۲۴ خرداد ۱۳۹۳، ۲۰:۱۲
کد خبر: 81200999
T T
۰ نفر

نوشیدن مایعات یخ در تابستان ممنوع

۲۴ خرداد ۱۳۹۳، ۲۰:۱۲
کد خبر: 81200999
نوشیدن مایعات یخ در تابستان ممنوع

تهران- ایرنا-پزشكان معتقدند، نوشیدن مایعات بسیار سرد یا به اصطلاح یخ در روزهای گرم تابستان به دستگاه گوارش آسیب می رساند و سبب بروز اسپاسم معده می شود بنابراین به افراد توصیه می كنند از مصرف مایعات با درجه دمای بسیار پایین پرهیز كنند.

دكتر نسرین امیدوار دانشیار دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا در این مورد توضیح داد: نوشیدن مایعات بسیار سرد بر عملكرد دستگاه ‌های مختلف بدن مانند روده، معده و كبد تاثیر منفی می گذارد و آن را دچار اختلال می كند.

وی با بیان اینكه در روزهای گرم تابستان باید حداقل 6 تا 8 لیوان در روز آب نوشید، افزود: حدود 65 درصد از وزن انسان را آب تشكیل می دهد كه البته این میزان در كودكان و نوجوانان متفاوت است. بنابراین كمبود آب و از دست دادن آب بدن در روزهای گرم می تواند صدمات بسیار زیادی را به بدن وارد كند.

امیدوار با یادآوری اینكه در فصول گرم سال بدن به دلیل تعرق و دفع املاح، نیاز به مایعات و آب فراوان دارد، اظهار كرد: منظور از مایعات زیاد آب آشامیدنی است چراكه سایر نوشیدنی ها و آب میوه ها نمی تواند جایگزین آب شود.

متخصص تغذیه گفت: آب منبع خوبی برای حفظ سلامتی عمومی و قدرت عملكرد بدن به شمار می رود؛ از این رو نوشیدن آب به میزان لازم به ارتقای سلامتی كمك خواهد كرد.

به گفته امیدوار، مصرف میوه و سبزی تازه نیز در روزهای گرم سال می تواند به حفظ سلامتی و تامین آب بدن كمك كند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: سبزی و میوه های تازه حاوی مقدار زیادی آب است و بدن با مصرف این مواد غذایی می تواند به تدریج آب مورد نیاز خود را دریافت كند و میزان تشنگی كاهش یابد.

امیدوار تاثیر مصرف غذاهای سبك و كم حجم در حفظ آب بدن را یادآور شد و افزود: به دلیل همین در گذشته خانواده ها در فصل تابستان غذاهای كم حجم و سبك مانند آب دوغ خیار، سوپ ساده، غذاهای كم چرب، نان و ماست، آش دوغ و آش گوجه را در برنامه غذایی خود می گنجاندند و از مصرف زیاد و مداوم گوشت و غذاهای پرحجم و سرخ كردنی و كبابی پرهیز می كردند.

به گفته متخصص تغذیه، مصرف غذاهایی كه ماندگاری و هضم آنها در معده دیرتر صورت می گیرد، در روزهای گرم تابستان مناسب نیست چراكه سبب تشنگی و عطش زیاد می شود.

امیدوار به انواع نوشیدنی ها و عرقیات گیاهی خنك كننده بدن در فصل تابستان اشاره كرد و گفت: انواع نوشیدنی‌ ها مانند شربت بیدمشك بهترین و مناسب ترین انتخابی است كه مصرف آنها در فصول گرم سال می تواند آرامبخش، نشاط آور، تقویت كننده قلب، معده، اعصاب و دستگاه گوارش باشد.

وی اظهار كرد: خاكشیر نیز یكی از پرطرفدارترین نوشیدنی ها است كه خاصیت خنكی دارد و برای ازبین بردن كهیر و التهابات پوستی مفید است. خاكشیر خاصیت ضدمیكروبی دارد و حاوی ویتامین c است و برای بیماری های روده ای و رفع اسهال مفید است.

امیدوار افزود: تخم شربت، شربت بهار نارنج، سكنجبین، شاتره، كاسنی، گلاب، آویشن و پونه نیز از دیگر نوشیدنی های مناسب فصل تابستان است كه طبع خنكی دارد.

متخصص تغذیه با بیان اینكه مایعات كافئین دار مانند چای و قهوه و نوشابه های گازدار، ادرارآور است و آب بدن را دفع می كند، گفت: كافئین سبب افزایش متابولیسم و نیاز بدن به مایعات می شود بنابراین بهتر است كه از خوردن بی رویه این نوشیدنی ها پرهیز كرد.

وی با بیان اینكه در طول سفر باید از خوردن غذاهای چرب، سرخ شده، شیرینی ها، شكلات و خامه اجتناب كرد گفت :هنگام سفر از آب آشامیدنی مطمئن یا آب معدنی مورد استفاده قرار گیرد و سعی شود از غذاهای پرحجم و سرخ كرده هنگام سفر استفاده نشود و غذاهای ساده و ساندویچی را در برنامه غذایی بگنجانید.

وی همچنین توصیه كرد:از مصرف سوسیس وكالباس در هنگام سفر خودداری كرد زیرا در طول سفر برای حفظ سلامتی و حفظ ایمنی غذا و پیشگیری از انواع مسمومیت ها باید غذای مورد مصرف كاملا پخته باشد.

علمی (4)**1354**1440
۰ نفر