۹ تیر ۱۳۹۳، ۱۹:۱۸
کد خبر: 81221239
T T
۰ نفر
زور و تحمیل در مقوله فرهنگ موثر نیست

تهران-ایرنا- سخنگوی حزب اعتدال و توسعه گفت: تجربه 100 سال اخیر ملت ایران نشان می دهد كه زور و تحمیل در مقوله فرهنگ موثر نبوده است.

غلامعلی دهقان در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره ایجاد فضای باز فرهنگی در كشور گفت: دولت تدبیر از همان آغاز فعالیت های انتخاباتی خود نشان داد كه به توسعه فرهنگی می اندیشد و در یكسال گذشته تمام تلاشش را برای گام برداشتن موثر در این زمینه انجام داده است.

وی تعامل مثبت و سازنده با اهالی سینما و برداشتن محدودیت در نشر برخی كتاب ها را از جمله تلاش های دولت در زمینه ایجاد فضای باز فرهنگی دانست.

دهقان ادامه داد: تاكیدات مكرر شخص رییس جمهور مبنی بر اینكه موضوع فرهنگ نمی تواند تحمیلی باشد و باید به گفتمان سازی توجه كرد، نشان می دهد دولت تدبیر بخوبی اهمیت موضوع فرهنگ را دریافته و خواهان اعمال روش های اقناعی در این باره است.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه بیان داشت: تجربه 100 سال اخیر ملت ایران نشان می دهد هر گاه در مقوله فرهنگ پای زور و تحمیل به میان آمده جواب نداده است و باید اعتراف كرد برخی سخت گیری های فرهنگی در دهه اول انقلاب نتوانست موفقیت آمیز باشد .

دهقان با اشاره به اینكه مقوله فرهنگ و اندیشه با فكر و ذهن آدمی نسبت مستقیمی دارد تصریح كرد: باید بهترین روش ها را به كار گرفت تا به موفقیت واقعی در زمینه فرهنگی رسید، می بایست به جای روش های سلبی و تحمیلی به روش های اقناعی و ایجابی اندیشید.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در ادامه به موانع موجود در زمینه ایجاد فضای باز فرهنگی اشاره كرد و گفت: باید قبول كرد كه اصولا نمی توان كاری كرد كه همگان مانند هم بیندیشند، در جامعه امروز هم خرده فرهنگ های قابل توجهی شكل گرفته است.

به گفته وی بخشی از جامعه ما نوعی نگاه منفی به موضوع مدرنیسم دارد و به نظر می رسد بخشی از این نگاه ناشی از عملكرد منفی برخی از روشنفكران در 100 سال اخیر بوده است.

دهقان با اشاره به اینكه خوشبختانه به مدد انقلاب و شكل گیری گفتمان اسلام سیاسی ، دیگر آن جریان روشنفكری پایگاهی ندارد افزود: به نظر می رسد با توجه به این مسئله، دامن زدن به خطر روشنفكران وابسته و غربزده از سوی این جریان فكری سیاسی درست نیست و یك جریان با درست كردن دشمن فرضی تلاش می كند منافع جناحی و سیاسی خود را پیش ببرد.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در عین حال فضای باز فرهنگی را به معنای ولنگاری و فساد ندانست.

وی گفت: تمامی انقلابیون اصیل و مبارز كه قبل از انقلاب مبارزه فرهنگی داشتند امروزمعتقد به فضای باز فرهنگی هستند یعنی فضایی كه بتوان با تضارب آرا و اندیشه دیدگاه خود را مطرح كرد؛ در چنین فضایی است كه جوانان می توانند رشد كنند.

به گفته وی اصولا نمی توان جوان را با اكراه و تحمیل به فرهنگ خاصی هدایت كرد؛ می بایست در یك دیالوگ با آنان رو به رو شد، سخنانشان را شنید و پاسخ لازم را داد.

سیام(4)**م.ش**1449
۰ نفر