۹ مهر ۱۳۹۳، ۹:۰۸
کد خبر: 81333543
T T
۰ نفر
1.9ميليون مگاوات ساعت انرژي درنيروگاه مسجد سليمان توليد شد

اهواز - ايرنا - مديرعامل شركت توليد و بهره‌برداري سد و نيروگاه مسجدسليمان گفت: نيروگاه سد با توليد يك ميليون و 896 هزار و 87 مگاوات ساعت انرژي در نيمه نخست امسال، موفق به چهار درصد افزايش توليد نسبت به مدت مشابه سال گذشته شد.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ايرنا از روابط عمومي سازمان آب و برق خوزستان، 'سيد حميد صالحي' افزود: سهم اين نيروگاه از توليد انرژي 21.31 درصد مجموع توليد نيروگاه هاي برق آبي كشور است.

وي اضافه كرد: تعميرات ساليانه واحدهاي نيروگاه مسجدسليمان طبق برنامه از ابتداي مهر امسال آغاز و شرايط لازم براي انجام تعميرات موفق توسط مجموعه همكاران توليد و تعميرات فراهم شده است.

سد و نيروگاه 2000 مگاواتي مسجدسليمان داراي هشت واحد 250 مگاواتي است و نقش موثري در توليد انرژي الكتريكي، تنظيم ولتاژ، فركانس و پايداري شبكه برق كشور بر عهده دارد.



***عمليات تعميرات سه واحد در نيروگاه سد شهيد عباسپور

عمليات تعميرات ساليانه سه واحد نيروگاهي به طور همزمان در نيروگاه سد شهيد عباسپور، براي نخستين بار در كشور به اجرا در آمد.

هم اكنون تعميرات همزمان سه واحد نيروگاهي در يك دوره از پيش تعيين شده در سد و نيروگاه شهيد عباسپور كه چندي پيش به دليل افزايش ميزان توليد انرژي در تابستان گرم امسال، عنوان برترين نيروگاه در كنترل فركانس شبكه سراسري برق كشور را كسب كرده بود، در دست انجام است.

برنامه ريزي صورت گرفته به گونه اي است تا اين نيروگاه در كوتاه ترين زمان ممكن و بيشترين بازدهي، آماده ورود به فصول آتي سال جاري شود.

تعميرات ساليانه واحدهاي نيروگاهي سد شهيد عباسپور طبق برنامه از پيش تعيين شده از سوي ديسپاچينگ ملي به طور همزمان با خروج واحدهاي يك، پنج و شش از مدار توليد آغاز شده است.

سد و نيروگاه شهيد عباسپور با هشت واحد و توان توليد دو هزار مگاوات برق جزو بزرگترين نيروگاه هاي كشور محسوب مي شود.

سد شهيد عباسپور در شمال خوزستان بر روي رودخانه كارون واقع، و از سدهاي قديمي در استان و كشور است كه نيروگاه هشت واحدي آن داراي ظرفيت توليد دو هزار مگاوات است.

هر يك از واحدهاي نيروگاه اين سد داراي توان توليد ۲۵۰ مگاوات برق است كه چهار واحد نيروگاهي آن در سال 54 و چهار واحد ديگر در سال 81 راه اندازي شد.

هم اينك 36 واحد نيروگاهي در شش نيروگاه در اختيار سازمان آب و برق خوزستان اعم از كارون سه، كرخه، دز، گتوند عليا، شهيد عباسپور و مسجد سليمان فعاليت دارد.

ظرفيت مجموع و توان توليد اين نيروگاه ها هفت هزار مگاوات است.

در نيروگاه هاي برق آبي و حرارتي و گاز خوزستان سالانه به طور متوسط افزون بر 25هزار مگاوات ساعت برق توليد مي شود كه سهم نيروگاه هاي برق آبي از اين ميزان 45درصد و نيروگاه هاي حرارتي 55درصد است.

645/641