تولید كنندگان سنگ آهن هماتیت نیاز به حمایت در بازارهای جهانی دارند

تهران - ایرنا - مجری طرح برتر صنعتی - معدنی سال 93 معتقد است كه تولیدكنندگان سنگ آهن هماتیت برای حضور در بازارهای بین المللی به تداوم پشتیبانی های بیشتر وزارت صنعت، معدن و تجارت نیاز دارند.

مهشید مومن زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: كارخانه تولید كنسانتره سنگ آهن فین هرمزگان بندرعباس كه با سرمایه گذاری 80 میلیارد ریالی و بدون بهره گیری از تسهیلات بانكی ایجاد شده است، ظرفیت 400 هزار تنی دارد كه اكنون با 50 درصد ظرفیت اسمی فعالیت می كند.

وی افزود: این واحد صنعتی - معدنی كه در مراسم روز صنعت و معدن در حضور رئیس جمهوری نمونه شد، امروز بیش از هر زمانی در انتظار حمایتها و اعمال سیاستهایی است كه مشوق رشد تولید و توسعه صادرات باشد.

مومن زاده اضافه كرد: راه اندازی خط پر عیارسازی سنگ آهن هماتیت به روش تر، برای نخستین بار در كشور توسط این واحد صورت گرفته است.

به گفته وی، همزمانی راه اندازی این واحد صنعتی -معدنی با افت قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی، مانع توسعه فعالیت های آن شد.

وی یادآور شد: پر عیارسازی سنگ آهن مگنتیت به راحتی صورت می گیرد، اما هماتیت با فرآیند طولانی و دشواری های زیادی همراه است و بر این اساس انتظار می رود به منظور رونق اشتغال در منطقه محروم فین واقع دراستان هرمزگان و به كارگیری نیروهای بومی و ممانعت از مهاجرت ساكنین منطقه از پشتیبانی لازم برخوردار باشد.

مومن زاده گفت: تبدیل عیار متوسط 33 تا 40 سنگ آهن به 56 و 57 دشواری های خاص خود را دارد و بنابراین در چارچوب برنامه های حمایتی وزارت صنعت ، معدن و تجارت برای فرآوری مواد معدنی، نیازمند توجه لازم است.

وی، كمبود امكانات در منطقه به ویژه از نظر جاده دسترسی به معدن و كارخانه و مشكلاتی كه از نظر تاسیسات زیربنایی وجود دارد، به عنوان دغدغه های خود ذكر كرد.

پر عیارسازی سنگ آهن مگنتیت به دلیل خاصیت مغناطیسی قوی تر، آسان تر از هماتیت است. هماتیت را با استفاده از خاصیت مغناطیسی می توان پر عیار ساخت، اما این فرآیند نیاز به میدان مغناطیسی قوی تری دارد كه بازدهی آن كمتر و مصرف انرژی آن نسبت به پر عیارسازی مگنتیت بسیار بیشتر است.

روزگذشته(دهم تیر ماه) به مناسبت روز صنعت و معدن، شركت كانی كاوان سمنگان به عنوان مجری برتر صنعتی -معدنی در زمینه تولید كنسانتره سنگ آهن در حضور رئیس جمهوری معرفی و موفق به كسب لوح تقدیر و تندیس بلورین شد.

سازمان صنعت ،معدن وتجارت استان هرمزگان به همراه خانه معدن ایران برای تاسیس و بهره برداری این واحد تولیدی نقش موثری داشتند.

اقتصام (4)1559**1594