۱۴ مرداد ۱۳۹۳، ۱۵:۲۰
کد خبر: 81260969
T T
۰ نفر

خاطره اي از سردار شهيد مهدي باكري

۱۴ مرداد ۱۳۹۳، ۱۵:۲۰
کد خبر: 81260969
خاطره اي از سردار شهيد مهدي باكري

اروميه - ايرنا - مديركل بازرسي، ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات سازمان حفاظت محيط زيست با بيان خاطره اي از سردار شهيد مهدي باكري فرمانده لشگر عاشورا گفت: شهيد باكري روزي به خاطر اينكه يكي از دژبانهايش وي را نشناخته بود گفت من فرمانده خوبي نبودم.

سيد احمد نبوي روز سه شنبه در حاشيه همايش روساي ادارات بازرسي و عملكرد محيط زيست كشور در اروميه به خبرنگار ايرنا افزود: آذربايجان غربي داراي شهداي بسياري در دوران انقلاب و هشت دفاع مقدس مي باشد و به همين علت اين شهر و استان را براي برگزاري اين همايش انتخاب كرديم.

وي اظهار كرد: وجود شهيداني چون شهيد باكري و اميني هم دليل ديگري براي حضور در اين استان است زيرا خاطرات بسياري از شهداي اين استان داريم.

وي با اشاره به خاطره اي از شهيد باكري گفت: زماني كه در قرارگاه كربلا بوديم براي رفتن به عمليات آماده مي شديم و كاري پيش آمد و باعث شد تا به اردوگاه لشكر عاشورا برويم.

وي ادامه داد: شهيد باكري نيز در اين عزيمت به اردوگاه لشكر عاشورا همراه ما بودند كه همراهان به وي گفتند كه دژباني لشكر عاشورا برخورد خوبي با رزمنده ها ندارد و خيلي مراجعه كننده ها را معطل كرده و اذيت مي كنند، شهيد باكري نيز به طرفداري از نيروهايشان گفتند اين طور كه مي گوييد نيست و چنين چيزي امكان ندارد.

وي افزود: وقتي به دژباني رسيديم هر كدام از ما كارت شناسايي داديم از فرمانده تا جانشين و غيره دژبان قبول نكرد در حالي كه همراهان غرق خنده بودند شهيد باكري خودشان از ماشين پياده شدند.

نبوي اظهار كرد: دژبان گفت من فقط فرماندهم دستور بدهند اجازه عبور مي دهم، شهيد باكري كارتشان را كه ارائه كردند دژبان فكر كرد مسخره اش كرديم و كارت جعلي بوده و يا نيروهاي نفوذي دشمن هستيم و به ما گفت همه پياده شويد و زمين بخوابيد.

وي افزود: در اين موقع شهيد باكري ناراحت شدند و گفتند من فكر مي كردم تا بحال همه نيروها در لشكر عاشورا مرا مي شناسند ولي الان فهميدم كه فرمانده خوبي نبودم كه اين فرد هنوز مرا نشناخته و قصور كرده ام.

نبوي گفت: بعدها پس از پرس و جوي فراوان معلوم شد كه دژبان تازه وارد بوده و نسبت به شهيد باكري شناخت نداشت.

وي اظهار كرد: هم اكنون بايد بازرسان حفاظت محيط زيست مانند اين شهيد بزرگوار دقيق و حساس به موضوع هاي اطراف باشند و نسبت به هر چيزي كه در اطراف خود مي بينند شناخت داشته باشند.

وي ادامه داد: مسوولان بايد نسبت به افرادي كه در حوزه كاري خودشان در محيط كار و محيط بيرون از اداره و مسايل و موضوعات زيست محيطي استان شان تسلط و شناخت كاملي داشته باشند و تا دستيابي به يك عملكرد رضايت بخش عقب نشيني نكنند.

مهدي باكري متولد سال 1333 در مياندوآب است كه در سال 1363 در جزيره مجنون به فيض شهادت نايل شدند.

باكري در حين عمليات بدر و در حاليكه نيروهاي عراقي با محاصره كامل سربازان تحت امر در جزيره مجنون در حال زدن تير خلاص به سربازان مجروح باقي‌مانده بودند، احمد كاظمي و محمود دولتي با اصرار از وي مي‌خواهند كه با عبور از دجله و پيمودن فاصله700 متري كه ميان خط اول و خط دوم حمله جان خود را نجات دهد؛ ولي اين درخواست هر بار با جواب منفي وي روبرو مي‌شد تا اينكه بر اثر اصابت تير مستقيم سربازان عراقي در تاريخ 25 اسفند 1363 به شهادت مي رسند.

در اين هنگام در حالي كه ياران او سعي در انتقال پيكرش بوسيله قايق به عقب را داشتند قايق هدف اصابت شليك مستقيم آر پي جي يكي از سربازان عراقي قرار گرفته و در اروند رود غرق شد.

پيكر وي و ساير سربازانش هيچگاه يافت نشد و وي همچنان مفقودالجسد مي‌باشد.

7125/581
۰ نفر