۱۳ شهریور ۱۳۹۳، ۱۲:۵۲
کد خبر: 81299599
T T
۰ نفر

يادي از پير غزلسراي ديار فارس

۱۳ شهریور ۱۳۹۳، ۱۲:۵۲
کد خبر: 81299599
يادي از پير غزلسراي ديار فارس

شيراز- ايرنا- روزنامه عصر مردم در يادداشتي با عنوان 'يادي از محمد خليل جمالي پير غزلسراي ديار فارس'، هفتمين سالروز درگذشت اين شاعر استهباناتي را يادآور شده است.

به گزارش روز پنجشنبه ايرنا، صفدر دوام نويسنده اين يادداشت بر اين باور است كه زنده ياد محمد خليل مذنب متخلص به 'جمالي' متولد سال 1310 در استهبان، شاعري بود كه سال هاي زيادي با شعر زندگي كرد و در گوشه باغ دل انگيزي از جنس احساس، واژه ها را به هم پيوند زد.

در ادامه اين يادداشت آمده است: نتايج اين پيوندها زايش غزل هاي زيبايي شد كه بر زبان دوستداران شعر فارسي جاودانه خواهد شد.

در بخش ديگري از يادداشت اين روزنامه چاپ شيراز مي خوانيم: نام محمد خليل جمالي در بين شاعران تركيب ساز موفق كه مخاطب را به اعماق احساسات خود دعوت مي كند پررنگ تر و قابل توجه تر است. در گفتمان روشنفكري و ادبي ايران به خصوص در سال هاي اخير، اشعاري همچون غزل هاي اين شاعر با يك شيوه متفاوت رفتاري به جامعه ارايه شده است كه مورد قبول همگان قرار مي گيرد.

در اين يادداشت آمده است: اجتماع نگري همراه با نگاه عاشقانه از ديگر فرآيندهاي اشعار مرحوم جمالي به شمار مي رود چنانكه او به عنوان يك شاعر متعهد اجتماعي به رخدادهاي پيرامون خود توجه دارد و آنها را در اشعار خود و با شيوه اي نوين بيان كرده است. بدون هيچ ترديدي، دغدغه جمالي در سرودن غزل بود اما به باور نگارنده اين متن او اشعاري دارد كه در نوآوري و بدعت گذاري به روش مدرن تكيه كرده است.

شهرستان استهبان زادگاه اين شاعر در 160 كيلومتري شرق شيراز قرار دارد. ك/1

2026/ 667