۲۰ شهریور ۱۳۹۳، ۱۹:۴۰
کد خبر: 81308954
T T
۰ نفر
معاون وزير كشور: توزيع جمعيت و امكانات در كشور متوازن نيست

قزوين-ايرنا- معاون عمران و توسعه امور شهري و روستايي وزير كشور با بيان اينكه توزيع جمعيت و امكانات در كشور متوازن نيست، گفت:ادامه اين وضعيت در بلندمدت كشورمان را با چالش هاي جدي روبرو مي سازد.

به گزارش ايرنا، 'هوشنگ خندان دل' روز پنجشنبه در نشست شوراي اداري استان قزوين افزود: براي حل اين مشكل بايد نظام هاي غيرمتمركز را در دستور كار خود قرار دهيم تا همه نقاط كشور به طور متوازن از رشد و توسعه برخوردار شود.

وي با تاكيد براينكه نبايد به گونه اي برخورد كنيم كه بخش هايي از كشور از دستيابي به درآمدهاي مناسب محروم بمانند، اظهار كرد: براي دوري از اين موضوع توجه به حل مشكلات شهرهاي كوچك راه حل خوبي است كه مي تواند روند توزيع جمعيت در كشور را نيز مناسب سازي كند.

اين مسوول از اصلاح قوانين و مقررات و وضع قوانين جديد و مورد نياز به عنوان راهكاري براي برون رفت از مشكلات حوزه شهري و تناسب بخشي به توزيع جمعيت در كشور ياد كرد و هشدار داد اگر در اين حوزه با روش هاي قديمي پيش برويم قادر به پاسخگويي به نيازها نخواهيم بود.

وي با بيان اينكه جذابيت هاي شهرهاي بزرگ موجب افزايش مهاجرت به آنها شده است، اظهار كرد: مي توان با رسيدگي بيشتر به شهرهاي كوچك و با انتقال بخشي از وظايف دولت به شهرداري ها و افزايش نقش مردم در تصميم گيري ها و تجديد نظر در نظام توزيع، درآمد بيشتري را در اختيار شوراها قرار داد و تا حدودي از روند مهاجرت ها پيشگيري كرد كه توجه به اين مهم در دستور كار وزارت كشور مي باشد.

معاون عمران و توسعه امور شهري و روستايي وزارت كشور با بيان اينكه بر اساس قانوني كه به صورت لايحه به دولت داده شده است بايد در اداره شهرها تغييرات اساسي ايجاد شود، اظهار كرد: يكي از موارد اشاره شده در اين قانون انتخاب شهرداران از سوي مردم با تعداد معيني از جمعيت است كه ساز وكار آن در حال انجام مي باشد.

وي با اشاره به اينكه در قانون بودجه امسال ارايه خدمات بيشتر به شهرهاي كوچك مورد توجه قرار گرفته است، اظهار كرد: در اين راستا امسال 10 هزار ميليارد ريال به منظور خريد تجهيزات از جمله خودرو، نردبان، تاسيسات آتش نشاني و ديگر وسايل مورد نياز شهرهاي كوچك اختصاص يافته است.

خندان دل همچنين از راه اندازي پليس شهر با همكاري نيروي انتظامي و صندوق توسعه به عنوان ديگر اقدامات اولويت دار در حوزه مديريت شهري ياد كرد و اظهار داشت: اين كار با هدف ارتقاي نظم و امنيت و آسايش شهروندان پيگيري مي شود.

اين مسوول در پايان بر استفاده مناسب از منابع مالي از محل ماليات بر ارزش افزوده توسط شهرداري ها تاكيد كرد و در پايان گفت: ماليات ارزش افزوده يكي از منابع تامين منابع مالي شهرداري هاست كه شهرهاي كوچك نيز بايد از آن به شكل شايسته بهره مند شوند كه براي تحقق اين مهم در حال برنامه ريزي هستيم.

7392/ 614