۱۷ تیر ۱۳۹۳، ۱۳:۲۱
کد خبر: 81229932
T T
۰ نفر

اصفهان - مدير كل بهزيستي استان اصفهان از وجود يك هزار و 948 مركز براي ارائه خدمات به مددجويان زير پوشش اين اداره كل خبر داد.

'سعيد صادقي' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين مراكز شامل

299 مركز در حوزه پيشگيري از جمله مراكز درمان اعتياد، كاهش آسيب، مشاوره خانواده و ژنتيك، پايگاههاي غربالگري بينايي و شنوايي و ساير بخشهاي معاونت پيشگيري است.

وي همچنين 245 مركز را مربوط به حوزه توانبخشي برشمرد و گفت: اين مراكز توانبخشي ويژه نابينايان، ناشنوايان، معلولين ذهني و جسمي حركتي و ديگر مددجويان اين حوزه است.

وي فعاليت يكهزار و 404 مركز را در حوزه اجتماعي عنوان كرد كه در قالب مراكز اورژانس اجتماعي، خط 123، مراكز شبه خانواده، كلينيك هاي مددكاري، مجتمع هاي خدمات بهزيستي دولتي و غير دولتي در سطح استان به ارائه خدمات به جامعه مي پردازند.

مديركل بهزيستي استان اصفهان با اشاره به تدوين و اجرايي شدن قانون جامع حمايت از حقوق معلولان گفت: عمده مشكلات جامعه معلولان علاوه بر ارائه ‌آموزش‌هاي لازم و ايجاد خود باوري در آنها، تامين مسكن و اشتغال و برون رفت از چرخه بهزيستي است.

وي در باره مناسب‌سازي گفت: مناسب‌سازي به معناي اعم كلمه شامل مناسب‌ شدن محيط زندگي يا منزل مسكوني معلولان و محيط اجتماعي، شهري، تمام تجهيزات و امكانات رفاهي مورد استفاده آنها از قبيل حمل و نقل درون و برون‌شهري و وسايل كمك آموزشي، ورزشي و تفريحي است.

وي مناسب‌سازي تجهيزات آموزشي معلولان را حائز اهميت برشمرد و گفت: بايد تسهيلاتي در اختيار مددجويان و معلولان قرار گيرد كه بتوانند از آن استفاده بهينه كرده و از اين گونه تسهيلات در راه ايجاد اشتغال استفاده نمايند.

صادقي گفت: اگر سطح نگرش جامعه به معلولان با فرهنگ‌سازي مناسب و ارائه آموزش‌هاي لازم به معلولان، خانواده‌هاي آنها و مسوولان مربوط تغيير كند، يكي از بزرگترين معضلات جامعه معلولان حل مي شود.

مديركل بهزيستي استان اصفهان، يكي از وظايف سازمان بهزيستي را عملي كردن قانون جامع حمايت از حقوق معلولين بيان و ابراز اميدواري كرد با نشست هاي مستمر و مداوم و پيگيريهاي لازم توسط مسوولان بهزيستي و اعضاي جامعه معلولين به نقطه‌اي برسيم كه استان اصفهان پيشرو در ارائه خدمات به افراد داراي معلوليت شناخته شود.

وي ارتقاي سطح رفاه، دانش، اشتغال، افزايش سطح فرهنگي و ارتقاي عدالت اجتماعي، براي افراد داراي معلوليت را از اهداف عاليه سازمان بهزيستي برشمرد.

وي در ادامه با اشاره به برنامه هاي هفته بهزيستي كه از 25 تا 31 تير برگزار مي شود، گفت: در اين مدت دو هزار و 727 پروژه با اعتباري بالغ بر 169ميليارد و 714ميليون ريال از بخش دولتي و خصوصي به بهره برداري مي رسد.

صادقي افزود: همچنين در هفته بزرگداشت بهزيستي، اولين بار در استان دو مركز توانمند سازي و جامعه پذيري بهبود يافتگان ويژه خانم ها و آقايان افتتاح مي شود.

وي به تشريح طرح هاي افتتاحي در هفته بهزيستي پرداخت و گفت: دو هزار و 513 طرح خود اشتغالي، 196 واحد مسكوني ويژه معلولين و مددجويان و تعداد 16 مركز در حوزه هاي مختلف توانبخشي، اجتماعي، پيشگيري و پشتيباني و ديگر طرح ها به بهره برداري خواهد رسيد.

ت/510/ 607