۲۶ تیر ۱۳۹۳، ۱۴:۳۵
کد خبر: 81241088
T T
۰ نفر

تعداد جراحان كودك متناسب با جمعیت كشور نیست

۲۶ تیر ۱۳۹۳، ۱۴:۳۵
کد خبر: 81241088
تعداد جراحان كودك متناسب با جمعیت كشور نیست

تهران-ایرنا-فوق تخصص جراحی و اورولوژی كودكان و نوزادان گفت:درحال حاضر كمتر از 100 جراح كودك در كشور وجود دارد كه نیمی از این تعداد در تهران مشغول فعالیت هستند.

دكتر فتح الله روشن ضمیر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا از تجمع جراحان كودك در تهران انتقاد كرد و افزود: در برخی از استان های كشور حتی یك جراح كودك نیز وجود ندارد و به همین دلیل بسیاری از اعمال جراحی كودكان كه نیاز به تخصص ویژه كودكان دارد، به دست سایر گروه های جراحی انجام می شود.

وی ادامه داد:انجام جراحی كودكان به دست سایر گروه های جراحی با بروز خطرات زیادی برای كودكان همراه است چراكه جراحانی كه تخصص كودكان ندارند به دلیل عدم گذراندن دوره های تخصصی كودكان با آناتومی و شرایط خاص بدن كودكان نیز آشنایی كافی ندارند.

روشن ضمیر همچنین تعداد جراحان كودك در كشور را بسیار اندك دانست و افزود: با توجه به جمعیت كشور و تعداد زیاد كودكان، تعداد 100 جراح كودك بسیار اندك است این درحالی است كه در كشوری مانند تركیه كه جمعیتی نزدیك به جمعیت ایران دارد، تعداد جراحان كودكان حدود چهار برابر است.

وی مراجعه نكردن مردم به جراحان كودك به دلیل آگاهی نداشتن، پایین بودن تعرفه های درمانی و طولانی بودن مدت زمان تحصیل در رشته جراحی كودكان را به عنوان مهمترین عوامل نبود گرایش پزشكان برای اخذ تخصص در این رشته عنوان كرد.

فوق تخصص جراحی و اورولوژی كودكان و نوزادان یكی از شایع ترین علل مراجعه به اورژانس جراحی كودكان را بیماری آپاندیسیت دانست و گفت: آپاندیس یكی از اعضای مهم بدن است و نباید پزشكان با مشاهده اولین درد در ناحیه شكم كودكان، اقدام به برداشتن این عضو كنند بلكه باید با معاینه دقیق بیماری شدت آن را بررسی و سپس درمان را شروع كنند.

روشن ضمیر توضیح داد: در گذشته این عضو را به عنوان یك زائده تلقی می كردند و با بروز درد شكمی شدید آن را با عمل جراحی برمی داشتند. این درحالی است كه آپاندیس یك بخش لوله ای است كه رگ های دارای گردش خون مناسبی دارد و در جراحی های ترمیمی در بخش های مختلف بدن می توان از آن استفاده كرد.

وی با بیان اینكه شناسایی میزان شدت بیماری آپاندیسیت كودكان در حیطه كاری جراحان كودك است، افزود: این درحالی است كه جراحانی كه تخصص كودكان ندارند، با مشاهده درد شكمی شدید در كودكان اقدام به جراحی و برداشتن این عضو از بدن می كنند.

علمی(4)1834**1440
۰ نفر