۵ مهر ۱۳۹۳، ۱۴:۴۶
کد خبر: 81328416
T T
۰ نفر
قانون معافيت مالياتي شركتهاي دانش بنيان در پيچ و خم اداري گرفتار است

اصفهان - ايرنا- رييس شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان گفت: قانون معافيت مالياتي براي شركتهاي دانش بنيان كه آيين نامه آن به دستگاه هاي اجرايي ابلاغ شده در پيچ و خم اداري گرفتار شده است.

مهدي كشميري روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: اين قانون به عنوان قانون پيشرو بهمن ماه پارسال به ادارات كل امور مالياتي استان ها ابلاغ شد اما در پايين ترين سطح اجرايي و شهرستان ها بدرستي اجرا نمي شود.

وي ادامه داد: طبق ماده 22 آيين نامه اجرايي قانون حمايت از شركت ها و مؤسسات دانش بنيان و تجاري سازي نوآوري ها و اختراعات، درآمد مشمول ماليات اين شركت ها از قراردادها و فعاليت هاي تحقيق و توسعه، تجاري سازي و توليد محصولات و خدمات دانش بنيان در حوزه فناوري هاي برتر و با ارزش افزوده فراوان به مدت 15 سال پس از تاريخ صدور مجوز براي هر شركت يا مؤسسه دانش بنيان از ماليات موضوع ماده 105 قانون ماليات هاي مستقيم معاف است.

وي با تاكيد بر اينكه لازم است بدنه كارشناسي و كاركنان ادارات امور مالياتي در شهرهاي مختلف با اين قانون و جزييات آن آشنا باشند، گفت: آشنا نبودن كارشناسان با اين موضوع بزرگترين چالش ما است.

كشميري با بيان اينكه حدود 350 شركت دانش بنيان در شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان مستقر و فعال است، افزود: اين شركت ها براي انجام امور مالياتي خود ناگزير به مراجعه به اداره امور ماليات شهرستان خميني شهر هستند اما بدليل برداشت هاي سليقه اي صورت گرفته از قانون معافيت مالياتي با مشكلاتي مواجه شده اند.

رييس شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان تاكيد كرد: ضروري است كارشناسان و كاركنان ادارات امور مالياتي بويژه در شهرستانهاي برخوردار از شركت هاي دانش بنيان و پارك هاي علم و فناوري به خوبي به جزييات و چگونگي قانون معافيت مالياتي موسسات دانش بنيان واقف باشند.

وي با بيان اينكه قانون حمايت از شركت ها و موسسات دانش بنيان در سال 89 در مجلس تصويب شد، اظهار كرد: اجرا شدن اين قانون چند سال به طول انجاميد و سرانجام امسال كه اين قانون از ذهن بسياري پاك شده است، ابلاغ شد.

كشميري يكي از نقاط قوت قانون حمايت از شركتهاي دانش بنيان را استفاده از مزاياي قانون مناطق آزاد برشمرد و گفت: اگر اين قانون توسط دستگاه هاي اجرايي مربوط به خوبي اجرا شود كمك بسياري به توسعه شركت هاي دانش بنيان در سراسر كشور مي كند.

شركت ها و مؤسسات دانش بنيان، شركت يا مؤسسه خصوصي يا تعاوني است كه براي هم ‌افزايي علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمي و اقتصادي (شامل گسترش و كاربرد اختراع و نوآوري) و تجاري سازي نتايج تحقيق و توسعه (شامل طراحي و توليد كالا و خدمات) در حوزه فناوري هاي برتر و با ارزش افزوده فراوان بويژه در توليد نرم افزارهاي مربوط تشكيل مي شود.

ت/7148/ 607/ 684
۰ نفر