ایران مورد توجه محققان و باستان شناسان تمام دنیا قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، با ثبت جهانی شدن محوطه تاریخی شوش، بعد از اثرتاریخی چغازنبیل، محوطه تاریخی شوش دومین اثرتاریخی است كه در شهرستان شوش ثبت جهانی می شود و استان خوزستان با داشتن سه اثر تاریخی ثبت جهانی شده كه شامل آبشار های شوشتر، چغازنبیل و محوطه تاریخی شوش كه تا یك ماه دیگر ثبت جهانی می شود تنها استان كشور است كه سه اثر تاریخی بین المللی را در خود جای می دهد.

این نشان از اهمیت تاریخی استان خوزستان است و در كنار سایر شاخص های مهم دیگری كه در این استان وجود دارد ازجمله مرزی بودن استان كه نقشی اساسی در صادرات و واردات كشور دارد، تولید كننده 82 درصد نفت كشور و همچنین یكی از مهم ترین استان هایی است كه در بحث كشاورزی همواره بهترین رتبه ها را در تولیدات كشاورزی داشته و با برخورداری از بسیاری شاخص های فرهنگی و اقتصادی وسیاسی دیگر می تواند توجه دنیا را به خود جلب كند و رسیدن به این مهم عزم و اراده مسولان كشوری را مطالبه می كند.

ك/4 7158 /641