۵ بهمن ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8129152
T T
۰ نفر

الحیات: حماس در حمله اسراییل به غزه پیروز شد

۵ بهمن ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8129152
الحیات: حماس در حمله اسراییل به غزه پیروز شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/11/05 سیاسی.غزه.اسرائیل.فلسطین تهران- روزنامه الحیات چاپ لندن روزشنبه نوشت: جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در حمله نظامی اسرائیل به غزه پیروز شد اما باید از این پیروزی برای افزایش دوستان منطقه ای و بین المللی استفاده کند.
به گزارش گروه اخبار صوتی وتصویری ایرنا، این روزنامه در مطلبی با عنوان چگونه حماس در مبارزه سیاسی پیروز شد؟ به قلم سلیم نصار با تاکید بر لزوم افزایش دوستان حماس افزود: این درحالی است که حماس به استفاده از مساله فلسطین در جنگ قدرت در خاورمیانه متهم شده است که این امر آن را به حمایت از یک محور مشخص متهم کرد.
این گزارش می افزاید: این همان اشتباهی است که یاسر عرفات نیز در جنگ دوم خلیج (فارس ) مرتکب شد و باعث شد کویت بیش از سیصد هزار فلسطینی را ازاین کشور بیرون کند.
نصار افزود: بلافاصله بعد از اینکه حماس آتش بس را اعلام کرد حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان، پیروزی حماس را به ملت فلسطین تبریک گفت.
این درحالی بودکه روزنامه نیویورک تایمز روز شنبه گذشته به ناکامی حمله اسرائیل و پیروزی مقاومت اسلامی فلسطین (حماس ) اعتراف کرد به ویژه اینکه تظاهرات مردمی روز سه شنبه گذشته درخیابانهای غزه، تصمیم صدها نفر از کسانی که پرچم حماس و جهاد اسلامی را بالا برده بودند نشان از تمایل آنان به ازسرگیری مبارزه بود.
این تظاهرات که با حضور بستگان ودوستان یک هزار و 300 شهید ازجمله 400 کودک و زن در غزه برگزار شد به مثابه دلیل قاطعی به تاکید بر رهبری حماس و به رسمیت شناختن قدرت آن بود.
نویسنده این مقاله می افزاید: تمایل تحلیلگران نظامی در روزنامه های غربی نیز به این سمت است که خروج ناگهانی نیروهای اسرائیلی از غزه ، به طور غیرعلنی بیانگر اعتراف به شکست عملیات سرب گداخته در غزه است.
دلیل این رویکرد آنان این است که تانکهایی که به مدت دو هفته غزه را به محاصره گرفته بودند برخلاف تصور اسرائیل موجب وحشت و ترس گروهی برای تسلیم 20هزار شهادت طلبی که در انتظار عملیات شهادت طلبانه بودند نشد.
ازسوی دیگر ایهود باراک وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز به دخالت تسیپی لیونی وزیر خارجه این رژیم اعتراض کرد کسی که درخواست هایش بر لزوم پیدا کردن محل پنهان کردن گلعاد شالیت سرباز اسیر اسرائیلی و آزادی وی متمرکز بود و درنظر داشت با تحقق این خواسته، از آن در رقابت های انتخاباتی آینده استفاده کند.
نویسنده افزود که ایهود اولمرت نخست وزیر مستعفی و متهم به فساد مالی رژیم صهیونیستی نیز ادعا می کند، اعضای کابینه در مورد خروج نیروهای اسرائیلی از عزه در یکشنبه گذشته به توافق رسیدند تا به این ترتیب فرصت دخالت رئیس جمهور جدید آمریکا قبل از اجرای برنامه نظامی مورد توافق فراهم شود.
وی در توضیح این مطلب نوشت : این برنامه نظامی مبتنی بر ویرانی تاسیسات حماس و مصادره تجهیزات آنان و نیز تعقیب مبارزان آن بود به گونه ای که این جنبش به عنوان نیروی مسلحانه از بین برود و از قدرت نیز کنار زده شود دراین گزارش آمده است : اما این ریسک پرخطر با مخالفت برخی افسران اسرائیلی که به دلیل تجربه (شکست ) جنگ 2006 در لبنان ، به پیروزی در کوچه های باریک و پرجمعیت غزه تردید داشتند روبه رو شد.
بنابر این اسرائیل زمان به ریاست جمهوری رسیدن باراک اوباما درآمریکا را فرصت مناسبی برای کنار گذاشتن نقشه پر هزینه خود دانست تا شاید رئیس جمهور جدید، آن را با یک نقشه دیپلماتیک مبتنی بر آتش بس تغییر دهد به ویژه اینکه وی به اسرائیل در مورد دفاع از حق حاکمیت و امنیت خود حق داده بود.
تسیپی برئیل مقاله نویس اسرائیلی در مطلبی با عنوان پیروزی حماس در روزنامه هاآرتص بر نکات منفی سیاست خشونت ویرانگرانه در غزه تاکید کرد و با برشمردن خسارت های اسرائیل در این جنگ، تاکید کرد که اولمرت، ترکیه را به عنوان یک کشور بی طرف که زمینه ازسرگیری مذاکرات در مورد جولان را فراهم کرده بود از دست داد.
به نوشته وی ، اولمرت اندکی قبل از آغاز حملات هوایی به غزه عازم آنکارا شد و در مورد لزوم انتقال به مذاکرات مستقیم با سوریه با رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه گفت و گو کرد و به این ترتیب ارودغان دریافت که پیشنهاد اولمرت چیزی جز فریب سوریه، حزب الله و حماس برای اطمینان یافتن آنان از تمایل اسرائیل به آتش بس نیست.
براساس این گزارش، بنابراین طبیعی بود که اردوغان از پاسخ به تماس تلفنی اولمرت خودداری وتوقف فعالیت های سفیر رژیم صهیونیستی در ترکیه را نیز به وزیر دادگستری واگذار کند.
نویسنده این مقاله یادآور شد که اردن نیز برای نخستین بار به طور رسمی نسبت به عواقب حملات تروریستی اسرائیل هشدار داد و نادر الذهبی نخست وزیراین کشور در سخنان خود در پارلمان اردن گفت که درصورت ادامه حمله به غزه، اردن در روابط با اسرائیل تجدید نظر می کند.
بعد از اینکه برئیل مقاله نویس هاآرتص اسرائیل را نخستین صادرکننده تروریست در جهان توصیف کرد اذعان داشت که ریسک نظامی آن موجب شد ترکیه روابط خود با اسرائیل را متوقف کند واز موضع میانه رو به موضع خصمانه انتقال یابد.
وی در نتیجه گیری نهایی از جنگ غزه نوشت: پیامدهای حمله به غزه، مصر و اردن را که پیمان صلح با اسرایئل امضا کرده اند از آن دور کرد و این وضعیت در مورد محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز اتفاق افتاد به این معنی که عباس نیز میانه روی را کنار گذاشت و درخواست دولت وفاق ملی شامل تمام گروههای فلسطینی ازجمله حماس را مطرح کرد.
صویر1565**1110** شماره 160 ساعت 15:09 تمام
۰ نفر