هنرمندان ایران از ظرفیت‌های فرهنگی قطر برای عرضه محصولات خود بهره ببرند

مشهد - ایرنا - رایزن فرهنگی ایران در قطر گفت: قطر ظرفیت فرهنگی قابل توجه و فرصت مغتنمی دارد که کمتر در بین اهالی فرهنگ و هنر شناخته شده است و می‌تواند زمینه ساز رونق در اقتصاد فرهنگ و هنر کشور از جمله خراسان رضوی باشد.

به گزارش ایرنا، علی بختیاری عصر جمعه در نشست با اهالی صنایع خلاق و فرهنگی و دانش بنیان خراسان رضوی در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان افزود: این کشور ۱۱ هزار کیلومتر وسعت و سه میلیون نفر جمعیت دارد که حتی از مشهد هم کوچکتر و کم جمعیت تر است اما کمتر کشوری در جهان است که نام قطر را نشنیده باشد.

وی با بیان اینکه قطر با وجود وسعت کم از نگاه دنیا کشوری اثرگذار و بزرگ است، اظهار کرد: قطر برای آنکه خود را در جهان بهتر معرفی کند، بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار برای برگزاری جام جهانی فوتبال کرد و همین موضوع باعث شد که از این فرصت در کل دنیا شناخته شود.

بختیاری اضافه کرد: شناخت ایرانیان از کشور قطر در حد مطالب رسانه‌ای است و مردم ما آن طور که باید ظرفیت‌های این کشور را نمی‌شناسند.

رایزن فرهنگی ایران در قطر گفت: از جمعیت سه میلیونی قطر حدود ۱۲ درصد معادل ۴۰۰ هزار نفر اهل قطر هستند و بقیه مهاجر و عمدتا از کشورهای هندوستان، بنگلادش، سریلانکا و سایر کشورهای شرق آسیا هستند.

وی ادامه داد: آمار رسمی از ایرانیان مقیم قطر وجود ندارد اما برآوردها نشان می دهد که جمعیت ایرانیان در این کشور به ۳۰ تا ۳۵ هزار نفر برسد.

هنرمندان ایران از ظرفیت‌های فرهنگی قطر برای عرضه محصولات خود بهره ببرند

وی با اشاره به نقش شبکه رسانه ای الجزیره و شرکت هواپیمایی قطر در معرفی این کشور در سطح دنیا گفت: نقش آفرینی قطر در عرصه سیاسی نیز مکمل سایر موفقیت‌هایش بوده و باعث شده است که کشورهای دیگر به کوچک بودن این کشور در دنیا توجه زیادی نداشته باشند.

رایزن فرهنگی ایران در قطر، از مهمترین رویکردهای این کشور را مربوط به حوزه های فرهنگی و علمی دانست و گفت: حاکمیت قطر اهمیت زیادی برای مراکز فرهنگی قائل است و مجوز این مراکز توسط امیر قطر صادر می‌شود و به نظر می رسد کوچک بودن این کشور، اتخاذ رویکردها و اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های فرهنگی را آسان‌تر کرده است.

بختیاری بیان کرد: "بنیاد" قطر به عنوان یک موسسه اقلیمی و فرهنگی که زیر نظر مادر امیر قطر مدیریت می‌شود ، نقش بسیار زیادی در حوزه فرهنگ دارد و به واسطه این فعالیت، نقش زنان در حوزه فرهنگ قطر بسیار پررنگ است.

وی اضافه کرد: قطر یک دانشگاه متعلق به خود دارد و سایر دانشگاه‌های فعال در این کشور شعبه‌های دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی هستند و موزه قطر زیرمجموعه بنیاد قطر است که استادیوم "خلیفه" نیز به آن تعلق دارد، این بنیاد در حوزه های دانش بنیان و صنایع خلاق و فرهنگ، نقش محوری ایفا می کند.

رایزن فرهنگی ایران در قطر گفت: دهکده فرهنگی "کاتارا" در دوحه قطر با معماری سنتی بسیار زیبا، ۱۱ سال قبل زیر نظر بنیاد قطر تاسیس شد تا میزبان فعالیت‌های فرهنگی باشد. در آستانه انعقاد قرارداد با این دهکده فرهنگی هستیم و انتظار می رود این قرارداد منجر به گشایش در روابط فرهنگی شود.

بختیاری اضافه کرد: قطر برای رسیدن به هدف خود هزینه زیادی می کند و هیچ چیز را مانع رسیدن به هدفش نمی داند، اما در مقابل از هیچ منابعی برخوردار نیست و باید همه چیز را خریداری کند لذا بهترین فرصت برای فعالان عرصه فرهنگ و هنر ایران از جمله خراسان رضوی است تا با ارتباط گیری مناسب محصولات خود را به قیمت خوبی در بازار این کشور عرضه کنند.

سرپرست نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: این سازمان متولی دیپلماسی فرهنگی در خارج از کشور است و در چند کشور نمایندگی داشته و در کنار سفارت است.

حجت الاسلام علی باقری افزود: بر اساس طرحی که در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به تصویب رسیده است، اقتصاد فرهنگ در اولویت قرار گرفته چرا که این سازمان به دنبال ایجاد فرصتهایی برای فعالان فرهنگی است تا در مجامع جهانی حضور پیدا کنند.

وی بیان کرد: قطر از کشورهایی است که از بسامدهای منطقه محسوب می شود و ادعای توسعه فرهنگی دارد.از سوی دیگر خراسان رضوی فرصتهای زیادی برای ارتباط گیری با این کشور دارد و فعالان این حوزه می توانند با شرکت در نمایشگاه ها و عضویت در سازمانهای مردم نهاد از این فرصت استفاده کنند.

محمد حسین زاده، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی هم در این نشست گفت: فرصتهای فرهنگی و هنری موجود در قطر زمینه ساز حضور پررنگ تر فعالان اقتصاد فرهنگ و هنر استان در این عرصه است تا فعالیت‌ها و اثرگذاری خود را در حوزه بین المللی بیشتر کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha