۱۵ مهر ۱۳۹۳، ۱۲:۵۷
کد خبر: 81340375
T T
۰ نفر
وزير آموزش ژاپن خواستار گسترش همكاري هاي علمي با ايران شد

تهران- ايرنا- هاكوبون شيمامورا وزير آموزش، فرهنگ، علم و فناوري ژاپن در ديدار با سورنا ستاري معاون علمي و فناوري رييس جمهور، خواستار گسترش همكاري هاي علمي با ايران شد.

به گزارش گروه علمي ايرنا از معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، در اين ديدار كه در جريان سفر ستاري به ژاپن به منظور شركت در يازدهمين مجمع جهاني علم و فناوري (STS) صورت گرفت، شيمامورا با اشاره به وضعيت و پتانسيل علم و فناوري و پيشرفت هاي علمي و فناوري به دست آمده در ايران، خواستار همكاري هاي متقابل در اين حوزه ميان دو كشور ايران و ژاپن شد.

وي با بيان بخش هايي از برنامه علمي و فناوري ژاپن، گفت: از آنجايي كه هدف گذاري دولت ژاپن براي سال 2020 ميلادي دو برابر كردن تعداد دانشجويان ژاپني در خارج كشور و نيز دو برابر كردن تعداد دانشجويان خارجي در ژاپن است، نسبت به جذب بيشتر دانشجويان ايراني براي تحصيل در ژاپن آمادگي داريم.

ستاري نيز در اين ديدار در مورد پيشرفت ها و دستاوردهاي محققان و دانشمندان ايراني در حوزه علم و فناوري و نوع نگرش دولت يازدهم به اين حوزه و حمايت از شركت هاي دانش بنيان توضيحاتي ارايه كرد.

وي همچنين در مورد وضعيت تحصيل و تعداد زياد دانشجويان به ويژه زنان دانشجو مشغول به تحصيل در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي در ايران گزارشاتي ارايه كرد.

بر اساس اين گزارش، ستاري در جريان شركت در يازدهمين مجمع جهاني علمي و فناوري همچنين با جمعي از وزيران علم و فناوري و تعدادي از برندگان جايزه نوبل حوزه علم و فناوري شركت كننده در اين اجلاس ديدار و گفت و گو كرد.

وزيران علم و فناوري كشورهاي مالزي، آفريقاي جنوبي، كوبا، عمان، آرژانتين سنگاپور و هند از جمله وزيراني بودند كه با معاون علمي و فناوري رييس جمهور ديدار كردند و در مورد وضعيت علم و فناوري در كشورهاي خود و نيز موضوعات منطقه اي و مشترك به گفت وگو و تبادل نظر پرداختند.

بحث و بررسي درباره مسايل كلان حوزه علم و فناوري از جمله اهداف برگزاري مجمع بين المللي علم و فناوري (STS) است كه از 13 تا 15مهرماه جاري در شهر كيوتو در ژاپن برگزار شد.

علاوه بر وزيران علوم و فناوري كشورهاي جهان، رييسان مجامع علمي و دانشگاه هاي معتبر نيز در اين مجمع كه از آن به عنوان داووس علم و فناوري ياد مي شود، شركت كرده اند.

معاون علمي و فناوري رياست جمهوري نيز به دعوت رسمي وزير سياست علم و فناوري ژاپن در اين اجلاس شركت كرده است. همچنين قرار است ستاري بنا به دعوت رسمي وزير اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن، فردا 16 مهرماه در 'اجلاس نوآوري براي زمين خنك' در شهر توكيو پايتخت ژاپن به ارايه سخنراني بپردازد.

علمي (1) ** 9340**1834
۰ نفر