۲۶ شهریور ۱۳۹۳، ۹:۳۷
کد خبر: 81315429
T T
۰ نفر

سرمایه گوجه فرنگی كاران خراسان شمالی برباد رفت

۲۶ شهریور ۱۳۹۳، ۹:۳۷
کد خبر: 81315429
سرمایه گوجه فرنگی كاران خراسان شمالی برباد رفت

بجنورد - ایرنا - گوجه فرنگی تولیدی كشاورزان صیفی كار خراسان شمالی به علت نداشتتن صرفه اقتصادی همچنان بر روی بوته هاست كه این محصول هم اكنون در حال فاسد شدن است.

شماری از گوجه فرنگی كاران خراسان شمالی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از پایین بودن قیمت فروش محصول خود بشدت اظهار نارضایتی كرده و گفتند: به همین علت محصول خود را جمع آوری نمی كنند.

به گفته كشاورزان صیفی كار، هم اكنون هزینه های تولید محصول از قیمت فروش آن پیشی گرفته و آنان را بشدت متضرر كرده است.

آن ها معتقدند: كمبود صنایع تبدیلی و تكمیلی و فراوری نشدن محصولات كشاورزی باعث شده این محصول به علت افت شدید قیمت، روی دست كشاورزان بماند.

یك كشاورز بجنوردی كه پنج هكتار از زمین های كشاورزی خود را زیر كشت محصول گوجه فرنگی برده گفت: امسال هزینه های زیادی برای كاشت، داشت و برداشت محصول گوجه فرنگی صرف كردم اما با افت قیمت، متحمل خسارت شده ام.

'حسن سبحانی' افزود: قیمت فروش بقدری پایین است كه حتی قادر نیستم هزینه ای را كه برای آبیاری محصول صرف كرده ام جبران كنم.

وی گفت: به علت خشكسالی و خشك شدن چشمه ها بیشترین آب مصرفی برای بخش كشاورزی در سال جاری را خریداری كرده ام كه این امر موجب بالا رفتن هزینه تولید شد.

وی اظهار كرد: علاوه بر آبیاری، مخارج نیروی انسانی در بخش های كاشت، داشت و برداشت نیز هزینه زیادی داشته اما با وضعیت كنونی قیمت جز ضرر چیزی عایدم نشده است.

این كشاورز صیفی كار از مسوولان مربوط خواستار حمایت شد و افزود: طبیعی است كه برخی از محصولات كشاورزی بنا به عللی افت قیمت پیدا كرده و موجب ضرر و زیان كشاورز شوند اما انتظار آن است كه مسوولان مربوط در این زمینه چاره ای اندیشیده و از این ضرر جلوگیری كنند.

وی گفت: هم اكنون گوجه فرنگی هر كیلوگرم در میدان بار بجنورد دو هزار تا دو هزار و 500 ریال است این در حالی است كه در بازار كیلویی 14 هزار ریال و حتی بیشتر به فروش می رسد.

وی افزود: با وجود اینكه یك كشاورز برای تولید محصول متحمل هزینه های زیادی می شود اما یك كاسب در یك زمان كوتاه پنج برابر كشاورز سود عایدش می شود.

یكی دیگر از كشاورزان این منطقه گفت: به علت پایین بودن قیمت و هزینه های انجام شده اكنون زیان كرده و سرمایه خود را از دست داده ام.

'جعفر پهلوان' افزود: با پایین آمدن قیمت گوجه فرنگی كشاورزان مجبورند محصول خود را با قیمت اندك به فروش برسانند.

وی گفت: با زحمت بسیار و هزینه بالا محصولی را تولید می كنیم اما متاسفانه با قیمت پایین مواجه می شویم و هم اكنون بخشی از محصولاتم را كه برای فروش به میدان میوه و تربار بجنورد حمل كرده ام به علت پیك فروش در حال فاسد شدن است.

وی اظهار كرد: كارخانه های رب نیز از این فرصت استفاده كرده و محصولات كشاورزان را با قیمت پایین خریداری می كنند.

او افزود: كارخانه ها گوجه فرنگی را با بهای هر كیلوگرم دو هزار تا دو هزار و 500 ریال خریداری می كنند كه این مبلغ حتی هزینه جمع آوری محصول را جبران نمی كند.

وی گفت: با وضعیت فعلی بیشتر كشاورزان محصولات خود را برای فروش به برخی از استان های مجاور می برند كه این امر نیز هزینه های بالای حمل و نقل را به دنبال دارد.

یكی دیگر از كشاورزان نیز با اظهار نارضایی از نحوه خرید گوجه فرنگی، گفت: تمام تلاش خود را برای تولید محصول انجام می دهیم اما در زمان فروش با افت قیمت مواجه می شویم.

'معصومه محمدپور' اظهار كرد: قیمت فعلی گوجه فرنگی جز ضرر چیزی برای كشاورزان ندارد و با این وضعیت كشاورزان در سال های آینده رغبتی برای كاشت این محصول نخواهند داشت.

یك مسوول در میدان میوه و تربار بجنورد نیز گفت: هم اكنون گوجه فرنگی در این میدان كیلویی دو هزار تا دو هزار و 500 ریال از كشاورز خریداری می شود كه این امر موجب نارضایتی كشاورزان شده است.

'علی یزدانی' در گفت و گو با ایرنا افزود: كارخانه های رب نیز گوجه فرنگی را حتی پایین تر از این قیمت از كشاورزان می خرند.

وی گفت: روزانه در این میدان بیش از 200 تن گوجه فرنگی معامله می شود كه بخشی وارد بازار استان شده و بخش بیشتری به استان های مختلف از جمله تهران، سیستان و بلوچستان، كرمان و گلستان حمل می شود.

او اظهار داشت: یكی دیگر از مشكلات گوجه كاران خراسان شمالی هزینه بالای حمل و نقل برای انتقال محصول به دیگر استان ها است كه این امر نیز باعث شده واسطه هایی اقدام به خرید محصولات كشاورزان كرده و آن را برای فروش به دیگر مناطق حمل كنند.

مدیر اموز زراعی اداره كل جهاد كشاورزی خراسان شمالی نیز ضمن تایید گفته های كشاورزان گوجه فرنگی كار، گفت: هم اكنون محصولات تولیدی كشاورزان روی دست آن ها باقی مانده و به علت افت قیمت متضرر شده اند.

' مهدی ملكشی' در گفت و گو با ایرنا افزود: سطح زیركشت گوجه فرنگی در خراسان شمالی چهار هزار و 250 هكتار است و پیش بینی می شود كه از این سطح 140 هزار تن محصول برداشت شود.

وی گفت: سطح كنونی زیركشت این محصول در استان نسبت به سال زراعی گذشته پنج درصد رشد داشته است.

وی افزود: عمده كشت محصول گوجه فرنگی خراسان شمالی در مانه و سملقان، بجنورد و فاروج است و محصولات این استان بعضا به كشورهای آسیای مركزی نیز صادر می شود.

ملكشی كمبود صنایع تبدیلی و كارخانه تولیدی رب گوجه فرنگی را از مشكلات این استان عنوان و بیان كرد: اگر امكان فرآوری محصول كشاورزان در منطقه وجود داشته باشد قیمت محصولات با چنین افت زیادی مواجه نمی شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی اداره كل جهاد كشاورزی خراسان شمالی گفت: كشاورزان این استان الگوی كشت را در كاشت گوجه فرنگی و پیاز رعایت نكرده و بیش از نیاز منطقه به كشت این محصول می پردازند.

مهندس 'خداداد عابدی' در گفت و گو با ایرنا اظهار كرد: كشاورزان باید بر اساس شرایط فنی، اجتماعی و اقتصادی، یك الگوی علمی را در كشت محصولات كشاورزی رعایت كنند.

وی افزود: متاسفانه یك الگوی عرفی در بین كشاورزان وجود دارد كه آنان را از رعایت الگوی علمی دور می كند و هیچ اهرم اجرایی نیز وجود ندارد كه كشاورزان را ملزم به رعایت این الگو كند.

وی سطح مناسب برای كشت گوجه فرنگی و پیاز در این استان را با توجه به شاخص جمعیت و نیاز بازار، 900 هكتار عنوان كرد و گفت: این در حالی است كه در برخی از سال ها، كشاورزان این استان دو هزار و 800 هكتار از كشتزارهای منطقه را زیر كشت پیاز و بیش از چهار هزار هكتار را زیر كشت گوجه فرنگی می برند.

عابدی افزود: به علت فسادپذیری و وجود مشكلاتی در حمل و نقل این محصولات،سالانه بخش زیادی از دسترنج تولیدی كشاورزان از بین می رود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی اداره كل جهاد كشاورزی خراسان شمالی بر تدوین الگوی كشت علمی و اقلیمی تاكید كرد و گفت: باید اهرم های اجرایی نیز برای الزام كشاورزان به رعایت الگوی كشت دیده شود تا كسانی كه آنرا رعایت نمی كنند تنبیه شده و از برخی خدمات حمایتی محروم شوند.

وی افزود: با توجه به محدودیت منابع آبی در بخش كشاورزی، افزایش قیمت تولید محصول و اشتغال، باید الگوی كشت رعایت شود تا به كشاورزان ضرر وارد نشود.

این مسوول با تاكید بر توجه به تولید اقتصادی و هدفمند، گفت: اگر كشاورزان بر اساس برنامه تولید داشته باشند كمتر دچار خسارت می شوند.

عابدی بیشترین سطح كشت پیاز در خراسان شمالی را مربوط به شهرستان های مانه و سملقان، بجنورد و اسفراین دانست.

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان شمالی گفت: هزار و 100 تن محصول گوجه فرنگی از كشاورزان این استان به صورت توافقی خریداری شده است.

'علیرضا توسلی نیا' افزود: با توجه به پایین بودن قیمت گوجه فرنگی و با هدف تنظیم بازار و حمایت از كشاورزان خرید این محصول در منطقه توسط شبكه تعاون روستایی آغاز شده است.

وی افزود: نرخ خرید توافقی هر كیلوگرم گوجه فرنگی در ابتدای فصل برداشت سه هزار ریال بود كه اكنون به سه هزار و 200 ریال افزایش یافته است.

توسلی نیا گفت: اكنون خرید توافقی گوجه فرنگی از كشاورزان توسط اتحادیه تعاونی تولید استان و شركت تعاونی تخصصی گوجه فرنگی كاران در شهرستان های شیروان، مانه و سملقان و گرمه در حال انجام است.

وی گفت: بیشترین رقم خرید گوجه مربوط به شهرستان مانه و سملقان است.

وی افزود: پرداخت وجوه به كشاورزان به صورت نقدی و بعد از تحویل صورت می گیرد.

توسلی نیا گفت: گوجه فرنگی خریداری شده برای استحصال رب به كارخانجات فرآوری داخل و خارج استان حمل می شود.

مدیر صنایع كشاورزی سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی هم می گوید: اكنون در این استان چهار كارخانه تولید رب گوجه فرنگی در بجنورد، فاروج، مانه و سملقان و اسفراین وجود دارد اما تنها دو كارخانه فاروج و مانه و سملقان فعال است.

'محمدعلی سودمند' در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این دو واحد تولیدی در مجموع سالانه ظرفیت مصرف 50 هزار تن گوجه فرنگی و تولید 9 هزار تن رب را دارند.

وی نبودامكان فرآوری تولیدات كشاورزی این استان را مشكلی حاد دانسته و افزود: تنها حدود 10 درصد از محصولات كشاورزی منطقه امكان فراوری و تبدیل را پیدا می كند.

وی گفت: خراسان شمالی با وجود توان مطلوب در بخش تولید باغی و كشاورزی، در بحث صنایع تبدیلی بسیار ضعیف است.

این مسوول افزود: هم اكنون یك كارخانه رب نیز در دست ساخت است كه اگر این واحد به بهره برداری برسد و همچنین دو واحد غیر فعال نیز فعال شود بخش زیادی از گوجه فرنگی تولیدی بهره وری خواهد شد.

وی گفت: دو كارخانه رب گوچه فرنگی این استان به علت كمبود نقدینگی، بدهی به بانك، نبود ضمانت های لازم برای جذب تسهیلات سرمایه در گردش غیر فعال شده اند.

وی افزود: به ازای هر پنج كیلوگرم گوجه فرنگی یك كیلوگرم رب تولید می شود.

وی اظهار كرد: كشاورزان باید بدون واسطه گوجه فرنگی تولیدی خود را به صورت مستقیم به كارخانه تحویل دهند تا دست واسطه ها در این خصوص كوتاه شود.

خراسان شمالی 344 هزار هكتار عرصه كشاورزی و باغی دارد كه سالانه 950 هزار تن انواع محصولات زراعی و 200 هزار تن محصول باغی در آن تولید می شود.ك/4

7184/330 /537
۰ نفر