۲ آبان ۱۳۹۳، ۲۲:۳۹
کد خبر: 81361805
T T
۰ نفر
خراسان رضوی ظرفیت تبدیل به قطب فرهنگ مكتوب جهان اسلام را دارد

مشهد - ایرنا - معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خراسان رضوی بویژه مشهد مقدس با سبقه طولانی در كتابخوانی و ویژگی های منحصر به فرد در نشر و توزیع كتاب ظرفیت تبدیل شدن به قطب فرهنگ مكتوب كشور و حتی جهان اسلام را دارد.

به گزارش ایرنا، 'سید عباس صالحی' جمعه شب در مراسم افتتاح شانزدهمین نمایشگاه بین المللی كتاب ناشران ایران در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی مشهد افزود: نمایشگاه كتاب یك رویداد فرهنگی بزرگ است كه می تواند در بازه زمانی یك هفته ای پرانتزی برای ترویج فرهنگ كتاب و كتابخوانی باشد.

وی بیان كرد: نمایشگاه كتاب هم زمینه معرفی آثار جدید ناشران و دسترسی متقاضیان به كتاب های خوب با قیمت مناسب را فراهم می كند و هم فرصتی برای رونق اقتصاد نشر است.

وی اظهار كرد: برای رسیدن به افق توسعه فرهنگ كتاب و كتابخوانی در كشور باید هفته برگزاری نمایشگاه كتاب در نقاط مختلف كشور به یك جریان فرهنگی پویا و مستمر در طول سال تبدیل شود.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خراسان رضوی 10 فرصت بی نظیر برای تبدیل شدن به قطب فرهنگ مكتوب در كشور و جهان اسلام را دارد كه در هیچ استانی حتی تهران فراهم نیست.

صالحی در تبیین 10 فرصت مزبور گفت: خراسان رضوی بعد از قم و تهران، سومین قطب انتشاراتی كشور است و همچنین دو قطب علمی و حوزوی مقتدر دارد كه در تولید، ترویج ، تبلیغ و مصرف كتاب می توانند نقش بسیار مهمی ایفا كنند.

وی بیان كرد: خراسان رضوی به اعتبار برخورداری از فرصت زیارتی و حضور سالانه 25 میلیون زائر داخلی و خارجی دارای همه حلقه های ترویج فرهنگ كتابخوانی شامل تولید، توزیع، ترویج و مصرف می باشد.

وی اظهار كرد: سالانه شمار زیادی از پدیدآورندگان آثار مكتوب به مشهد مقدس می آیند كه با یك برنامه ریزی مطلوب و برگزاری نشست های مشترك می توان از حضور موثر آنان در ترویج فرهنگ كتابخوانی و معرفی و تبلیغ كتابهای خوب بهره گرفت.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سالانه 60 هزار عنوان كتاب در كشور به چاپ می رسد كه از این تعداد 30 هزار عنوان چاپ اول هستند.

وی حلقه ارتباطی خراسان با كشورهای فارسی زبان را از دیگر ظرفیتهای قابل استفاده برای تبدیل شدن به قطب فرهنگ مكتوب برشمرد و گفت: همه خاطرات فارسی زبانان دنیا با خراسان و مشهد مقدس پیوند خورده است.

وی بیان كرد: خراسان رضوی دروازه ورود به ایران فرهنگی است كه فرصتی مطلوب برای جذب ناشران و پدیدآورندگان آثار مكتوب و معرفی كتابها و نویسندگان ایرانی را فراهم می كند.

صالحی با اشاره به عقبه خوب خراسان در توزیع كتاب گفت: تجارب ارزشمند ناشران و عقبه مطلوب كتاب فروشی در خراسان همراه با ابتكارات مختلف در حوزه توزیع و نشر فرصتی بی نظیر برای ارتقای كیفی آثار مكتوب و تبدیل این استان به قطب فرهنگ مكتوب كشور به شمار می رود.

وی وجود كتابخانه های بزرگ و قدیمی، رسانه های پرقدرت و مقتدر، مراكز علمی – فرهنگی عالی، نهادهای صنفی و فرهنگی و خودجوش در حوزه نشر را از دیگر فرصت های بی نظیر خراسان رضوی برای تبدیل شدن به قطب فرهنگ مكتوب جهان اسلام عنوان كرد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رهبر معظم انقلاب كه كتاب شناسی برجسته، كتابخوانی ممتاز بوده و خود را موظف به ترویج كتابخوانی می دادند اهل خراسان هستند و ارتباط مستمر با این منطقه دارند كه این فرصت تبدیل شدن خراسان رضوی به قطب فرهنگ مكتوب كشور را تسهیل می كند.

صالحی اظهار كرد: برای تبدیل شدن خراسان رضوی به قطب فرهنگ مكتوب جهان اسلام و استفاده از فرصتهای مذكور نیازمند همكاری، هماهنگی و هم افزایی همه دستگاه های اجرایی هستیم.

وی بیان كرد: نمایشگاه كتاب ناشران ایران در زمانی برگزار شود كه پایان آن به آغاز هفته كتاب و كتابخوانی متصل شده و بتوان از فرصتهای تبدیل خراسان رضوی به قطب فرهنگ مكتوب بهتر استفاده كرد.

وی اظهار كرد: امسال در هفته كتاب ستادهای اجرایی در همه استانهای كشور راه اندازی شده است تا به صورت جدی تر و موثرتر به مساله كتاب و كتابخوانی بپردازند.

شانزدهمین نمایشگاه بین المللی كتاب ناشران ایران و نمایشگاه سراسری رسانه های دیجیتال و فناوری اطلاعات از دوم تا 9 آبان ماه از ساعت 14 تا 21 پذیرای علاقه مندان به فرهنگ كتاب و كتابخوانی است.

7489/522/ 3404
۰ نفر