۷ تیر ۱۳۹۳، ۸:۴۳
کد خبر: 81217697
T T
۰ نفر

رفع تشنگی در ماه رمضان با نوشیدنی های سنتی

۷ تیر ۱۳۹۳، ۸:۴۳
کد خبر: 81217697
رفع تشنگی در ماه رمضان با نوشیدنی های سنتی

تهران-ایرنا-نوشیدنی های سنتی مانند شربت آبلیمو، خاكشیر، تخم شربتی،كاسنی ،سكنجبین و بید مشك می تواند به كاهش تشنگی و عطش در ماه مبارك رمضان كمك كند.

تشنگی و عطش زمانی بروز می‌كند كه آب دفع شده از بدن بیشتر از مقدار جذب آب باشد،اگر در مرحله عطش و تشنگی بدن، كمبود آب جبران نشود،احساس ضعف، خستگی و سردرد ایجاد می‌شود.

كارشناس تحقیقات میكروبیولوژی موادغذایی انستیتو تغذیه ایران در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا برای رفع تشنگی در ماه مبارك رمضان توصیه كرد:دركنار نوشیدن آب در فاصله های بین افطار تا سحر می‌توان از نوشیدنی‌های سنتی، چای كمرنگ و آب میوه‌های متفاوت استفاده كرد.

دكتر نسرین حاج سید جوادی ادامه داد:چای نوشیدنی است كه به‌دلیل داشتن مواد آنتی اكسیدان و ضد‌سرطان برای بدن مفید است، اما هیچ‌گاه جایگزین مناسبی برای آب نیست.

وی ادامه داد:چای به‌دلیل مدر بودن باعث می‌شود مقدار بیشتری از آب بدن دفع شود.

وی به سایر نوشیدنی ها اشاره كرد و گفت:برخی نوشیدنی‌ها مثل شربت آبلیمو باعث ترشح بزاق شده و احساس تشنگی را برطرف می‌كند اما این به آن معنا نیست كه نیاز بدن به آب تامین شده است.

حاج سید جوادی خاصیت خاكشیر را خنك كننده و ضد عطش خواند و افزود:دانه‌های خاكشیر می توانند آب را درون خود نگه دارند و به‌تدریج آن را به بدن تحویل ‌دهد در نتیجه نیاز بدن را به مدت طولانی‌تر نسبت به آب تامین می‌كند.

وی ادامه داد:تخم شربتی نیز مانند خاكشیر با نگه داشتن آب درون خود باعث می‌شود، فرد دیرتر احساس تشنگی كند. اما بهتر است آن را بدون شكر یا با شكر كم مصرف كرد.

به گفته وی در بین عرقیات سنتی، تنها كاسنی خاصیت خنك‌ كنندگی بدن را دارد، از این رو پیشنهاد می‌شود نوشیدنی‌هایی مانند خاكشیر را با كمی كاسنی و گلاب مخلوط و سپس استفاده كرد. همچنین اضافه كردن سكنجبین به خاكشیر نیز می تواند به رفع عطش كمك كند.

كارشناس تحقیقات میكروبیولوژی موادغذایی انستیتو تغذیه ایران به مصرف میوه هنگام سحر، اشاره كرد و گفت:میوه و سبزی علاوه بر مقاومت بیشتر در مقابل تشنگی، به دلیل داشتن فیبر سرعت حركت مواد غذایی را كاهش می‌دهد و باعث می‌شود احساس گرسنگی نیز دیرتر فعال شود‌.

حاج سید جوادی اضافه كرد:میوه و سبزی در وعده سحری باعث رفع مشكل یبوست نیز می‌شود‌. سبزی ها نیز مانند كاهو، خیار، كرفس و سبزی خوردن چون آب را در خود نگه می‌دارند باعث استمرار و تداوم آبرسانی به بدن می‌شوند.

به گفته وی مصرف سالاد كاهو به خصوص در وعده سحر توصیه می شود. مصرف بادمجان، فلفل و ادویه در وعده سحر موجب تشنگی در طول روز می‎شود.

حاج سید جوادی افزود:زمانی كه آب خنك همراه با یخ مصرف می‌شود چون دمای بدن را برای مدت كوتاهی پایین می‌آورد، احساس لذت‌بخش‌تری دارد ولی این موضوع ربطی به نیاز سلول‌های بدن به آب ندارد.

وی توصیه كرد:هنگام افطار باید از نوشیدن آب یخ به طور ناگهانی پرهیز كرد. در وعده افطار نیز از نوشیدنی‌های ولرم مانند شیر همراه با مواد دارای قند طبیعی مانند خرما، عسل یا انگور شیرین استفاده شود چرا كه این مواد شیرین علاوه بر تنظیم قند خون بدن خاصیت سم‌زدایی نیز دارند.

به گفته حاج سید جوادی بهترین زمان برای تامین آب بدن در فاصله بین افطار و شام یا هنگام خواب است. دم كرده برگ خشك نعناع و یا مخلوط آن با عسل بین افطار تا سحر موجب رفع تشنگی خواهد شد.

وی افزود:دم كرده لیمو عمانی با گل گاو زبان و نبات نیز می تواند علاوه بر رفع تشنگی، باعث آرامش و خواب مناسب در شب شود.

حاج سید جوادی اظهار كرد: خیس كردن تمبر هندی و صاف كردن آن و سپس مخلوط آن با عسل و تهیه به صورت شربت، نوشیدنی مفیدی برای رفع یبوست در ماه رمضان محسوب می‌شود و همچنین از مخلوط زردآلوی تازه همراه عسل نیز به عنوان مواد غذایی مناسب جهت رفع عطش و سنگینی معده می توان استفاده كرد.

علمی (4)**1354**1440
۰ نفر